dc.contributor.author | Kronqvist, Aila | |
dc.date.accessioned | 2013-10-24T08:33:56Z | |
dc.date.available | 2013-10-24T08:33:56Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1286037 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42360 | |
dc.description.abstract | Virtuaalitodellisuusympäristöjen tekninen kehitys on laajentanut ympäristöjen
soveltamisaluetta; yhtenä mahdollisena käyttökohteena on käytettävyystutkimus.
Tässä pro gradu – tutkielmassa raportoidaan virtuaalilaboratoriossa suoritettu
empiirinen tutkimus virtuaalitodellisuusympäristön soveltuvuudesta käytettävyystutkimukseen.
Tutkimuksessa kerättiin tietoa mentaalisten representaatioiden
muodostumisesta, läsnäolon kokemuksesta ja simulaattorisairauden
tuntemuksista. Tutkimuksen tuloksena on, että virtuaalitodellisuusympäristössä
raportoidut verbaaliset protokollat vastaavat riittävässä määrin oikeassa
ympäristössä raportoituja, jotta käytettävyystestaus on perusteltua. Lisäksi todetaan,
että virtuaaliympäristön teknisellä toteutuksella voidaan vaikuttaa läsnäolon
kokemukseen ja simulaattorisairauden tuntemuksiin. | fi |
dc.description.abstract | Technical improvement of virtual reality environments has broadened their
application; one possible application is usability study. This master’s thesis reports
an empirical study performed together with industrial partner to validate
if virtual reality environment is suitable for usability studies. Study was performed
in partner’s virtual laboratory environment. In study data was collected
about verbal protocols, sense of presence and simulator sickness. The results
show that verbal protocols corresponded protocols reported in real environment
enough to start plan usability studies in virtual reality environment, also
evidence was found that the technical settings could effect to sense of presence
and feelings of simulator sickness. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | virtuaalitodellisuusympäristö | |
dc.subject.other | käytettävyystestaus | |
dc.subject.other | protokollaanalyysi | |
dc.subject.other | läsnäolon kokemus | |
dc.subject.other | simulaattorisairaus | |
dc.title | Virtuaaliympäristön soveltuvuus käytettävyystestaukseen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201310242491 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Tietojenkäsittelytieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Computer Science and Information Systems | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Cognitive Science | en |
dc.contributor.oppiaine | Kognitiotiede | fi |
dc.date.updated | 2013-10-24T08:33:57Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | virtuaalitodellisuus | |
dc.subject.yso | käytettävyys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |