Lukuboksitoiminta lasten lukemisen tukena : kokemuksia lukuboksitoiminnasta
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää lasten kokemuksia lukuboksitoiminnasta. Lukuboksien toiminta perustuu lukemisen toiminnallistamiseen, jonka avulla pyritään innostamaan sekä motivoimaan lapsia lukemaan ja lukutaidon opetteluun. Tutkimusongelmaan haettiin vastausta selvittämällä lasten kokemuksia keskittyen muun muassa motivaatioon, lukuintoon sekä yleisiin lukuboksiin liittyviin asioihin. Tutkimukseen osallistui kolme Jyväskylän kaupungin esiopetusryhmää, joissa toteutettiin lapsille (n=40) kysely hymynaamalomaketta apuna käyttäen. Aineiston analysoinnissa käytettiin parametrittomia testejä sekä määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Tutkimustulosten mukaan lukuboksitoiminta koettiin yleisesti mieluisaksi toiminnaksi ja lasten kokemukset olivat hyvinkin positiivisia. Tutkimustuloksista voidaan havaita, että lapset keskimäärin pitivät lukuboksitoiminnasta. Sukupuolten välillä löydettiin ainoastaan pieni ero suhteessa lukuboksitoimintaan. Lukubokseja vertaillessa, eniten eroja löytyi Luku-Temposta suhteessa Luku-Iloon ja Luku-Tietoon.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapsille erilaiset toimintatavat lisäävät lasten innostusta sekä motivaatiota lukuboksitoimintaa kohtaan. Tutkimuksen tavoite täyttyi, kun saatiin tietoa siitä muun muassa, miten lapset kokevat lukuboksitoiminnan. Tutkimustiedon avulla voidaan soveltaa tietoa, miten lasten kanssa varhaiskasvatuksessa voidaan toteuttaa erilaisia lukemisen tapoja sekä toimintamuotoja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5324]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa
Kenttä, Linnea (2023)Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, sopiiko lukuteatteri opettajien mielestä yhdeksi työskentelytavaksi erityisopetukseen sekä onko sillä vaikutusta oppilaan lukumotivaation kehitykseen. Aihetta tutkitaan ... -
Miksi leijonat ovat harmaita? : leojen kokemuksia leo- ja lionstoiminnasta
Jaatinen, Kati (2020)Tutkimuksessa käsitellään leojen ja viimeisen 10 vuoden aikana leoina toimineiden jäsenten osallistumista, sitoutumista ja motivaatiota liittyen vapaaehtoiseen palvelutoimintaan Suomessa. Leot ovat maailmanlaajuisesti ... -
Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena
Salmela, Anu-Katri (2014)Tämä tutkimus sijoittuu lukemisinterventioiden tutkimuskenttään. Tutkimuksen aiheena olleet lukutuokiot ovat kehitelty heikkojen lukijoiden lukemissujuvuuden tukemiseksi. Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää kuinka ... -
Musiikin kehollisuuden näkökulma alle 2-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukena varhaisiän musiikkikasvatustyössä
Kosonen, Eerika (2019)Musiikin kehollisuuden kautta voidaan tarkastella musiikin vaikutusta ihmiseen. Musiikin tiedetään vaikuttavan ihmiseen kokonaisvaltaisesti ja monimuotoisesti ja musiikki on kautta aikojen ollut osa ihmisen elämää. Työni ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.