University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Verkkokauppa ostoympäristönä : verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta

Icon
849.1 Kb

Authors
Hevosmaa, Laura
Date
2014
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the department responsible for publication of the thesis, or at the archival workstation at Jyväskylä University Library: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Hevosmaa, Laura Verkkokauppa ostoympäristönä: Verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 27 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tässä kandidaatin tutkielmassa on aiempaan kirjallisuuteen pohjautuen tarkasteltu verkkokauppaa ostoympäristönä sekä koottu verkkokaupan positiivisia ja negatiivisia erityispiirteitä kuluttajan näkökulmasta verrattuna kivijalkakauppaan. Verkkokaupan erityispiirteet ovat asioita, jotka kuluttaja kokee uusiksi verkkokauppaympäristössä verrattuna perinteiseen fyysisessä ympäristössä toimivaan kivijalkakauppaan. Tutkielman tavoitteena on kartoittaa kirjallisuudessa esiintyviä erilaisia kuluttajalle positiivisia valossa näyttäytyviä verkkokaupan hyötyjä ja negatiivisesti näyttäytyviä verkkokaupan haasteita sekä koota niitä yhteen järkeväksi kokonaisuudeksi. Koonnista on hyötyä kuluttajalle itselleen oman verkko-ostokäyttäytymisen tunnistamisessa, mutta myös yrityksille, jotka toimivat verkkokaupan alalla. Mitä paremmin yritykset tiedostavat oman vahvuutensa ja heikkoutensa kuluttajien silmissä, sen helpompaa on strategisen liiketoiminnan harjoittaminen sekä verkkokaupan kehittäminen ja ylläpitäminen. Tutkielmassa esitellyt kuluttajalle tärkeimmät hyödyt liittyvät erityisesti verkkokaupan saatavuuteen ja verkkokauppojen monipuoliseen tarjontaan. Keskeisimmät haasteet puolestaan liittyvät pääasiassa kuluttajan kokemaan riskiin verkko-ostostentekoa kohtaan sekä kuluttajan kokemaan luottamuksen puutteeseen verkkokauppaa kohtaan. Tutkielman yhtenä tuloksena voidaan todeta, että kokoavaa ja kartoittavaa tutkimusta verkkokaupan hyödyistä ja haasteista on aiemmin tehty vähän, vaikka yksittäisiä hyötyjä ja haasteita onkin tutkittu paljon. Tutkielmassa käytetyistä lähteistä löytyneet positiiviset ja negatiiviset erityispiirteet kuitenkin toistuvat samankaltaisina artikkelista toiseen hieman eri nimillä lähteestä riippuen. Tietyt erityispiirteet ovat siis selkeästi eroteltavissa, mutta ei ole olemassa täysin yhtenäistä käsitteistöä verkkokaupan positiivisille ja negatiivisille erityispiirteille. ...
 
Hevosmaa, Laura Consumer in e-commerce: benefits and challenges of e-commerce in consumer’s point of view Jyväskylä: University of Jyväskylä, 2014, 27 p. Information Systems, Bachelor’s Thesis Supervisor: Salo, Markus This Bachelor’s thesis gathers positive and negative special features of ecommerce compared to traditional commerce from the consumer’s point of view. Study is based on previous literature and earlier research. The special features of e-commerce are new things that consumers experience in e-commerce environment compared to traditional physical environment of shopping. The purpose of this study is to examine the literature and find and collate positive and negative special features of e-commerce. Research findings offer a new perspective for both, customers of e-commerce and companies in the industry of ecommerce. The better companies are aware of their own strengths and weaknesses in the eyes of consumers, the easier is the strategic conduct of business, and development and maintenance of e-commerce. This study present that the main benefits to the consumer are particular related to the availability of ecommerce and online shopping diversified range of services. The main challenges, in turn, are mainly related to the consumers perceived risks towards online shopping and a lack of trust towards online business. One result of this thesis is, that there has not been much collective research made previously about benefits and challenges of e-commerce, even if the individual benefits and challenges has been widely studied. The same special features are repeated one article to another slightly different names depending on the source. Special features are, therefore, clearly identifiable, but there is no fully unified concepts of e-commerce for positive and negative characteristics. ...
 
Keywords
verkkokauppa B2C verkkokaupan erityispiirteet hyödyt haasteet kuluttajakäyttäytyminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404011445

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen 

    Jussila, Jenni (2020)
    Verkkokaupoissa asioinnin suosio on kasvanut huomattavasti Internetin käytön lisääntyessä. Suosion kasvaessa on oleellista tutkia, miten verkkokauppa-suunnittelulla voidaan vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä ja täten lisätä ...
  • Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa 

    Vuolle, Niko (2019)
    Tämä tutkimus käsittelee tekoälyä ja sen hyödyntämistä osana kuluttajan ostopäätösprosessia. Tekoälystä on ollut puhetta jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeaikainen teknologinen kehitys on tuonut tekoälyratkaisut ...
  • Vähittäiskaupan murros : kivijalan ja verkkokaupan näkökulmasta 

    Suvanto, Saara (2021)
    Muutosnopeus kiihtyy maailmassa kovaa vauhtia ja organisaatioilla on haasteita pysytellä mukana kehittyvän teknologian, globalisaation, digitalisaation ja kaikkien näiden mukana tuomien ilmiöiden mukana. Työn murros elää ...
  • Scrumin hyödyt ja haasteet tuotteen omistajan ja kehitystiimin näkökulmasta 

    Hämäläinen, Johanna (2012)
    Hämäläinen, Johanna Scrum projektinhallintamenetelmänä: hyödyt ja haasteet tuotteen omistajan ja kehitystiimin näkökulmasta Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 32 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: ...
  • CMMI-malli – hyödyt ja haasteet projektin hallinnan näkökulmasta 

    Arkko, Lotta (2013)
    Arkko, Lotta Kaarina CMMI-malli – hyödyt ja haasteet projektin hallinnan näkökulmasta Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 28 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Pirhonen, Maritta Tämä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre