Opettajaidentiteetin rakentuminen luokan- ja musiikinopettajaksi opiskelevien kertomuksissa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Ammatillisen identiteetin muodostaminen on yksi opettajankoulutuksen tärkeimmistä tehtävistä. Tässä opinnäytetyössä kuvaan luokan- ja musiikinopettajaopiskelijoiden opettajaidentiteetin rakentumista opintojen alusta opintojen loppusuoralle. Tarkastelun kohteena ovat Jyväskylän yliopistossa opiskelevien luokan- ja musiikinopettajan kaksoiskelpoisuuden saavuttavien opiskelijoiden kertomukset. Opettajaidentiteettiä tarkastellaan kertomuksissa ilmaistujen kokemusten, näkemysten ja ajatusten kautta.
Identiteetin rakentumista tarkastellaan narratiivisen tutkimusotteen mukaisesti tutkittavien kirjoittamien kertomusten näkökulmasta. Kirjoituskutsun avulla kerätyt kertomukset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin teoreettisessa viitekehyksessä fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaisesti. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti, ja tulkinnassa pyrittiin pääsemään induktiivista päättelyketjua noudattaen yksittäisistä havainnoista kohti ilmiön ymmärrystä.
Tulokset osoittivat, että kahdella laitoksella yhtäaikainen opiskelu koettiin antoisaksi sekä erilaisten työskentely- ja lähestymistapojen ansiosta toisiaan täydentäväksi. Kritiikki kohdistui luokanopettajakoulutuksen kohdalla runsaiden sisältöjen pintapuoliseen käsittelyyn ja musiikkikasvatuksen osalta pedagogisen näkökulman ajoittaiseen niukkuuteen. Tutkittavien mukaan opinnot olivat kuitenkin auttaneet omien vahvuuksien löytämisessä ja siten vahvistaneet monipuolisesti ammatillista identiteettiä ja asiantuntijuutta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajaidentiteetin rakentuminen opettajakoulutuksen pääsykoekirjoitelmissa
Sinkkonen, Jenni (2018)Tutkielmassa on pyritty tarkastelemaan, miten luokanopettajakoulutukseen pyrkivät aikuisopiskelijat määrittävät itsensä opettajina ennen koulutusta ja miten opettajuus näyttäytyy opiskelijoille. Tutkimusaineistona on ollut ... -
Vuorovaikutuksen merkitys kemian aineenopettajaopiskelijoiden välillä opettajaidentiteettiä muodostettaessa
Betancourt, Sonja (2017)Tutkimuksessa selvitettiin opetusharjoitteluvuoden aikaista kemian aineenopettajaopiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja opettajaidentiteetin rakentumista sekä näihin liittyviä harjoittelijoiden kokemia ongelmia. ... -
Okei, mä pystyn tähän : luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia opettajaksi kasvamisesta
Kantonen, Kati (2020)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli kuvata kuinka luokanopettajaksi opiskelevat ovat kasvaneet opettajiksi Jyväskylän yliopiston ilmiölähtöisen luokanopettajakoulutuksen aikana. Tutkimuksessani tavoite oli luoda kuvaus siitä, ... -
Kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta : luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua
Sundberg, Camilla (2013)Tutkimuksessa tarkastellaan Jyväskylän yliopistossa luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta. Tarkastelun kohteena ovat koulutukseen hakeutuminen, asiantuntijuus, ... -
Pellon pientareelta akateemisiin sfääreihin: opettajuuden rakentuminen ja muuttuminen sotienjälkeisessä Suomessa opettajien omaelämäkertojen valossa
Säntti, Janne (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2007)Tutkimuksen aineistona ovat opettajien kirjalliset omaelämäkerrat. Vaikka osa opettajista onkin syntynyt ennen toista maailmansotaa, ulottuu tutkimuksen ajallinen kaari sotienjälkeisestä Suomesta kirjoitushetkellä vallinneeseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.