Kaivosteollisuuden digitaalisen alustan käytettävyys ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on osoittaa käytettävyystestauksen
ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun työskentelytapojen tärkeyttä kaivosteollisuuden kohdeorganisaation ketterälle ohjelmistokehitystiimille digitaalisen alustan
käytettävyyden parantamiseksi. Aihetta oli tärkeää tutkia, sillä kohdeorganisaation painesuodatinkäyttöliittymälle ei ollut aikaisemmin tehty käytettävyystestausta. Käytettävyystestauksen avulla haluttiin selvittää, mitkä asiat käyttöliittymässä ovat toimivia sekä mitkä asiat vaatisivat käytettävyyden parantamista. Tämän lisäksi haluttiin tuoda esille aikaisempaan tutkimukseen perustuvia käyttäjäkeskeisen suunnittelun työskentelyperiaatteita, joita kohdeorganisaation ketterässä ohjelmistokehitystiimissä voitaisiin hyödyntää alustan käytettävyyden parantamista ajatellen. Tutkimus toteutettiin hyödyntäen ja soveltaen suunnittelutieteen prosessimallia, joka eteni managereille tehdystä alkukartoituskyselystä
käytettävyyden testaamiseen ja sitä kautta parannusehdotuksen suunnitteluun
ja sen esittelyyn. Käytettävyystesteissä hyödynnettiin ääneen ajattelun tutkimusmetodia sekä tämän jälkeen empiirisen aineiston analyysiin hyödynnettiin temaattista analyysia tärkeimpien käytettävyyteen liittyvien tekijöiden löytämiseksi. Keskeisimpänä tutkimustuloksena tutkielmasta saatiin parannusehdotus, joka ehdottaa ketterälle kehitystiimille käyttöliittymään korjattavia muutoksia tehtäväjonoon asetettavien tikettien muodossa. Tikettejä olivat muun muassa
pylväsdiagrammikomponentin bugikorjaus, ohjelaatikkokomponentin suunnittelu ja kehitys sekä käyttöliittymän indikaattoreiden päivitys. Parannusehdotuksessa ehdotettiin myös käyttäjäkeskeisen suunnittelun työskentelyperiaatteita.
Näitä olivat avoin keskustelu suunnittelijoiden, kehittäjien ja sidosryhmien kesken sekä käyttäjien syvällisen ymmärtämisen lisääminen. Myös ehdotettiin design studio -työpajojen pitämistä kehitystiimissä, jotta kehittäjät ja suunnittelijat
voisivat jakaa omaa osaamistaan keskenään sujuvammin. Tutkimus lisää vahvistusta sille, kuinka käytettävyystestauksella voidaan saada yksityiskohtaista ja
hyödyllistä tietoa erilaisten järjestelmien käytettävyyden parantamisessa. Ensisijaisesti tutkimuksen kontribuutio on käytäntöön, sillä se auttaa kohdeorganisaation ketteriä kehitystiimejä menestymään työssään entistä käyttäjäläheisemmin
lisäämällä työskentelytapoihinsa käyttäjäkeskeisen suunnittelun työskentelyperiaatteita.
...
The purpose of this master’s thesis is to demonstrate the importance of usability
testing and user-centered design working principles for the agile software
development team of a mining organization to improve the usability of a digital
platform. This topic was important to investigate because the target
organization’s user interface of the pressure filter had not been subject to
usability testing before. The usability testing was done to find out which aspects
of the interface were working, and which aspects needed usability improvements.
In addition, the aim was to highlight user-centered design working principles
based on previous research that could be used by the target organization’s agile
software development team to improve the usability of the platform. The
research was conducted using and applying a process model from design science
research, which progressed from an initial survey of managers to usability testing
and then to the design and presentation of an improvement proposal. The
usability tests were conducted using the think aloud method and after that
empirical data analysis was conducted using thematic analysis to identify the
main usability-related factors. The main research result of the thesis was a
suggestion for improvement, which proposes product backlog tickets to the agile
development team to make corrective changes to the user interface. The tickets
included a bug fix for the bar chart component, the design and development of
the help box component, and an update to the UI indicators. The suggestion for
improvement also suggested working principles, which are aligned with user-centered design. These included open discussion between designers, developers,
and stakeholders, and increasing in-depth understanding of users. It was also
proposed to run design studio workshops within the development team to allow
developers and designers to share their expertise more easily. The research
validates the case for how usability testing can provide detailed and useful
information for improving the usability of different systems. Primarily, the study
contributes to practice by helping the agile development teams in the target
organization to become more user friendly in their work by incorporating user-centered design principles into their working practices.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun integrointi ketteriin kehitysmenetelmiin
Jäppinen, Lotta (2020)Käytettävyydestä on tullut tärkeä menestystekijä kilpailevilla ohjelmistomarkkinoilla. Kuitenkaan suosiossa olevat ketterät kehitysmenetelmät eivät huomioi järjestelmiä kehittäessä tarpeeksi niiden käytettävyyden kehittämistä. ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ... -
Koronaviruspandemian aikainen etätyö ketterän kehityksen ohjelmistoyrityksissä
Lappalainen, Iina (2022)Koronaviruspandemia on pakottanut monet yhteiskunnan osa-alueet muuttamaan toimintaansa. Näin on myös ketteriä menetelmiä käyttävien ohjelmistoyritysten osalta. Ketterä kehitys ja hajautettu kehitys ovat molemmat jatkuvasti ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.