Integraatiokoulutuksen filosofis-teoreettiset perusteet : sivistysteoreettinen näkökulma
Tutkimuksessa selvitetään Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen integraatiokoulutushankkeen filosofis-teoreettisia perusteita sivistysteoreettisesta näkökulmasta. Tulkitsen integraatiokoulutuksen teoreettisia perusteita ja vertaan niitä sivistysteoreettiseen pedagogiikkaan.
Tutkimuksen aineisto koostuu integraatiokoulusta käsittelevistä kirjoituksista sekä hankkeen kouluttajien haastattelusta.
Tutkimus on hermeneuttinen ja sen menetelmänä on systemaattinen analyysi. Tutkimus kuuluu kasvatusfilosofian alueelle, mutta siinä sivutaan myös muiden tieteenalojen teorioita. Sivistysteoreettinen tarkastelu tapahtuu Wolfgang Klafkin kehittämän sivistysteoreettisen didaktiikan näkökulmasta. Analyysissä hyödynnetään Klafkin muotoilemaa ajanmukaista sivistyksen käsitettä ja sen varaan rakentuvaa kriittis-konstruktiivista didaktiikkaa. Lisäksi integraatiokoulutuksen kouluideaalia tarkastellaan Klafkin kehittämän humaanin koulun käsitteen näkökulmasta.
Integraatiokoulutus perustuu elämismaailmaontologiaksi kutsutulle opettajankoulutuksen paradigmalle. Elämismaailmaontologinen koulutuksen tarkastelu tuo esille oppivan ja opettavan subjektin kokemuksen osana koulutukseen liittyviä prosesseja. Integraatiokoulutuksen keskeisenä pyrkimyksenä on teoretisoida tavat, joilla näkymätön kokemus vaikuttaa kouluinstituution näkyvään toimintaan.
Integraatiokoulutuksen teoreettis-filosofisissa perusteissa jäsennetään elämismaailman vaikutuksia suhteessa ihmisten välisen yhteistyön ongelmiin, oppilaan oppimisprosesseihin ja opettajan toimintaan. Opettajankoulutuksen päämääränä on välittää kompetensseja näillä alueilla.
Integraatiokoulutus realisoi sivistyksen periaatteita opettajankoulutuksen ja koulun suhteen. Koulun toimintaa pyritään uudistamaan reflektiivisemmäksi ja inhimillisemmäksi opettajankoulutusta kehittämällä. Opiskelijoita ohjataan opettajaksi opiskelussa itsenäiseen ja aktiiviseen toimintaa opettajankoulutuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Induktiovaihe integraatiokoulutuksen käyneiden opettajien kokemana
Koirikivi, Carita; Pikkarainen, Inka-Mari (2017)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yliopistossa integraatiokoulutuksen käyneet luokanopettajat ovat kokeneet induktiovaiheen sekä ensimmäisen vuotensa työelämässä. Tutkimuksen tarkastelun kohteena oli lisäksi ... -
Opettajatotuuksien synty kahdessa erilaisessa opettajankoulutuksessa
Siitonen, Helena; Siitonen, Jukka (2012)Tutkimuksen selvitettiin onko erilaisilla koulutustavoilla vaikutusta siihen, millaisiksi totuudet opettajuudesta koulutuksessa muotoutuvat. Tutkimme opettajuutta opettajan toimijuuden sekä opettajan osaamisen ja sen ... -
Kirjoittamisen opettamisen disiplinaarisista kamppailuista
Nikkola, Tiina (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopisto, 2019)Kirjoittamisen rooli koulutuksen kaikilla tasoilla perusopetuksesta korkeakouluun on monimutkainen, hieman provosoivasti sen voi sanoa jopa perversoituneen. Kirjoittaminen on yhä vahvemmin mittaamisen, arvioinnin ja ... -
Erilaisuus voimavarana sekä haasteena luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmässä
Pajunen, Netta (2023)Tutkimus käsittelee erilaisuutta ryhmässä. Erilaisuutta tarkastellaan ryhmän sosiaalisista normeista poikkeamisena. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat suhtautuvat erilaisuuteen kotiryhmässään. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.