„Unglaublich, heilig, schweinekalt. Unser Abenteuer – passt wie die Faust aufs Auge.“ : Repräsentationen der finnischen Natur in einem deutschen Reiseblog
Abstract
Sosiaalisessa mediassa mielikuvien luominen ja jakaminen erilaisten viestien, tekstien ja kuvien avulla on nykyisin hyvin tavallinen osa niin yksityishenkilöiden kuin yritysten arkea. Blogit ovat osa sosiaalisen median maailmaa ja ne mahdollistavat niin harrastajabloggaajien ammattimaisen kirjoittamisen kuin myös ammattijournalistien siirtymisen digitaalisille viestintäkanaville. Bloggaamista, kuten muutakin sosiaalisen median vaikuttamistyötä, vauhdittaa usein taustalla oleva kaupallinen yhteistyö. Bloggaaminen tapahtuu usein yksityishenkilön kautta; bloggaaja kertoo blogissaan omakohtaisia kokemuksiaan ja tällä tavoin suosittelee ja tekee yhteistyönä mainostettavaa tuotetta tai palvelua tutuksi lukijakunnalle. Bloggaajalla on siis valtaa vaikuttaa lukijan mielipiteeseen. Blogit ovat tulleet yhtä lailla osaksi myös matkajournalismia ja laajentaneet matkajournalismin kenttää perinteisistä matkakertomuksista ja lomakohdekatalogeista digitaalisiin versioihin.
Suomalainen luonto on yksi suomalaisten matkailukohteiden tärkeimpiä vetovoimatekijöitä. Matkablogien avulla luontokuvat ja matkakohteen esittelytekstit välittyvät helposti ja tavoittavat perinteisiä printtimedioita nopeammin potentiaaliset kohderyhmät.
Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan suomalaisen luonnon representaatioita saksankielisessä Meerblog-matkailublogissa. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitä suomalaisen luonnon representaatioita Suomeen liittyvissä matkablogiteksteissä ilmenee, ja millaista suhdetta ihmisen ja luonnon välille blogiteksteissä rakennetaan. Keskeisenä käsitteenä tutkielmassa ovat representaatiot, joita tarkastelen blogitekstien kielellisten ja visuaalisten valintojen kautta. Teoreettisena viitekehyksenä on multimodaalinen diskurssintutkimus.
Aineisto koostuu 21 Suomi-aiheisesta blogitekstistä, joista lopulliseen analyysiin rajautui lopulta viisi blogitekstiä kuvineen. Aineiston kaikki tekstit käsittelevät Suomea matkakohteena, joista viisi analysoitavaa tekstiä esittelevät Suomen matkailua luontoteemaa painottaen. Aineistosta nousseiden representaatioiden ja aiemman tutkimuksen perusteella Suomi-kuvan muodostumisessa vaikuttaisi olevan melko vakiintuneita luontostereotypioita, joiden avulla Suomen houkuttelevuutta matkailukohteena pyritään yhä uudelleen muodostamaan.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106033406Käytä tätä linkitykseen.
Language
German
Tietueessa on rajoitettuja tiedostoja. You can request a copy of this thesis here The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..