Matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvan sekä pedagogisen ajattelun vertailua
Tutkielmassa on vertailtu matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden
matematiikkakuvaa ja pedagogista ajattelua toisiinsa.
Tutkielman tarkoitus on kartoittaa kyseisten kahden opiskelijaryhmän suhtautumista
matematiikan opetukseen sekä heidän opetusfilosofiaansa. Haastateltavina
toimi viisi luokanopettajaopiskelijaa ja viisi matematiikan aineenopettajaopiskelijaa.
Tutkielma on toteutettu laadullisen tutkimuksen keinoin. Tiedonhankintastrategiana
on käytetty fenomenografista, puolistrukturoitua haastattelua.
Tutkielmassa on muodostettu aiheeseen liittyvän teorian pohjalta opettajaopiskelijan
matematiikkakuvaa ja sen muutostekijöitä kuvaava malli, jonka pohjalta
opiskelijaryhmien matematiikkakuvaa on tutkittu. Tutkielman tulosten mukaan
luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden
käsitys matematiikan luonteesta poikkeaa toisistaan, mutta he perustelevat matematiikan
opettamisen melko samalla tavalla. Heidän pedagogisessa ajattelussaan
ei siis ollut suuria eroja. Tutkimustulokset selittyvät osaltaan sillä, että opiskelijoiden
kouluhistoria on jotakuinkin samanlainen, vaikka yliopistossa annettava matematiikan
opetus onkin hyvin erilaista näiden kahden opiskelijaryhmän välillä.
Tutkielman tulosten perusteella olisi kuitenkin perusteltua ottaa matematiikkakuvan
tarkastelu laajemmaksi osaksi luokanopettaja- ja matematiikan aineenopettajakoulutusta.
Myös opiskelujen aikaista kanssakäymistä näiden ryhmien
välillä tulisi lisätä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta
Mira Laitila; Penttinen, Paula (2014)Laitila, M. ja Penttinen P. LUOKANOPETTAJAOPISKELIJOIDEN JA MATEMATIIKAN AINEENOPETTAJAOPISKELIJOIDEN KÄSITYKSIÄ MATEMATIIKAN OPETTAMISESTA. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ... -
Ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen tarjoamia keinoja kielentämiseen matemaattisen ajattelun rakentajana
Vuoristo, Milja (2022)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisista tehtävätyypeistä ensimmäisen luokan matematiikan kirjat koostuvat, kuinka nämä tehtävät ohjaavat oppilasta monipuoliseen matematiikan ilmaisuun ja miten havaittavat ... -
Laskutehtävien suorittamisesta käsitteiden ymmärtämiseen : peruskoululaisen matemaattisen ajattelun kehittyminen aritmetiikasta algebraan siirryttäessä
Hihnala, Kauko (Jyväskylän yliopisto, 2005)Kauko Hihnala tutki väitöstyössään peruskoulun matematiikan opiskelun ongelmia 6.-9. luokkalaisilla, erityisesti verrannollisuuden ja algebran alueilla. Hän huomasi, että oppilaiden peruslaskutaidot paranivat tasaisesti ... -
Solmuvälineet matemaattisen ajattelun kielentämisessä
Rekilä, Sanni (2024)Solmu-ohjelma on tamperelaisen luokanopettajan Maarit Laitisen kehittämä matematiikan opetustapa, jossa matematiikkaan yhdistetään monilukutaito. Ohjelmaan kehitetyt solmuvälineet tuovat lukumäärät konkreettisesti ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.