dc.contributor.author | Niskanen, Petra | |
dc.date.accessioned | 2013-12-16T12:44:43Z | |
dc.date.available | 2013-12-16T12:44:43Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1290297 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42665 | |
dc.description.abstract | Inkluusio on aiheena moniuloitteinen. Sen pyrkimyksenä on luoda tasa-arvoisempi yhteiskunta, sisällyttää kaikki oppilaat perusopetuksen piiriin tukitoimia lisäämällä, sekä vähentää erillisen erityisopetuksen määrää. Opettajien asenteita inkluusiota kohtaan on tutkittu suhteellisen paljon. Syystä tai toisesta aineenopettajien suhtautuminen inkluusioon on ollut negatiivisempi verrattuna muihin opettajaryhmiin. Opettajaopiskelijoiden mielipiteitä on tutkittu lähinnä luokanopettajaopiskelijoiden keskuudesta.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää englannin aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä inkluusiosta sekä asenteita inklusiivista opetusta kohtaan. Aihetta lähestyttiin useasta eri näkökulmasta, jotka pohjautuivat tutkimuksen teoriakehykseen sekä aiempiin tutkimuksiin. Tutkimuksen kohteena oli kahdeksan aineenopettajaopiskelijaa Jyväskylän yliopistosta. Heidät jaettiin kahteen ryhmään, joista toisessa opiskelijat olivat suorittaneet pedagogiset opintonsa ja toisessa opinnot olivat kesken. Ryhmien käsityksiä ja asenteita vertailtiin keskenään sekä opettajankoulutuksen merkitystä eroihin ja yhtäläisyyksiin pohdittiin.
Haastattelut osoittivat, että opiskelijoiden suhtautuminen inkluusioon teoriana oli positiivinen. Kuitenkin käytännön huolet ja epävarmuus saivat opiskelijat epäilemään inkluusion onnistumista käytännössä. Inkluusio koettiin vaikeaksi selittää, sillä opettajankoulutus ei ollut tarjonnut tarpeeksi konkreettista lähestymistapaa ilmiön selkeytymiseksi. Ryhmien väliset erot olivat pieniä, mutta siitä huolimatta opettajankoulutuksen voidaan sanoa antaneen jo opettajankoulutuksen suorittaneille opiskelijoille enemmän tietoa aiheesta. Tämä ryhmä osoitti kuitenkin myös enemmän käytännön huolia inklusiiviseen opetukseen liittyen ja suhtautui inkluusion täten kielteisemmin kuin pedagogisia opintojaan vielä suorittavat opiskelijat.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että opiskelijat eivät kokeneet saaneensa tarpeeksi tietoa inkluusiosta opettajankoulutuksessa ja olivat sen vuoksi huolissaan tulevasta työnkuvastaan. Epävarmuus aiheutti myös negatiivisia ja varauksellisia asenteita inkluusiota kohtaan. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | inkluusio | |
dc.subject.other | asenteet | |
dc.subject.other | aineenopettajat | |
dc.subject.other | kieltenopettajat | |
dc.subject.other | opiskelijat | |
dc.subject.other | opettajankoulutus | |
dc.subject.other | kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.subject.other | teemahaastattelut | |
dc.subject.other | sisällönanalyysi | |
dc.title | A good idea in theory : inclusion as English subject teacher students see it | |
dc.title.alternative | Inclusion as English subject teacher students see it | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201312162805 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2013-12-16T12:44:44Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.subject.yso | aineenopettajat | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |