Verkkokauppa ostoympäristönä : verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2014Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain opinnäytteen julkaisseella laitoksella ja Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Hevosmaa, Laura
Verkkokauppa ostoympäristönä: Verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan
näkökulmasta
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 27 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma
Ohjaaja: Salo, Markus
Tässä kandidaatin tutkielmassa on aiempaan kirjallisuuteen pohjautuen tarkasteltu
verkkokauppaa ostoympäristönä sekä koottu verkkokaupan positiivisia ja
negatiivisia erityispiirteitä kuluttajan näkökulmasta verrattuna kivijalkakauppaan.
Verkkokaupan erityispiirteet ovat asioita, jotka kuluttaja kokee uusiksi
verkkokauppaympäristössä verrattuna perinteiseen fyysisessä ympäristössä
toimivaan kivijalkakauppaan. Tutkielman tavoitteena on kartoittaa kirjallisuudessa
esiintyviä erilaisia kuluttajalle positiivisia valossa näyttäytyviä verkkokaupan
hyötyjä ja negatiivisesti näyttäytyviä verkkokaupan haasteita sekä koota
niitä yhteen järkeväksi kokonaisuudeksi. Koonnista on hyötyä kuluttajalle
itselleen oman verkko-ostokäyttäytymisen tunnistamisessa, mutta myös yrityksille,
jotka toimivat verkkokaupan alalla. Mitä paremmin yritykset tiedostavat
oman vahvuutensa ja heikkoutensa kuluttajien silmissä, sen helpompaa on strategisen
liiketoiminnan harjoittaminen sekä verkkokaupan kehittäminen ja ylläpitäminen.
Tutkielmassa esitellyt kuluttajalle tärkeimmät hyödyt liittyvät erityisesti
verkkokaupan saatavuuteen ja verkkokauppojen monipuoliseen tarjontaan.
Keskeisimmät haasteet puolestaan liittyvät pääasiassa kuluttajan kokemaan
riskiin verkko-ostostentekoa kohtaan sekä kuluttajan kokemaan luottamuksen
puutteeseen verkkokauppaa kohtaan. Tutkielman yhtenä tuloksena
voidaan todeta, että kokoavaa ja kartoittavaa tutkimusta verkkokaupan hyödyistä
ja haasteista on aiemmin tehty vähän, vaikka yksittäisiä hyötyjä ja haasteita
onkin tutkittu paljon. Tutkielmassa käytetyistä lähteistä löytyneet positiiviset
ja negatiiviset erityispiirteet kuitenkin toistuvat samankaltaisina artikkelista
toiseen hieman eri nimillä lähteestä riippuen. Tietyt erityispiirteet ovat siis
selkeästi eroteltavissa, mutta ei ole olemassa täysin yhtenäistä käsitteistöä verkkokaupan
positiivisille ja negatiivisille erityispiirteille.
...
Hevosmaa, Laura
Consumer in e-commerce: benefits and challenges of e-commerce in consumer’s
point of view
Jyväskylä: University of Jyväskylä, 2014, 27 p.
Information Systems, Bachelor’s Thesis
Supervisor: Salo, Markus
This Bachelor’s thesis gathers positive and negative special features of ecommerce
compared to traditional commerce from the consumer’s point of
view. Study is based on previous literature and earlier research. The special features
of e-commerce are new things that consumers experience in e-commerce
environment compared to traditional physical environment of shopping. The
purpose of this study is to examine the literature and find and collate positive
and negative special features of e-commerce. Research findings offer a new perspective
for both, customers of e-commerce and companies in the industry of ecommerce.
The better companies are aware of their own strengths and weaknesses
in the eyes of consumers, the easier is the strategic conduct of business,
and development and maintenance of e-commerce. This study present that the
main benefits to the consumer are particular related to the availability of ecommerce
and online shopping diversified range of services. The main challenges,
in turn, are mainly related to the consumers perceived risks towards
online shopping and a lack of trust towards online business. One result of this
thesis is, that there has not been much collective research made previously
about benefits and challenges of e-commerce, even if the individual benefits
and challenges has been widely studied. The same special features are repeated
one article to another slightly different names depending on the source. Special
features are, therefore, clearly identifiable, but there is no fully unified concepts
of e-commerce for positive and negative characteristics.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5324]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen
Jussila, Jenni (2020)Verkkokaupoissa asioinnin suosio on kasvanut huomattavasti Internetin käytön lisääntyessä. Suosion kasvaessa on oleellista tutkia, miten verkkokauppa-suunnittelulla voidaan vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä ja täten lisätä ... -
Kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista
Lahti, Josefiina (2023)Ruoan verkkokauppa on verrattain nuori markkina Suomessa. Viimeisten vuosien aikana uusia palveluita on tullut markkinoille, ja kuluttajat ovat alkaneet ottaa palveluita käyttöön osaksi rutiinejaan. Kuitenkin ruoan ... -
Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa
Vuolle, Niko (2019)Tämä tutkimus käsittelee tekoälyä ja sen hyödyntämistä osana kuluttajan ostopäätösprosessia. Tekoälystä on ollut puhetta jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeaikainen teknologinen kehitys on tuonut tekoälyratkaisut ... -
Kuluttajan motivaatioiden ja asenteiden vaikutus ruokaverkkokaupan kotiinkuljetuspalveluiden käyttöön
Kauppinen, Jussi (2023)Ruokaverkkokaupan kotiinkuljetuspalvelut ovat yleistyneet varsinkin vuoden 2020 koronakriisin aikana ja edelleen sen jälkeen. Palveluntarjoajia on Suomen markkinalla jo useita ja kukin toteuttaa näitä palveluita hiukan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.