Yliopistosta valmistuvien työelämävalmiudet : tapaustutkimus Tietoyhteiskunta, viestintä ja liiketoiminta -suuntautumisvaihtoehdosta
Tutkimuksessa tarkastellaan Jyväskylän yliopiston Tietoyhteiskunta, viestintä ja liiketoiminta –suuntautumisvaihtoehdosta (TVL) valmistuvien kokemuksia heidän työelämävalmiuksistaan. Aihetta lähestytään työelämässä koettujen onnistumisten sekä riittämättömyyden kokemusten kuvailulla. Lisäksi käsitellään haastateltavien kokemuksia siitä, mitä työnsä kannalta oleellisia tietoja ja taitoja he ovat oppineet erityisesti TVL-suuntautumisvaihtoehdon koulutuksessa.
Aineiston hankintatapana on käytetty teemahaastatteluja. Haastatteluihin osallistui kaksi TVL-suuntautumisvaihtoehdosta valmistunutta sekä kaksi opintojensa loppuvaiheessa olevaa opiskelijaa. Kaikki haastateltavat olivat työskennelleet oman alansa töissä alle kaksi vuotta. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin kvalitatiivisilla menetelmillä.
Haastateltavat liittivät onnistumisen kokemuksiinsa rajanylitystaidot, viestintä- ja vuorovaikutustaidot, progressiivisen ongelmanratkaisun ja luovuuden, kriittisen ajattelun, reflektiivisyyden ja oppimisen taidot, rutiinieksperttiyden sekä kulttuurien tuntemuksen. Riittämättömyyden kokemuksiin liitettiin työelämän kompleksisuus, nuori asiantuntijuus, eettisyys sekä työelämän epävarmuus.
TVL-koulutus nähtiin työhön valmistavana. Erityisen hyödyllisenä pidettiin kursseja, jotka olivat sovellettavissa omiin työtehtäviin. Myös epäsuorasti työhön valmistavat kurssit nähtiin ajattelun rikastajana. Asiantuntijuuden koettiin syntyneen osittain myös koulutuksen ulkopuolella.
...
The study examines working life readiness of the university students who have graduated or are about to graduate from the master of studies called Information society, communication and business (ICB). The topic is approached by description of perceived success and inadequacy of the interviewees. In addition the study presents notions from the interviewees about what they have learned specific in the ICB training.
Data has been collected by means of theme interviews. Two of the interviewees have graduated from the ICB studies and two of the interviewees are about to graduate. Each of the interviewees had worked less than two years at jobs of their own field. The theme interviews were transcribed and analyzed by qualitative methods.
The interviewees linked crossing skills, communication and interpersonal skills, progressive problem solving and creativity, critical thinking, reflection and learning skills, routine expertise and cultural knowledge as their experiences of success. Perceived inadequacy was affiliated with the complexity of working life, young expertise, ethics and insecurity of working life.
ICB training was seen as preparatory in general. The courses which were seen particularly useful were specific related to the work duties of the interviewees. Also, courses which were indirectly preparatory to work duties were seen as thinking enrichers. In addition, expertise was seen arising also outside of the university education.
...
Alternative title
Tapaustutkimus Tietoyhteiskunta, viestintä ja liiketoiminta -suuntautumisvaihtoehdostaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Jälkiviisautta : valmistuvien luokanopettajien palautetta Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksesta
Hiltunen, Tomi; Kunelius, Jaska (2012)Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida vuosina 2006—2011 Jyväskylän opetta- jankoulutuslaitokselta valmistuneiden luokanopettajien antamaa palautetta koulutuksestaan ja selvittää, minkälaisia valmiuksia he kokevat koulutuksesta ... -
Opiskeluorientaatio, työelämävalmiudet ja niiden tukeminen Jyväskylän yliopiston laskentatoimen opiskelijoilla
Tiusanen, Timo-Erkki (2015)Kotimaista tutkimusta laskentatoimen opiskelijan työelämäorientaatiosta ei ole tehty ennen tämän Pro Gradu -tutkielman tekoa. Tutkimuksella oli tarkoitus selvittää, minkälaista laskentatoimen opiskelijan opiskelu- ja ... -
Yliopistosta työelämään : kehitysprojekti yliopisto-opiskelijoiden työelämätaitojen ja asiantuntijuuden kartuttajana
Malinen, Riikka (2016)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka yliopisto-opiskelijat kokevat kehitysprojektiin osallistumisen ja monitieteisen tiimityön tukeneen työelämätaitojen ja asiantuntijuuden kehittymistä sekä selvittää asiakasyritysten ... -
Ohjausalan koulutuksesta työhöni saamat valmiudet : Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden käsityksiä
Kaartinen, Henna; Manthos, Sofia (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Jyväskylän yliopiston ohjausalan koulutuksista valmistuneiden ohjaajien käsityksiä työssä kohtaamistaan haasteista sekä keinoista vastata näihin haasteisiin. Tarkoituksena ... -
Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen opiskelijoiden koetut työelämävalmiudet
Ollikainen, Krista (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen opiskelijoiden kokemia työelämävalmiuksia sekä tiedekunta- ja opintovuosikohtaisia eroja niissä. Lisäksi selvitettiin suoritetun ...