Show simple item record

dc.contributor.authorKetomäki, Oona
dc.date.accessioned2014-03-06T05:24:59Z
dc.date.available2014-03-06T05:24:59Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1310054
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43047
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukumummi ja -vaari -toiminnan vaikutusta oppilaiden lukemissujuvuuteen, lukemismotivaatioon ja lukemisen määrään. Tutkimusaineisto on kerätty Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä –hankeen osana. Tutkimukseen osallistui yhteensä 12 luokkaa Keski-Suomen alueelta. Jokaiselta luokalta valittiin kaksi oppilasta joko koe- tai kontrolliryhmään. Koeryhmän oppilaat osallistuivat interventioon, jossa vapaaehtoiset lukumummit ja -vaarit kävivät kouluilla lukemassa kaksi kertaa viikossa kahdenkymmenen minuutin ajan kerrallaan kahdestaan oppilaan kanssa. Interventio kesti noin seitsemän viikkoa. Tutkimuksessa koeryhmän (16) oppilaita verrattiin kontrolliryhmään (8) ja muihin luokkalaisiin (228). Lukemissujuvuudessa mittarina toimi koko luokalta kerätyt ALLUn, ala-asteen lukutestin, sanantunnistustehtävä ja Lukimatin työryhmän suunnittelema lukusujuvuustehtävä, sekä koe- ja kontrolliryhmän oppilailta kerätty Lukilassen sanojen lukemistehtävä. Lukemismotivaation mittarina toimi likert-asteikollinen motivaatiomittari ja lukemisen määrää mitattiin vapaa-ajan päiväkirjalla. Kaikki mittarit kerättiin alku- ja loppumittauksissa. Aineistoja analysoitiin SPSS:n avulla. Analyysissa käytettiin sekä parametrista toistomittausten varianssianalyysiä sekä parametritonta Mann-Whitneyn U-testiä. Tutkimustulosten perusteella seitsemän viikon interventio ei vaikuttanut juurikaan tilastollisesti merkitsevästi oppilaiden tuloksiin lukemissujuvuuden, lukemismotivaation tai lukemisen määrän suhteen. Koeryhmän tulokset eivät poikenneet merkitsevästi kontrolliryhmän tai luokkatasoverrokkien tuloksista. Pohjois-Amerikassa vastaavista interventioista on saatu varsin hyviä tuloksia, joskin seurantajaksot ovat olleet pidempiä (Rashotte, MacPhee, Torgesen 2001; Morris 2006; Wasik 1998).fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (48 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherlukumummi ja -vaari -toiminta
dc.titleLukumummi ja -vaari -toiminnan vaikutus oppilaiden lukemissujuvuuteen, lukemismotivaatioon ja lukemisen määrään
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201403061319
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2014-03-06T05:25:00Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysovapaaehtoistyö
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright