"Die Finnen sind ein schwerbewaffnetes Volk" : Die Repräsentation Finnlands in der deutschen Berichterstattung über die Schulschießerei in Kauhajoki am 23.9.2008 - Eine diskursanalytische Betrachtung am Beispiel des Nachrichtenportals Sueddeutsche.de
Authors
Date
2013Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
23.9.2008 tapahtui Kauhajoen ammattikorkeakoulun yksikössä kouluammuskelu, jossa tekijä surmasi yhdeksän opiskelijaa, yhden opettajan ja itsensä. Vastaavanlaiset koulusurmat olivat vavisuttaneet Suomea vain vajaa vuosi aiemmin Tuusulan Jokelassa. Tapaukset huomioitiin laajasti etenkin sähköisessä mediassa ympäri maailmaa.
Tämän työn tarkoituksena on tarkastella, miten Suomea ja suomalaisia kuvattiin Kauhajoen
koulusurmien yhteydessä saksalaisessa Sueddeutsche.de uutisportaalissa. Analyysissä tutkitaan kriittisen diskurssianalyysin keinoin portaalin artikkeleissaan esiintuomia diskursseja, jotka liittyvät Suomeen ja suomalaisiin. Diskurssien avulla rakennetaan representaatiota Suomesta saksalaisen median silmin.
Analyysi osoitti, että Suomea ja suomalaisia representoitiin varsin niukasti ja neutraalisti. Suomi ja etenkin Kauhajoki esiintyivät nimellään tapahtumapaikkana artikkelien keskittyessä selvittämään tekijän taustoja sekä pohtimaan vastaavanlaisten tapahtumien ennaltaehkäisyä eritoten Saksassa. Surmille syitä etsivissä diskursseissa esille nousi lähinnä aseiden laaja levinneisyys sekä metsästyksen ja aseurheilun
laaja suosio Suomessa. Myös poliisin toiminta ennen surmia huomioitiin laajasti.
...
Alternative title
Die Repräsentation Finnlands in der deutschen Berichterstattung über die Schulschießerei in Kauhajoki am 23.9.2008 - Eine diskursanalytische Betrachtung am Beispiel des Nachrichtenportals Sueddeutsche.deKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Subventionsheuschrecke oder Weltmarktführer? : Nokia-Repräsentation in den Kommentaren der Frankfurter Allgemeinen Zeitung nach der Veröffentlichung der Fabrikschliessung in Bochum - eine diskursanalytische Untersuchung
Hokkanen, Hanna-Kaisa (2010)Tammikuussa 2008 Nokia päätti lopettaa Saksassa toimivan Bochumin tehtaansa toiminnan ja irtisanoa tehtaan 2 300 työntekijää. Tämä päätös johti uutistulvaan saksalaisessa lehdistössä. Ilmiöstä kehittyi poliittisesti ... -
"Olen aika monta ruohikkoa päässyt katsomaan työurani varrella" : kriittinen diskurssianalyysi miesten johtajuuden representaatioista Kauppalehti-julkaisussa
Riekki, Sini (2023)Tutkielmassa tarkastellaan, minkälaisilla diskursseilla miesten johtajuutta representoidaan Kauppalehti-taloussanomalehdessä. Tavoitteena on selvittää, minkälaista kuvaa nämä representaatiot ja diskurssit luovat miesjohtajista ... -
Die Sprache und das Sprachenlernen in den finnischen und deutschen Rahmenlehrplänen für die schulische Anfangsphase migrierter Schüler : eine kritische Diskursanalyse
Kronqvist, Maria (2017)Ihmiset liikkuvat maasta toiseen enemmän kuin koskaan. Heidän joukossaan on lukuisia lapsia ja nuoria, jotka ovat perusopetusiässä. YK:n lasten oikeuksien julistuksen mukaisesti on jokaisen lapsen saatava opetusta. ... -
„Unglaublich, heilig, schweinekalt. Unser Abenteuer – passt wie die Faust aufs Auge.“ : Repräsentationen der finnischen Natur in einem deutschen Reiseblog
Minkkinen, Roosa-Maria (2021)Sosiaalisessa mediassa mielikuvien luominen ja jakaminen erilaisten viestien, tekstien ja kuvien avulla on nykyisin hyvin tavallinen osa niin yksityishenkilöiden kuin yritysten arkea. Blogit ovat osa sosiaalisen median ... -
Repräsentationen der Rolle Deutschlands in dem Zweiten Weltkrieg : eine vergleichende Diskursanalyse zwischen einem finnischen und einem deutschen Geschichtslehrbuch für die gymnasiale Oberstufe
Ahonen, Inka-Milla (2017)Toinen maailmansota on yksi historiamme merkittävimmistä tapahtumista, ja sen selittäminen, opettaminen ja ymmärtäminen ovat yhä edelleen tärkeitä. Saksan nähdään aloittaneen sodan, ja Hitleriä, hänen johtamiaan ...