dc.contributor.author | Moilanen, Antti | |
dc.date.accessioned | 2014-02-20T13:55:45Z | |
dc.date.available | 2014-02-20T13:55:45Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1309000 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42991 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitetään Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen integraatiokoulutushankkeen filosofis-teoreettisia perusteita sivistysteoreettisesta näkökulmasta. Tulkitsen integraatiokoulutuksen teoreettisia perusteita ja vertaan niitä sivistysteoreettiseen pedagogiikkaan.
Tutkimuksen aineisto koostuu integraatiokoulusta käsittelevistä kirjoituksista sekä hankkeen kouluttajien haastattelusta.
Tutkimus on hermeneuttinen ja sen menetelmänä on systemaattinen analyysi. Tutkimus kuuluu kasvatusfilosofian alueelle, mutta siinä sivutaan myös muiden tieteenalojen teorioita. Sivistysteoreettinen tarkastelu tapahtuu Wolfgang Klafkin kehittämän sivistysteoreettisen didaktiikan näkökulmasta. Analyysissä hyödynnetään Klafkin muotoilemaa ajanmukaista sivistyksen käsitettä ja sen varaan rakentuvaa kriittis-konstruktiivista didaktiikkaa. Lisäksi integraatiokoulutuksen kouluideaalia tarkastellaan Klafkin kehittämän humaanin koulun käsitteen näkökulmasta.
Integraatiokoulutus perustuu elämismaailmaontologiaksi kutsutulle opettajankoulutuksen paradigmalle. Elämismaailmaontologinen koulutuksen tarkastelu tuo esille oppivan ja opettavan subjektin kokemuksen osana koulutukseen liittyviä prosesseja. Integraatiokoulutuksen keskeisenä pyrkimyksenä on teoretisoida tavat, joilla näkymätön kokemus vaikuttaa kouluinstituution näkyvään toimintaan.
Integraatiokoulutuksen teoreettis-filosofisissa perusteissa jäsennetään elämismaailman vaikutuksia suhteessa ihmisten välisen yhteistyön ongelmiin, oppilaan oppimisprosesseihin ja opettajan toimintaan. Opettajankoulutuksen päämääränä on välittää kompetensseja näillä alueilla.
Integraatiokoulutus realisoi sivistyksen periaatteita opettajankoulutuksen ja koulun suhteen. Koulun toimintaa pyritään uudistamaan reflektiivisemmäksi ja inhimillisemmäksi opettajankoulutusta kehittämällä. Opiskelijoita ohjataan opettajaksi opiskelussa itsenäiseen ja aktiiviseen toimintaa opettajankoulutuksessa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (106 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Jyväskylän yliopisto | |
dc.subject.other | integraatiokoulutus | |
dc.title | Integraatiokoulutuksen filosofis-teoreettiset perusteet : sivistysteoreettinen näkökulma | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201402201264 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2014-02-20T13:55:45Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | elämismaailma | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | psykodynamiikka | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |