University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Virtuaaliympäristön soveltuvuus käytettävyystestaukseen

Thumbnail
View/Open
848.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kronqvist, Aila
Date
2013
Discipline
Kognitiotiede

 
Virtuaalitodellisuusympäristöjen tekninen kehitys on laajentanut ympäristöjen soveltamisaluetta; yhtenä mahdollisena käyttökohteena on käytettävyystutkimus. Tässä pro gradu – tutkielmassa raportoidaan virtuaalilaboratoriossa suoritettu empiirinen tutkimus virtuaalitodellisuusympäristön soveltuvuudesta käytettävyystutkimukseen. Tutkimuksessa kerättiin tietoa mentaalisten representaatioiden muodostumisesta, läsnäolon kokemuksesta ja simulaattorisairauden tuntemuksista. Tutkimuksen tuloksena on, että virtuaalitodellisuusympäristössä raportoidut verbaaliset protokollat vastaavat riittävässä määrin oikeassa ympäristössä raportoituja, jotta käytettävyystestaus on perusteltua. Lisäksi todetaan, että virtuaaliympäristön teknisellä toteutuksella voidaan vaikuttaa läsnäolon kokemukseen ja simulaattorisairauden tuntemuksiin.
 
Technical improvement of virtual reality environments has broadened their application; one possible application is usability study. This master’s thesis reports an empirical study performed together with industrial partner to validate if virtual reality environment is suitable for usability studies. Study was performed in partner’s virtual laboratory environment. In study data was collected about verbal protocols, sense of presence and simulator sickness. The results show that verbal protocols corresponded protocols reported in real environment enough to start plan usability studies in virtual reality environment, also evidence was found that the technical settings could effect to sense of presence and feelings of simulator sickness.
 
Keywords
virtuaalitodellisuusympäristö käytettävyystestaus protokollaanalyysi läsnäolon kokemus simulaattorisairaus virtuaalitodellisuus käytettävyys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201310242491

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25007]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Läsnäolon ja flow-tilan suhde immersioon peleissä sekä immersioon vaikuttavat tekijät peleissä ja virtuaalitodellisuuspeleissä 

    Nykänen, Niko (2019)
    Tutkielma käsittelee videopelien immersion, läsnäolon ja flow-tilan esiintymistä kirjallisuudessa, sekä käsittelee erityisesti immersioon vaikuttavia tekijöitä peleissä ja virtuaalitodellisuuspeleissä. Näiden elementtien ...
  • Käytettävyystestauksen hyödyllisyys organisaation asiakkaille näkyvissä järjestelmissä : vertaileva tapaustutkimus 

    Kupari, Eerika (2022)
    Järjestelmien kehitysprosessin aikana käytettävyyttä on tärkeä testata mahdollisimman hyvän käytettävyyden ja siten käyttäjiä tukevien järjestelmien mahdollistamiseksi. Järjestelmien hyvällä käytettävyydellä taataan ...
  • Tapaustutkimus käyttöliittymän intuitiivisesta vuorovaikutuksesta 

    Kiljala, Kirsi (2023)
    Tutkielmassa tarkastellaan käyttöliittymien intuitiiviseen vuorovaikutukseen ja opittavuuteen vaikuttavia asioita. Tutkimusosiossa selvitettiin mitkä kohdat tutkittavan sovelluksen käyttöliittymässä koettiin noviisien ...
  • Formatiivisen käytettävyystestauksen testikäyttäjien valinta viiden suuren persoonallisuuden piirteen avulla 

    Töyry, Antti (2023)
    Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia viiden suuren persoonallisuuden piirteen tilastollisia yhteyksiä formatiivisessa käytettävyystestauksessa tunnistettuihin käytettävyysongelmiin sekä tehtävissä käytettyyn ...
  • Käyttäjäkokemus virtuaalitodellisuus videopeleissä 

    Lehkonen, Mikko (2018)
    Käyttäjäkokemuksen ymmärtäminen on kriittistä videopelien kannalta sillä videopelien tarkoituksena on olla mahdollisimman viihdyttäviä. Jotta tässä tavoitteessa onnistuttaisiin niin kehittäjillä täytyy olla mahdollisimman ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre