Nuottien lukemisen strategiat musiikin alakohtaisina tekstikäytänteinä
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä kandidaatintutkielmassani tarkastelen nuottien lukemisen strategioita musiikin oppiaineen alakohtaisina tekstikäytänteinä ja niiden yhteyksiä yleisiin lukemisen strategioihin. Nykyisissä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa painotetaan laajaa tekstikäsitystä ja alakohtaisia tekstikäytänteitä, mutta musiikin oppialakohtaisista käytänteistä tutkimusta ei ole juurikaan tehty. Aihetta onkin mielekästä tutkia juuri opetuksen, opettajankoulutuksen ja pedagogisten käytänteiden kehittämisen näkökulmasta.
Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millaisina nuottien lukemisen strategiat näyttäytyvät musiikin oppiaineen tekstikäytänteenä sekä millainen on musiikkiluokkalaisten tietoisuus lukemisen strategioista. Tutkimukseni sijoittuu sosiokognitiiviseen sekä sosiokulttuuriseen viitekehykseen.
Tutkimukseni aineisto on kerätty kyselylomakkeella kahdelta yhdeksännen luokan musiikkiluokalta. Kyselyssä kuvattiin erilaisia lukemistilanteita, ja niihin mahdollisia strategioita. Vastaajien tuli arvioida, kuinka tehokkaita strategiat olisivat kuvatussa tilanteessa. Kyselyssä selvitettiin myös musiikkiluokkalaisten käsityksiä strategioiden opetuksen määrästä koulussa. Kyselystä saatavaa numeerista aineistoa analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin.
Tuloksista kävi ilmi, että musiikkiluokkalaiset olivat hyvin tietoisia tehokkaista nuottien lukemisen strategioista. Yleisistä lukemisen strategioista he olivat kohtuullisen tietoisia. Musiikkiluokkalaiset kokivat, että sekä nuottien että muiden tekstien lukemisstrategioita oli opetettu kohtalaisesti.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
S2-opettajien käsityksiä lukemisen ymmärtämisen strategioista ja niiden opettamisesta
Koistinen, Iida (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan S2-opettajien käsityksiä lukemisen ymmärtämisen strategioista ja niiden opettamisesta. Luetun ymmärtämisellä on merkittävä rooli kielenoppijan minäpystyvyyteen ja osallisuuteen ... -
Tarkkaavaisuusongelmien ilmeneminen lukemisen silmänliikkeissä
Siuko, Juho (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten taitoa tunnistaa lyhyistä tehtävänannoista virke, joka oli olennainen tiedonhaun tehtävän suorittamiseksi. Tavoitteena oli tutkia, mitkä kognitiiviset tekijät selittävät ... -
Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Kriittiset digitaaliset lukutaidot : teoriakatsaus ja tehtäväkokonaisuus
Vääräsmäki, Johanna (2023)2000-luvulla teknologian nopea kehitys on muuttanut viestintää. Ihmiset hankkivat ja välittävät tietoa entistä enemmän digitaalisissa ympäristöissä, mutta he eivät välttämättä ole tietoisia niiden toiminnasta. Tämän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.