Aggressiivisen käyttäytymisen kohtaaminen opettajan työssä
Hakala, Hanna. AGGRESSIIVISEN KÄYTTÄYTYMISEN KOHTAAMINEN OPETTAJAN TYÖSSÄ Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 78 sivua. Julkaisematon.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia uhka- ja väkivaltatilanteita opettajat kohtaavat työssään ja miten he toimivat oppilaan käyttäytyessä aggressiivisesti. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään käytännön keinoja toisaalta ehkäistä, mutta myös rauhoittaa jo syntyneitä aggressiivisen käyttäytymisen tilanteita. Aineiston perusteella pyrittiin myös selvittämään, mihin aggressioteorioihin opettajien ajatukset ja toiminta sitoutuvat. Lisäksi tutkimusaineistosta etsittiin mahdollisia syitä oppilaan aggressiiviseen käyttäytymiseen.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen, fenomenologinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta luokan- tai erityisluokanopettajaa toukokuussa 2013. Harkinnanvaraisen otoksen kriteerinä oli opettajan omakohtainen kokemus oppilaan aggressiivisesta käyttäytymisestä. Haastateltavat kertoivat vapaamuotoisesti kokemansa uhka- tai väkivaltatilanteen. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin teoriasidonnaisesti.
Tutkimustulosten mukaan opettajat ovat kokeneet oppilaan aggressiivisen käyttäytymisen kohdistuneen heihin itseensä, toisiin oppilaisiin tai ympäristöön. Aggressiivisten tilanteiden ehkäisemisessä tärkeintä on oppilaantuntemus. Opettaja lukee oppilaan käytöksestä ennusmerkkejä, joista hän päättelee aggressiivisen tilanteen olevan tulossa. Silloin opettaja antaa oppilaalle mahdollisuuden rauhoittua itsekseen, laskee vaatimustasoa tai yrittää kannustamalla auttaa oppilasta selviytymään haastavasta tilanteesta. Oppilaan aggressiivista käyttäytymistä rauhoitettaessa ei ole olemassa yhtä kaikille sopivaa keinoa, vaan opettajan on päätettävä erikseen joka tilanteessa, miten on tarkoituksenmukaisinta toimia. Päätöksenteossa auttaa oppilaantuntemuksen lisäksi työkokemus ja etukäteen tehty toimintasuunnitelma. Opettajan on taattava niin muiden oppilaiden kuin aggressiivisesti käyttäytyvän oppilaankin turvallisuus. Rauhoitteleva puhe on ensisijainen toimintatapa, mutta tarvittaessa tilanteeseen on puututtava myös fyysisesti. Tilanteen hallinnan ja opettajan oikeusturvan kannalta on tärkeää pyytää apuun toinen aikuinen.
Opettajien käsitykset oppilaan aggressiivisen käyttäytymisen syistä ovat pääasiassa sosiaalisen oppimisteorian ja informaation prosessointiteorian mukaisia. Haastateltujen opettajien mukaan aggressiivinen käyttäytymistapa malliopitaan vanhemmilta, kavereilta tai TV- ja pelimaailmasta. Oppilaat käyttäytyvät aggressiivisesti, koska eivät osaa muuta tapaa. Kirjallisuus tarjoaa aggressiokasvatuksen keinoiksi tunnekasvatusta ja sosiaalisen kompetenssin kehittämistä.
Avainsanat: aggressiivisuus, aggressiokasvatus, aggressioteoria, fenomenologia, mallioppiminen
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen
Nyholm, Anna-Mari (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, ovatko oppilaan sukupuoli, luokka-aste, käyttäytyminen ja opettajan antama kehuva palaute yhteydessä oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen. Tutkimusaineistona käytettiin ProKoulu-hankkeessa ... -
Esi- ja alkuopetuksen opettajien käyttämät menetelmät oppilaiden ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseksi
Känsäkangas, Maria (2004) -
Alakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina
Kotola, Reetta; Nieminen , Amanda (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun opettajia oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ei-toivottu käyttäytyminen ilmenee luokassa sekä miten alakoulun opettajat ... -
Luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä käytöspassista käyttäytymisen ohjaamisen sekä oppilaan arvioinnin välineenä
Mäkelä, Tarja; Pesola, Kristiina (2005) -
Myönteinen käyttäytymisen tuki vuorovaikutuksellisena ilmiönä
Koponen, Liisa (2024)Myönteinen käyttäytymisen tuki on koko kouluun ja sen toimintakulttuuriin suunnattu interventio, jonka mukaan häiriökäyttäytymistä pystytään vähentämään selkeiden käyttäytymisodotusten, positiivisesti ilmaistujen sääntöjen ...