Jälkiviisautta : valmistuvien luokanopettajien palautetta Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksesta
Abstract
Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida vuosina 2006—2011 Jyväskylän opetta- jankoulutuslaitokselta valmistuneiden luokanopettajien antamaa palautetta koulutuksestaan ja selvittää, minkälaisia valmiuksia he kokevat koulutuksesta saaneensa. Lisäksi etsittiin palautteita opettajankoulutuslaitoksen omasta toi- minnasta ja rakenteesta. Tutkimuksen aineistona käytettiin 146 kappaletta ma- turiteettien yhteydessä kirjoitettuja avoimia palautelomakkeita.
Opettajankoulutuslaitoksen sisällölliset palautteet analysoitiin sijoittamalla ne InTASC- ydinainesanalyysin esittelemiin laadukkaan opetuksen kategorioihin. Opettajankoulutuksen rakennetta koskeneet palautteet analysoitiin jaottelemal- la ne niihin kategorioihin, joita aineistossa esiintyi.
Vastaajat eivät kokeneet saaneensa koulutuksestaan riittäväksi valmiuksia käy- tännön opettajantyöhön. Puutteita omissa valmiuksissa havaittiin ainedidaktii- kassa, vanhempien ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamisessa, moniammatillisessa yhteistyössä ja koulun arjen tuntemisessa. Vastaajat koki- vat saaneensa hyvät valmiudet itsereflektioon, kriittisyyteen, elinikäiseen op- pimiseen ja ammatilliseen kehittymiseen.
Opettajankoulutuslaitoksen harjoittelujen koettiin olevan liian kaukana todelli- sesta koulun arjesta ja irrallisia muista opinnoista. Opintoihin kaivattiin lisää yksilöllisyyttä, valinnanvapautta ja vastuuta. Yksittäisistä opintokokonaisuuk- sista kritisoitiin eniten POM-opintoja. Opintoihin oltiin kokonaisuutena kuiten- kin tyytyväisiä, ja niiden kuvattiin rakentavan hyvän pohjan ammatilliselle ke- hittymiselle ja opettajaksi kasvamiselle.
Jatkotutkimusta tarvitaan erityisesti uudistuneen harjoittelurakenteen onnistu- misen arvioimisessa ja opiskelijoiden suhtautumisesta opettajankoulutuslaitok- sen tutkimuksellisuuteen. Lisäksi toivotaan tämän kaltaisen tutkimuksen jatku- van säännöllisemmin opettajankoulutuksen arviointitoimenpiteenä.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2012
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209062338Use this for linking
Language
Finnish