Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLahtinen, Lauri
dc.date.accessioned2013-11-19T20:27:32Z
dc.date.available2013-11-19T20:27:32Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1287580
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42481
dc.description.abstractTämä tutkimus käsitteli suomalaisten ja suomenruotsalaisten englannin kielen viestintäarkuutta kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta näkökulmasta. Tarkoitus oli ensiksi selvittää, miten paljon eng. viestintäarkuutta koettiin yleisesti sekä eri tilanteissa, ja miten tutkitut ryhmät erosivat toisistaan. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin muutaman ennalta määritetyn taustamuuttujan korrelaatiota yleiseen viestintäarkuuteen. Viestintäarkuuden taustalla oleviin aspekteihin pureuduttiin neljän eri teeman kautta, jotka edustivat mahdollisia viestintäarkuuden syitä. Kvalitatiivisessa osassa taas tutkittiin haastatteluin kuuden eri opettajan näkemyksiä viestintäarkuuden syistä ja vaikutuksista englannin luokassa. Lisäksi tiedusteltiin opettajien näkemyksiä viestintäarkuuden käsittelemisestä luokassa, ja näitä verrattiin kyselylomakkeessa kerättyihin oppilaiden näkemyksiin. Opettajista kolme oli suomalaisia ja kolme suomenruotsalaisia. Tulokset osoittavat, että suomalaisten ja suomenruotsalaisten viestintäarkuus on keskitasoa. Sitä koettiin eniten ryhmä- ja esitelmöintitilanteissa. Tutkimukseen valitut aspektit taas koettiin viestintäarkuuden aiheuttajiksi vain vähäisesti. Virheiden tekoon liittyi voimakkain arkuuden tunne. Vaikka suomenruotsalaisilla oli keskimäärin hieman alempi arkuustaso, eivät erot olleet ratkaisevan merkittäviä. Miehet olivat vähemmän arkoja kuin naiset. Opettajien näkemykset olivat pääosin yhteneviä. Viestintäarkuuden syiksi he näkivät toisaalta yksilön omat epävarmuudet, toisaalta luokan sosiaalisen ilmapiirin. Luokassa arkuus näkyi välttelykäyttäytymisenä ja fyysisinä oireina. Arkuutta hallittiin mm. luokkailmapiiriä, istumajärjestystä ja työtapoja muokkaamalla.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherviestintäarkuus
dc.subject.othercommunication apprehension
dc.subject.otherforeign language anxiety
dc.titleCommunication apprehension in the EFL classroom : a study of Finnish and Finnish-Swedish upper secondary school students and teachers
dc.title.alternativeStudy of Finnish and Finnish-Swedish upper secondary school students and teachers
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201311192614
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2013-11-19T20:27:32Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysoarkuus
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright