University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta : luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua

Thumbnail
View/Open
752.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Sundberg, Camilla
Date
2013
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher EducationMusiikkikasvatusMusic Education

 
Tutkimuksessa tarkastellaan Jyväskylän yliopistossa luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta. Tarkastelun kohteena ovat koulutukseen hakeutuminen, asiantuntijuus, opettajaidentiteetti sekä tulevaisuus kahden aineen opettajana. Lisäksi hankitaan palautetta koulutuksen kehittämiseksi. Tutkimusintressiin ovat vaikuttaneet tutkijan kokemukset laaja-alaisena opettajaopiskelijana, yhteiskunnan edellyttämä laaja-alaisempi opettajuus ja tutkimustiedon tarve kaksoiskelpoisen koulutuksen kehittämiseksi. Teoreettisessa viitekehyksessä luodaan katsaus opettajuuteen tutkimuskohteena ja määritellään laaja-alaisen opettajuuden käsitettä kelpoisuuden, koulutuksen, yhteisen opettajaidentiteetin ja asiantuntijuuden näkökulmista. Aikaisemman tutkimuskirjallisuuden yhteenvetona rakentuu malli opettajan laaja-alaisen asiantuntijuuden toteutumisesta kouluyhteisössä, joka toimii vertailupohjana opiskelijoiden kokemuksille. Opiskelijoiden kokemuksia tarkastellaan tutkimuksen empiirisessä osassa. Tapaustutkimuksen aineisto on kerätty yhdeksän opiskelijan yksilöhaastatteluilla käyttäen menetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelurunko rakentuu minäkäsityksen ulottuvuuksien pohjalle. Luokanopettajakoulutuksen kautta kahden aineen koulutukseen tulleilla opiskelijoilla suuntautuminen alakouluun säilyy vahvana koko opiskelun ajan, vaikka ajatus työskentelystä ylemmillä luokilla herääkin harjoittelujen myötä viimeisinä opiskeluvuosina. Mahdollisuudesta kouluttautua kaksoiskelpoiseksi opettajaksi tiedetään vähän. Monelle tieto on tullut yllätyksenä. Koulutuksessa opiskelijalle muodostuu vahva opettajaidentiteetti ja monipuolinen asiantuntijuus. Siinä yhdistyvät laaja aineenhallinta sekä pedagoginen osaaminen, kasvattajuus ja ryhmänhallintataidot. Eri koulutuksista saadut taidot ruokkivat luovuutta ja innovatiivisuutta sekä antavat valmiuksia opettaa eri-ikäisiä oppilaita muun muassa mahdollistaen oppimateriaalin eriyttämisen ikätason mukaan. Kahden aineen osaaminen auttaa integroimaan ja eheyttämään opetusta sekä toteuttamaan tavoitteellista aineenopetusta. Kahden aineen opiskelu vahvistaa opiskelijan ammatillista itsetuntoa ja rakentaa yhteistä opettajaidentiteettiä. Laaja-alaisuus mahdollistaa myös laajan työkentän ja monipuolisen työnkuvan. Vaikka opiskelijat ovat koulutukseen tyytyväisiä, he kantavat huolta työelämän kuormittavuudesta ja siitä, että aineenopettajuus voi rajoittaa luokanopettajana toimimista. Koulutuksen kehittämisen tärkeimmät kohteet liittyvät opintojen ohjaukseen ja organisointiin sekä pedagogisen näkökulman lisäämiseen aineenopettajaopinnoissa. Myös toinen opetettava aine tulisi huomioida luokanopettajaharjoitteluissa paremmin. ...
Alternative title
Luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua
Keywords
laaja-alainen opettajuus kaksoiskelpoisuus ammatillinen minäkäsitys yhteinen opettajaidentiteetti asiantuntijuus luokanopettaja musiikinopettaja opettajuus minäkuva luokanopettajat musiikinopettajat identiteetti
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201310312514

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Minä, tuleva luokanopettaja : luokanopettajaksi opiskelevien minäkäsitys opintojen alussa 

    Berg, Anne; Vuori, Akuliina (2007)
  • Luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset valmiuksistaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön 

    Pekkanen, Liisa (2015)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli, selvittää millaiset valmiudet luokanopettajaopiskelijat ovat saaneet kodin ja koulun välisen yhteistyön toteutukseen opinnoistaan. Erityisesti nä- kökulmana oli haastavien yhteistyötilanteiden ...
  • Musiikinopettaja oppilaan musiikillisen identiteetin tukena 

    Mustonen, Maria (2022)
    Kandidaatintutkielmassani tutkin lähdekirjallisuuden avulla lapsen ja nuoren musiikillisen identiteetin sekä minäkäsityksen kehittymistä ja sitä, kuinka opettajan toiminta voi tukea tätä kehitystä. Tutkielmassa kiinnitän ...
  • Okei, mä pystyn tähän : luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia opettajaksi kasvamisesta 

    Kantonen, Kati (2020)
    Tämän tutkimuksen tehtävänä oli kuvata kuinka luokanopettajaksi opiskelevat ovat kasvaneet opettajiksi Jyväskylän yliopiston ilmiölähtöisen luokanopettajakoulutuksen aikana. Tutkimuksessani tavoite oli luoda kuvaus siitä, ...
  • "Kyllä te tiedätte mitä te teette" : luokanopettajaopiskelijoiden ja yliopistonopettajien ajatuksia ja kokemuksia laaja-alaisesta osaamisesta POM-opinnoissa 

    Haapamäki, Saara; Kojo, Saara-Maija (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia luokanopettajaopiskelijoilla ja yliopistonopettajilla on laaja-alaisesta osaamisesta sekä miten vastaajat kokevat laaja-alaisen osaamisen POM-opinnoissa. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre