Kirjoittamisen opettamisen disiplinaarisista kamppailuista
Nikkola, T. (2019). Kirjoittamisen opettamisen disiplinaarisista kamppailuista. In M. Rautiainen, & M. Tarnanen (Eds.), Tutkimuksesta luokkahuoneisiin (pp. 183-200). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 15. http://hdl.handle.net/10138/298542
Julkaistu sarjassa
Ainedidaktisia tutkimuksiaTekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2019.
Kirjoittamisen rooli koulutuksen kaikilla tasoilla perusopetuksesta korkeakouluun on monimutkainen, hieman provosoivasti sen voi sanoa jopa perversoituneen. Kirjoittaminen on yhä vahvemmin mittaamisen, arvioinnin ja hallinnan
väline. Kirjoittamisen roolilla opettajankoulutuksessa on suoria vaikutuksia
siihen, miten tulevat opettajat toimivat koulussa. Keskityn artikkelissa kirjoittamisen opettamisen ja opiskelun disiplinaaririsiin kamppailuihin. Disipliini – kuri,
järjestys, oppiaine – kuuluu kasvatuksen ydinkäsitteisiin niin käytännössä kuin
teoriassakin. Tapausesimerkkinä käytän Jyväskylän yliopistossa vuosituhannen
alusta toteutettua koulutus- ja tutkimusmallia, integraatiokoulutusta, jossa luokanopettajakoulutuksessa toteutetaan integroivaa näkökulmaa kirjoittamisen
opiskeluun. Kuvaan sekä disipliinien tutkimisen tapoja että displinaarisia kamppailuja, joihin akateemisen kirjoittamisen rakenteita tutkiva opiskelu törmää.
Disipliinien tutkiminen on opintojen rakenteeseen kytkeytyvä pitkäkestoinen
prosessi sekä kirjoittamisen opettamisen ja opiskelun problematisointia.
...
Julkaisija
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopistoEmojulkaisun ISBN
978-952-5993-26-4Kuuluu julkaisuun
Tutkimuksesta luokkahuoneisiinISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-9596Asiasanat
Alkuperäislähde
http://hdl.handle.net/10138/298542Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28937885
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fostering transformational teacher agency in Finnish teacher education
Matikainen, Minni; Männistö, Perttu; Fornaciari, Aleksi (ThemPra Social Pedagogy; UCL Press, 2018)In this article, we studied how well teacher education in Finland is able to answer the changing needs of the contemporary world. More precisely, we focussed on the question of how well an alternative teacher education ... -
Luovan kirjoittamisen yhteisöistä tukea opettajien ammatilliseen kehittymiseen
Martin, Anne (Finra ry, 2023)Artikkeli käsittelee opettajien ammatillisen kehittymisen tukemista luovan kirjoittamisen keinoin. Opettajan asiantuntijaksi kasvua ja ammatillista kehittymistä käsitellään kokonaisvaltaisena prosessina, johon kuuluvat ... -
Integrated initial and continuing training as a way of developing the professional agency of teachers and student teachers
Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Varpanen, Jan (Elsevier, 2020)In this paper, we discuss training aimed at supporting the professional agency of teachers and student teachers. Drawing on socio-cultural and post-structural theories, we conceptualize professional agency as achieved by ... -
Pre- and In-Service Teachers’ Teamwork Behaviour in Integrated Teacher Training
Vesisenaho, Mikko; Lakkala, Minna; Manu, Mari; Pöysä-Tarhonen, Johanna; Kallunki, Veera; Kyllönen, Mari; Toom, Auli; Peltonen, Marika; Häkkinen, Päivi (İlknur Gökçe, 2023)Teamwork and collaboration skills are regarded as essential proficiencies in the current worlds of work, study and everyday life. A relevant question is whether and how pre-service teachers have opportunities to begin ... -
Exploring the material mediation of dialogic space : A qualitative analysis of professional learning in initial teacher education based on reflective sketchbooks
Moate, Josephine; Hulse, Bethan; Jahnke, Holger; Owens, Allan (Elsevier, 2019)This study addresses the crucial relationship between theory and practice as a key feature of professional learning in initial teacher education. The context for the study is an EU-funded intensive programme drawing on ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.