University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajatotuuksien synty kahdessa erilaisessa opettajankoulutuksessa

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Siitonen, Helena |
Siitonen, Jukka
Date
2012
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher EducationLuokanopettajakoulutus

 
Tutkimuksen selvitettiin onko erilaisilla koulutustavoilla vaikutusta siihen, millaisiksi totuudet opettajuudesta koulutuksessa muotoutuvat. Tutkimme opettajuutta opettajan toimijuuden sekä opettajan osaamisen ja sen rakentumisen näkökulmista. Tutkimuksen pääongelmana oli, millaista opettajuutta totuuksista tulkitut diskurssit konstruoivat. Tutkimusaineisto kerättiin Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta sekä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen integraatiokoulutuksen opiskelijoilta teemakirjoituksilla sähköpostin välityksellä. Aineiston analyysissä käytettiin diskurssianalyysiä. Tutkimuksesta kävi ilmi, että erilaiset tavat kouluttaa luokanopettajia vaikuttaa heidän tapaansa puhua opettajuudesta. Tutkimuksessa muodostettiin opettajatotuuksia, joiden pohjalta muodostettiin metadiskurssit. Lapin yliopistossa opiskelleiden puheesta muodostettiin metadiskurssit alisteisuus sekä käytännöllisyys ja omaksuminen. Integraatiokoulutuksessa opiskelleiden puheesta muodostettiin metadiskurssit autonomisuus sekä tutkimuksellisuus ja ongelmanratkaisu. Ensin mainittu metadiskurssi kuvaa toimijuutta ja toinen osaamista ja sen rakentumista. Tutkimuksen tulososiossa näiden pohjalta muodostimme opettajaprofiilit, jotka nimesimme historialliseksi opettajuudeksi ja reformiopettajuudeksi. Näiden pohjalta huomattiin, että koulutustavalla ja koulutuksen taustaoletuksilla on merkitystä sen suhteen, millaiseksi opettajuustotuudet koulutuksessa muotoutuvat. ...
Keywords
luokanopettajakoulutus; integraatiokoulutus; totuus; diskurssianalyysi Diskurssianalyysi opettajankoulutus luokanopettajat koulutus toimijuus opettajuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201306161986

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23884]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Teacher Agency and Futures Thinking 

    Varpanen, Jan; Laherto, Antti; Hilppö, Jaakko; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki (MDPI AG, 2022)
    Problems encountered in top-down school reforms have repeatedly highlighted the significance of teachers’ agency in educational change. At the same time, temporality has been identified as a key element in teachers’ agency, ...
  • Induktiovaihe integraatiokoulutuksen käyneiden opettajien kokemana 

    Koirikivi, Carita; Pikkarainen, Inka-Mari (2017)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yliopistossa integraatiokoulutuksen käyneet luokanopettajat ovat kokeneet induktiovaiheen sekä ensimmäisen vuotensa työelämässä. Tutkimuksen tarkastelun kohteena oli lisäksi ...
  • Luokanopettajaopiskelijoiden interkulttuuriset valmiudet sekä heidän kokemus interkulttuurisen kompetenssin kehityksestä opintojen aikana 

    Granqvist, Jasmin; Salmenkivi, Siiri (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella millaisina luokanopettajaopiskelijat kokevat omat interkulttuuriset valmiutensa, sekä tuoda esille heidän kokemuksiaan siitä, miten luokanopettajakoulutus on tukenut heidän ...
  • Luokanopettajakoulutuksesta saatu tuki interkulttuurisen kompetenssin kehittämiseen ulkomailla työskentelevien opettajien kuvaamana 

    Kurvi, Terhi; Mattila, Sara (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille ulkomailla työskennelleiden luokanopettajien näkemyksiä heille tärkeistä interkulttuurisen kompetenssin sisällöistä, sekä kokemuksia siitä, miten opettajankoulutus on tukenut ...
  • Kulttuurienvälisen kompetenssin kehittäminen luokanopettajakoulutuksessa : kolmen oppimisen mallin kautta tarkasteltuna 

    Puolamäki, Deniz (2021)
    Suomeen kohdistuvalle maahanmuutolle on ollut tunnusomaista aina 1990-luvulta alkaen tämän maahanmuuton monimuotoistuminen. Näiltä suomalaisessa peruskoulussa toimivilta opettajilta vaaditaankin uudenlaisten opettajuuteen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre