Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHevosmaa, Laura
dc.date.accessioned2014-04-01T12:08:24Z
dc.date.available2014-04-01T12:08:24Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43135
dc.description.abstractHevosmaa, Laura Verkkokauppa ostoympäristönä: Verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 27 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tässä kandidaatin tutkielmassa on aiempaan kirjallisuuteen pohjautuen tarkasteltu verkkokauppaa ostoympäristönä sekä koottu verkkokaupan positiivisia ja negatiivisia erityispiirteitä kuluttajan näkökulmasta verrattuna kivijalkakauppaan. Verkkokaupan erityispiirteet ovat asioita, jotka kuluttaja kokee uusiksi verkkokauppaympäristössä verrattuna perinteiseen fyysisessä ympäristössä toimivaan kivijalkakauppaan. Tutkielman tavoitteena on kartoittaa kirjallisuudessa esiintyviä erilaisia kuluttajalle positiivisia valossa näyttäytyviä verkkokaupan hyötyjä ja negatiivisesti näyttäytyviä verkkokaupan haasteita sekä koota niitä yhteen järkeväksi kokonaisuudeksi. Koonnista on hyötyä kuluttajalle itselleen oman verkko-ostokäyttäytymisen tunnistamisessa, mutta myös yrityksille, jotka toimivat verkkokaupan alalla. Mitä paremmin yritykset tiedostavat oman vahvuutensa ja heikkoutensa kuluttajien silmissä, sen helpompaa on strategisen liiketoiminnan harjoittaminen sekä verkkokaupan kehittäminen ja ylläpitäminen. Tutkielmassa esitellyt kuluttajalle tärkeimmät hyödyt liittyvät erityisesti verkkokaupan saatavuuteen ja verkkokauppojen monipuoliseen tarjontaan. Keskeisimmät haasteet puolestaan liittyvät pääasiassa kuluttajan kokemaan riskiin verkko-ostostentekoa kohtaan sekä kuluttajan kokemaan luottamuksen puutteeseen verkkokauppaa kohtaan. Tutkielman yhtenä tuloksena voidaan todeta, että kokoavaa ja kartoittavaa tutkimusta verkkokaupan hyödyistä ja haasteista on aiemmin tehty vähän, vaikka yksittäisiä hyötyjä ja haasteita onkin tutkittu paljon. Tutkielmassa käytetyistä lähteistä löytyneet positiiviset ja negatiiviset erityispiirteet kuitenkin toistuvat samankaltaisina artikkelista toiseen hieman eri nimillä lähteestä riippuen. Tietyt erityispiirteet ovat siis selkeästi eroteltavissa, mutta ei ole olemassa täysin yhtenäistä käsitteistöä verkkokaupan positiivisille ja negatiivisille erityispiirteille.fi
dc.description.abstractHevosmaa, Laura Consumer in e-commerce: benefits and challenges of e-commerce in consumer’s point of view Jyväskylä: University of Jyväskylä, 2014, 27 p. Information Systems, Bachelor’s Thesis Supervisor: Salo, Markus This Bachelor’s thesis gathers positive and negative special features of ecommerce compared to traditional commerce from the consumer’s point of view. Study is based on previous literature and earlier research. The special features of e-commerce are new things that consumers experience in e-commerce environment compared to traditional physical environment of shopping. The purpose of this study is to examine the literature and find and collate positive and negative special features of e-commerce. Research findings offer a new perspective for both, customers of e-commerce and companies in the industry of ecommerce. The better companies are aware of their own strengths and weaknesses in the eyes of consumers, the easier is the strategic conduct of business, and development and maintenance of e-commerce. This study present that the main benefits to the consumer are particular related to the availability of ecommerce and online shopping diversified range of services. The main challenges, in turn, are mainly related to the consumers perceived risks towards online shopping and a lack of trust towards online business. One result of this thesis is, that there has not been much collective research made previously about benefits and challenges of e-commerce, even if the individual benefits and challenges has been widely studied. The same special features are repeated one article to another slightly different names depending on the source. Special features are, therefore, clearly identifiable, but there is no fully unified concepts of e-commerce for positive and negative characteristics.en
dc.format.extent27
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherverkkokauppa
dc.subject.otherB2C
dc.subject.otherverkkokaupan erityispiirteet
dc.subject.otherhyödyt
dc.subject.otherhaasteet
dc.subject.otherkuluttajakäyttäytyminen
dc.titleVerkkokauppa ostoympäristönä : verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201404011445
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.date.updated2014-04-01T12:08:24Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the department responsible for publication of the thesis, or at the archival workstation at Jyväskylä University Library: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.rights.accessrightsLuettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain opinnäytteen julkaisseella laitoksella ja Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot