University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvan sekä pedagogisen ajattelun vertailua

Thumbnail
View/Open
614.6Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kailio, Jarmo
Date
2010
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tutkielmassa on vertailtu matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvaa ja pedagogista ajattelua toisiinsa. Tutkielman tarkoitus on kartoittaa kyseisten kahden opiskelijaryhmän suhtautumista matematiikan opetukseen sekä heidän opetusfilosofiaansa. Haastateltavina toimi viisi luokanopettajaopiskelijaa ja viisi matematiikan aineenopettajaopiskelijaa. Tutkielma on toteutettu laadullisen tutkimuksen keinoin. Tiedonhankintastrategiana on käytetty fenomenografista, puolistrukturoitua haastattelua. Tutkielmassa on muodostettu aiheeseen liittyvän teorian pohjalta opettajaopiskelijan matematiikkakuvaa ja sen muutostekijöitä kuvaava malli, jonka pohjalta opiskelijaryhmien matematiikkakuvaa on tutkittu. Tutkielman tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsitys matematiikan luonteesta poikkeaa toisistaan, mutta he perustelevat matematiikan opettamisen melko samalla tavalla. Heidän pedagogisessa ajattelussaan ei siis ollut suuria eroja. Tutkimustulokset selittyvät osaltaan sillä, että opiskelijoiden kouluhistoria on jotakuinkin samanlainen, vaikka yliopistossa annettava matematiikan opetus onkin hyvin erilaista näiden kahden opiskelijaryhmän välillä. Tutkielman tulosten perusteella olisi kuitenkin perusteltua ottaa matematiikkakuvan tarkastelu laajemmaksi osaksi luokanopettaja- ja matematiikan aineenopettajakoulutusta. Myös opiskelujen aikaista kanssakäymistä näiden ryhmien välillä tulisi lisätä. ...
Keywords
matematiikka opetus pedagoginen ajattelu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201011063061

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21163]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre