Viidesluokkalaisten ja luokanopettajien käsityksiä omasta historiasta
Joonas Savolainen. Viidesluokkalaisten ja luokanopettajien käsityksiä omasta historiasta. Kasvatustieteen pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2013. 68 sivua. Julkaisematon.
Tutkimuksessa selvitettiin millaisia käsityksiä ja kokemuksia viidesluokkalaisilla ja luo-kanopettajilla on omasta historiastaan. Lisäksi luokanopettajilta kysyttiin, miten heidän mielestään oppilaan omaa historiaa voidaan hyödyntää opetuksessa. Tutkimuksen tavoit-teena oli selvittää mistä oppilaiden ja opettajien käsitykset omasta historiasta rakentuvat ja mitä ne sisältävät. Oppilaiden ja opettajien käsityksiä ei ole juuri tutkittu omaan historiaan liittyen. Opetussuunnitelmassa kuitenkin omaa historiaa ja ymmärrystä pidetään tärkeänä osana historian opetusta.
Viidesluokkalaisten ja luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia omasta historiasta selvi-tettiin lyhyehköillä kirjoitelmilla. Kirjoitelmissa tutkittavat kertoivat menneisyytensä yksit-täisistä tapahtumista. Tutkimukseen osallistui 18 viidesluokkalaista yhdeltä luokalta ja kuu-si luokanopettajaa useammasta koulusta. Tutkimuksessa oppilaiden ja opettajien aineistot analysoitiin erikseen, sekä myös opettajien käsitykset oppilaiden oman historian hyödyn-tämisestä analysoitiin erikseen. Aineistot analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen etsimällä aineistosta tutkimuskysymysten mukaisia teemoja.
Tulosten perusteella oppilaiden käsitykset omasta historiasta rakentuivat ajasta, tunteista ja kokemuksista, osallisista ja heidän näkemyksistään, sekä omasta käsityksestä tapahtunees-ta. Tuloksissa opettajien käsitykset omasta historiastaan rakentuivat seuraavista teemoista: aika ja paikka, kokemukset, osalliset ja heidän näkemykset, sekä jossittelu. Lisäksi opetta-jien käsitykset oppilaan oman historian hyödyntämisestä jakautuivat kahteen teemaan, jotka olivat oppilaan ja hänen suvun historian tutkiminen sekä oppilaan oman historian ja yleisen historian yhdistäminen. Nämä teemat näyttivät siis rakentavan niin oppilaiden kuin opetta-jien historiatietoisuutta.
Tutkimuksen perusteella saatiin myös kuvaa siitä, miten tutkimukseen osallistuneet opetta-jat ja oppilaat muodostivat kuvaa menneisyydestä ja sitä kautta myös ympäröivästä todelli-suudesta. Lisäksi opettajat esittivät konkreettisia työtapoja ja opetusmenetelmiä oppilaan oman historian opetukseen, sekä korostivat sitä, miten historian ymmärtäminen yleensä on helpompaa oman historian kautta.
Hakusanat: oma historia, mikrohistoria, käsitys, historiatietoisuus
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista
Pylkkänen, Juuso; Majuri, Elias (2024)Tässä tutkimuksessa tutkitaan luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista. Tutkimuskysymys on: Millaisia käsityksiä luokanopettajilla on historian arvioinnista? Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella näiden käsityksien ... -
Luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetussa kielenopetuksessa
Lilja, Sari (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin alkuopetuksen luokanopettajien käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan varhennetun kielen opettajina. Tarkoituksena on selvittää mitä laadukkaalta kielenopetukselta edellytetään ja ... -
"Miten meni noin niinku omasta mielestä?" : luokanopettajien käsityksiä musiikin arvioinnista
Lähdekorpi, Anu; Martin, Marjaana (2016)Lähdekorpi, A. & Martin, M. 2016. "Miten meni noin niinku omasta mielestä?" Luokanopettajien käsityksiä musiikin arvioinnista. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ... -
"Oppilaat ovat turvallisia, koska lapsi ei saa lyötyä niin kovaa kuin aikuinen" : viidesluokkalaisten käsityksiä turvallisuudesta
Nevalainen, Mikko (2017)Tutkimuksen teon lähtökohtana oli fenomenologinen etnografia, jossa tutkitaan yhden luokan oppilaiden omia käsityksiä turvallisuudesta. Aineistoa kerättiin opettajahaastattelulla, havainnoinnilla ja teematunnilla, jossa ... -
"Se oli vaan leikkiä" : viidesluokkalaisten käsityksiä opettajan puuttumisesta nahisteluun
Laukkarinen, Elisa; Äikiä, Jussi (2013)Tutkimuksessa selvitettiin viidesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä opettajan puuttumisesta nahisteluun. Nahistelulla tarkoitetaan lapsille yleistä vertaistoiminnan muotoa, joka ilmenee esimerkiksi leikkitappeluna, ...