University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tapaustutkimus käyttöliittymän intuitiivisesta vuorovaikutuksesta

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kiljala, Kirsi
Date
2023
Discipline
KoulutusteknologiaKoulutusteknologia
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielmassa tarkastellaan käyttöliittymien intuitiiviseen vuorovaikutukseen ja opittavuuteen vaikuttavia asioita. Tutkimusosiossa selvitettiin mitkä kohdat tutkittavan sovelluksen käyttöliittymässä koettiin noviisien käyttäjien näkökulmasta intuitiiviseksi ja mitkä epäintuitiiviseksi. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin sovelluksen yleistä intuitiivisuuden kokemusta ja sitä, mihin INTUI-mallin neljästä intuitiivisen vuorovaikutuksen komponentista kokemus perustuu. Sovelluksen käyttöä tutkittiin käytettävyystestin, INTUI-kyselylomakkeen ja puolistrukturoidun haastattelun avulla. Käytettävyystestauksen aikana koehenkilöitä pyydettiin ajattelemaan ääneen samalla, kun he suorittivat heille annettuja tehtäviä. Tutkimukseen osallistui 11 koehenkilöä, joiden katsottiin taustaltaan vastaavan tutkittavan sovelluksen kohde-ryhmää. Tutkimuksen perusteella yrityksen sovelluksen vuorovaikutuksen voidaan sanoa olevan yleiskuvaltaan intuitiivinen. Sovelluksen käytössä havaittiin kuitenkin tutkimuksen avulla myös epäintuitiiviseksi koettuja kohtia, joihin etsittiin kehitysehdotuksia tutkielmassa esitellyistä intuitiivisen vuorovaikutuksen suunnittelumalleista. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi, millaista tukea koehenkilöt olisivat kaivanneet sovelluksen käytön avuksi. ...
 
This thesis discusses elements that affect intuitive use and learnability. The research sec-tion studied which aspects of interaction in the application were experienced as intuitive by novice users and which were unintuitive. The study also measured the overall experience of intuitive use of the application and which components of INTUI-model the experience is based on. The application was studied using usability testing, INTUI-questionnaire and a semi-structured interview. During usability testing test subjects were instructed to think aloud while performing the given tasks. 11 persons with background matching the target group took part in the study. Based on the study the application can be considered intuitive to use in general. The study identified also some parts of the application that were experienced as unintuitive and suggestions for improvements were made based on the frameworks for designing intuitive interaction. The thesis also studied the type of support test subjects would have needed to use the application. ...
 
Keywords
intuitiivinen vuorovaikutus opittavuus käytettävyystestaus käyttöliittymät käytettävyys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302061636

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kulttuurin vaikutus käyttöliittymän käytettävyyteen 

    Björn, Tommi (2022)
    Tämä kirjallisuuskatsaus käsittelee kulttuurin vaikutusta käyttöliittymän käytettävyyteen. Käyttöliittymän ominaisuuksien analyysissä hyödynnetään jakoa koviin ja pehmeisiin ominaisuuksiin, ja tekstissä todetaan käytettävyyden ...
  • Käyttöliittymän suunnitteluperiaatteet mobiilisovelluksissa 

    Fagernes, Erno (2019)
    Käyttöliittymä on kriittinen työkalu käyttäjän kokemukselle teknologiasta, ja sen suunnittelun periaatteita on esitetty tieteellisessä kirjallisuudessa ensimmäisten käyttöliittymien syntymisestä asti. Käyttöliittymän ...
  • Käytettävyystestauksen hyödyllisyys organisaation asiakkaille näkyvissä järjestelmissä : vertaileva tapaustutkimus 

    Kupari, Eerika (2022)
    Järjestelmien kehitysprosessin aikana käytettävyyttä on tärkeä testata mahdollisimman hyvän käytettävyyden ja siten käyttäjiä tukevien järjestelmien mahdollistamiseksi. Järjestelmien hyvällä käytettävyydellä taataan ...
  • Käyttäjäkokemus ja käytettävyys : tutkielma vuorovaikutuksesta 

    Immonen, Petri (2013)
    Käytettävyyden tutkimuksella ja mittaamisella on pitkä historia. Keskustelu ja tutkimus käyttäjäkokemuksen roolista käyttäjätyytyväisyyden edistäjänä on viime aikoina lisääntynyt. Empiirisiä tutkimuksia käytettävyyden ja ...
  • Liiketoimintaprosessin kehitys toiminnanohajusjärjestelmään tulevan muutoksen avulla : tapaustutkimus 

    Weckman, Noora (2022)
    Yritykset pyrkivät yhä enemmän sähköistämään toimintaansa ja luopumaan manuaalisesti tehtävästä työstä. Enää ei riitä pelkästään uusien tietojärjestelmien käyttöönotto, vaan järjestelmien tulisi olla integroituneita ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre