dc.contributor.author | Hakala, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2013-12-03T17:47:14Z | |
dc.date.available | 2013-12-03T17:47:14Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1288479 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42585 | |
dc.description.abstract | Hakala, Hanna. AGGRESSIIVISEN KÄYTTÄYTYMISEN KOHTAAMINEN OPETTAJAN TYÖSSÄ Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 78 sivua. Julkaisematon.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia uhka- ja väkivaltatilanteita opettajat kohtaavat työssään ja miten he toimivat oppilaan käyttäytyessä aggressiivisesti. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään käytännön keinoja toisaalta ehkäistä, mutta myös rauhoittaa jo syntyneitä aggressiivisen käyttäytymisen tilanteita. Aineiston perusteella pyrittiin myös selvittämään, mihin aggressioteorioihin opettajien ajatukset ja toiminta sitoutuvat. Lisäksi tutkimusaineistosta etsittiin mahdollisia syitä oppilaan aggressiiviseen käyttäytymiseen.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen, fenomenologinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta luokan- tai erityisluokanopettajaa toukokuussa 2013. Harkinnanvaraisen otoksen kriteerinä oli opettajan omakohtainen kokemus oppilaan aggressiivisesta käyttäytymisestä. Haastateltavat kertoivat vapaamuotoisesti kokemansa uhka- tai väkivaltatilanteen. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin teoriasidonnaisesti.
Tutkimustulosten mukaan opettajat ovat kokeneet oppilaan aggressiivisen käyttäytymisen kohdistuneen heihin itseensä, toisiin oppilaisiin tai ympäristöön. Aggressiivisten tilanteiden ehkäisemisessä tärkeintä on oppilaantuntemus. Opettaja lukee oppilaan käytöksestä ennusmerkkejä, joista hän päättelee aggressiivisen tilanteen olevan tulossa. Silloin opettaja antaa oppilaalle mahdollisuuden rauhoittua itsekseen, laskee vaatimustasoa tai yrittää kannustamalla auttaa oppilasta selviytymään haastavasta tilanteesta. Oppilaan aggressiivista käyttäytymistä rauhoitettaessa ei ole olemassa yhtä kaikille sopivaa keinoa, vaan opettajan on päätettävä erikseen joka tilanteessa, miten on tarkoituksenmukaisinta toimia. Päätöksenteossa auttaa oppilaantuntemuksen lisäksi työkokemus ja etukäteen tehty toimintasuunnitelma. Opettajan on taattava niin muiden oppilaiden kuin aggressiivisesti käyttäytyvän oppilaankin turvallisuus. Rauhoitteleva puhe on ensisijainen toimintatapa, mutta tarvittaessa tilanteeseen on puututtava myös fyysisesti. Tilanteen hallinnan ja opettajan oikeusturvan kannalta on tärkeää pyytää apuun toinen aikuinen.
Opettajien käsitykset oppilaan aggressiivisen käyttäytymisen syistä ovat pääasiassa sosiaalisen oppimisteorian ja informaation prosessointiteorian mukaisia. Haastateltujen opettajien mukaan aggressiivinen käyttäytymistapa malliopitaan vanhemmilta, kavereilta tai TV- ja pelimaailmasta. Oppilaat käyttäytyvät aggressiivisesti, koska eivät osaa muuta tapaa. Kirjallisuus tarjoaa aggressiokasvatuksen keinoiksi tunnekasvatusta ja sosiaalisen kompetenssin kehittämistä.
Avainsanat: aggressiivisuus, aggressiokasvatus, aggressioteoria, fenomenologia, mallioppiminen | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | aggressiokasvatus | |
dc.title | Aggressiivisen käyttäytymisen kohtaaminen opettajan työssä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201312032726 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Fenomenologia | |
dc.date.updated | 2013-12-03T17:47:15Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | aggressiivisuus | |
dc.subject.yso | aggressioteoria | |
dc.subject.yso | oppimisteoriat | |
dc.subject.yso | mallioppiminen | |
dc.subject.yso | käyttäytyminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |