Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook
Monet sosiaalisen median sovellukset ovat saavuttaneet maailmanlaajuisen suosion ja niistä on tullut tärkeä osa etenkin nuorten jokapäiväistä elämää. Englantia käytetään sosiaalisessa mediassa paljon ja erityisesti kielitaitoiset suomalaiset näyttävät pitävän englantia luonnollisena osana internetissä tapahtuvaa kommunikointia. On muodostunut uusia kielenkäyttötapoja ja -oletuksia, mitkä vaikuttavat myös kieliasenteisiin. Kieliasenteet puolestaan vaikuttavat ihmisten kanssakäymiseen ja suhtautumiseen toisiinsa sekä motivoivat kielten opiskeluun.
Tässä tutkimuksessa pyrin selvittämään syitä siihen, miksi suomalaiset opiskelijat käyttävät englantia Facebookissa, millaisia funktioita englannin kielellä mahdollisesti on ja millaisia asenteita opiskelijoilla on englannin käyttöä kohtaan juuri Facebookissa. Tarkoitus oli verrata kahta eri opiskelijaryhmää, englannin kielen ja terveydenhoitoalan opiskelijoita, ja tutkia onko heidän englannin käyttötavoissa ja asenteissa merkittäviä eroja. Tutkimukseni aineisto kerättiin elektronisen kyselylomakkeen avulla tammi-helmikuussa 2013. Kysely sisälsi ensisijaisesti monivalinta- ja Likert asteikkoon pohjautuvia kysymyksiä, jotka analysoitiin määrällisesti. Avoimien kysymysten vastaukset analysoitiin laadullisesti.
Kyselyn perusteella selvisi, että opiskelijoiden kieliasenteet vaikuttavat englannin kielen käyttöön Facebookissa. Lisäksi voitiin todeta, että englannin opiskelijoiden ja terveydenhoitoalan opiskelijoiden englannin kielen käyttötavat poikkesivat toisistaan jonkin verran, kun taas heidän asenteensa englantia kohtaan olivat samankaltaisempia. Englannin opiskelijat raportoivat käyttävänsä englantia spontaanimmin ja monipuolisemmin kuin terveydenhoitoalan opiskelijat. Asenteet englantia kohtaan olivat pääasiassa myönteisiä kummassakin opiskelijaryhmässä, sillä englannin käytön koettiin olevan käytännöllistä ja normaalia. Se, miten englannin kielen käyttöön suhtauduttiin, riippui kuitenkin vahvasti siitä, kuka englantia käytti ja millaisessa tilanteessa. Englannilla ei ollut selkeitä funktioita, mutta suurimmalla osalla opiskelijoista näytti olevan Facebook-ystäviä, jotka eivät puhu suomea, ja joille viesti suunnattiin siksi englanniksi. Lisäksi koodinvaihtoa pidettiin luonnollisena ja osa opiskelijoista raportoi käyttävänsä englanninkielisiä sanoja tai sanontoja suomen seassa luodakseen hauskempia tai osuvampia päivityksiä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29708]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
English language for greater good? : the attitudes of Jyväskylä University students towards English language in face-to-face fundraising
Kostiainen, Tommi (2019)F2F-varainkeruu, eli feissaus on hyväntekeväisyysjärjestöjen käyttämä keino hankkia uusia kuukausilahjoittajia hyväntekeväisyystyölle. Feissauksessa varainkerääjät, feissarit, liikkuvat julkisilla paikoilla, kuten keskustassa, ... -
"[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English
Kämäräinen, Heini (2022)Kieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat pyrkivät selvittämään, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyritään nykyään yhdistämään autenttisiin puhetilanteisiin, ... -
International students' language use and attitudes towards English and Finnish
Leinonen, Anniina (2014)Vaihto-opiskelu on kasvattanut suosiotaan sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa erityisesti korkea-asteen opiskelijoiden keskuudessa. Suomi kohdemaana on hyvä esimerkki siitä, ettei nykyään pääsyy ulkomailla opiskeluun ... -
ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
Jokilehto, Emmi (2014)Englannin kielen asema maailmalla on muuttunut merkittävästi viime vuosikymmenten aikana ja se on saavuttanut vahvan aseman kansainvälisenä kielenä. Se toimii myös yhä enenevissä määrin maailmanlaajuisena lingua francana ... -
Discursive study of attitudes towards English and Finnish
Pirskanen, Heidi (2014)