dc.contributor.author | Sundberg, Camilla | |
dc.date.accessioned | 2013-10-31T11:31:49Z | |
dc.date.available | 2013-10-31T11:31:49Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1286485 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42390 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkastellaan Jyväskylän yliopistossa luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta. Tarkastelun kohteena ovat koulutukseen hakeutuminen, asiantuntijuus, opettajaidentiteetti sekä tulevaisuus kahden aineen opettajana. Lisäksi hankitaan palautetta koulutuksen kehittämiseksi. Tutkimusintressiin ovat vaikuttaneet tutkijan kokemukset laaja-alaisena opettajaopiskelijana, yhteiskunnan edellyttämä laaja-alaisempi opettajuus ja tutkimustiedon tarve kaksoiskelpoisen koulutuksen kehittämiseksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä luodaan katsaus opettajuuteen tutkimuskohteena ja määritellään laaja-alaisen opettajuuden käsitettä kelpoisuuden, koulutuksen, yhteisen opettajaidentiteetin ja asiantuntijuuden näkökulmista. Aikaisemman
tutkimuskirjallisuuden yhteenvetona rakentuu malli opettajan laaja-alaisen asiantuntijuuden toteutumisesta kouluyhteisössä, joka toimii vertailupohjana opiskelijoiden kokemuksille. Opiskelijoiden kokemuksia tarkastellaan tutkimuksen empiirisessä osassa. Tapaustutkimuksen aineisto on kerätty yhdeksän opiskelijan yksilöhaastatteluilla käyttäen menetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelurunko rakentuu minäkäsityksen ulottuvuuksien pohjalle.
Luokanopettajakoulutuksen kautta kahden aineen koulutukseen tulleilla opiskelijoilla suuntautuminen alakouluun säilyy vahvana koko opiskelun ajan, vaikka ajatus työskentelystä ylemmillä luokilla herääkin harjoittelujen myötä viimeisinä opiskeluvuosina. Mahdollisuudesta kouluttautua kaksoiskelpoiseksi opettajaksi tiedetään vähän. Monelle tieto on tullut yllätyksenä. Koulutuksessa opiskelijalle muodostuu vahva opettajaidentiteetti ja monipuolinen asiantuntijuus. Siinä yhdistyvät laaja aineenhallinta sekä pedagoginen osaaminen, kasvattajuus ja ryhmänhallintataidot. Eri koulutuksista saadut taidot ruokkivat luovuutta ja innovatiivisuutta sekä antavat valmiuksia opettaa eri-ikäisiä oppilaita muun muassa mahdollistaen oppimateriaalin eriyttämisen ikätason mukaan. Kahden aineen osaaminen
auttaa integroimaan ja eheyttämään opetusta sekä toteuttamaan tavoitteellista aineenopetusta. Kahden aineen opiskelu vahvistaa opiskelijan ammatillista itsetuntoa ja rakentaa yhteistä opettajaidentiteettiä. Laaja-alaisuus mahdollistaa myös laajan työkentän ja monipuolisen työnkuvan. Vaikka opiskelijat ovat koulutukseen tyytyväisiä, he kantavat huolta työelämän kuormittavuudesta ja siitä, että aineenopettajuus voi rajoittaa luokanopettajana toimimista. Koulutuksen kehittämisen tärkeimmät kohteet liittyvät opintojen ohjaukseen ja organisointiin sekä pedagogisen näkökulman lisäämiseen aineenopettajaopinnoissa. Myös toinen opetettava aine tulisi huomioida luokanopettajaharjoitteluissa paremmin. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | laaja-alainen opettajuus | |
dc.subject.other | kaksoiskelpoisuus | |
dc.subject.other | ammatillinen minäkäsitys | |
dc.subject.other | yhteinen opettajaidentiteetti | |
dc.subject.other | asiantuntijuus | |
dc.subject.other | luokanopettaja | |
dc.subject.other | musiikinopettaja | |
dc.title | Kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta : luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua | |
dc.title.alternative | Luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201310312514 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2013-10-31T11:31:49Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | minäkuva | |
dc.subject.yso | asiantuntijuus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | musiikinopettajat | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |