Etsivä työ nuorten syrjäytymisen ehkäisyssä : tutkimus Jyväskylän etsivän nuorisotyön ja ammattiopiston yhteistyöstä
Authors
Date
2013Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tässä tutkimuksessa selvitän miten etsivä nuorisotyö ehkäisee syrjäytymistä, tutkimalla Jyväskylän ammattiopiston henkilöstön näkemyksiä yhteistyöstä. Tässä tutkielmassa syrjäytymisen vaarassa oleva nuori merkitsee työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevaa nuorta, tai muuten erityisen tuen tarpeessa olevaa nuorta. Yhteistyön ymmärrän eri alojen ammattilaisten moniammatilliseksi yhteistyöksi ja verkostotyöksi. Tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena on Jyväskylän etsivien nuorisotyöntekijöiden ja koulukuraattorien sekä opinto-ohjaajien yhteistyö. Tutkimuksen aineisto koostuu neljän koulukuraattorin ja neljän opinto-ohjaajan haastattelusta. Haastatteluja on yhteensä kahdeksan kappaletta. Aineiston keruumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Aineiston analyysimenetelmänä toimi sisällönanalyysi.
Aineiston perusteella etsivää nuorisotyötä tarvitaan syrjäytymisen ehkäisemisessä. Nuorten syrjäytymisen ehkäisemisessä edellytyksenä on, että moniammatillinen yhteistyö toimii. Mikään yksi taho ei pysty ratkaisemaan kompleksisia sosiaalisia ongelmia, vaan tarvitaan useiden eri organisaatioiden, ja sosiaalialan ammattilaisten yhteistyötä. Tässä tutkielmassa tarkastelin yhteistyön toimivuutta Jyväskylän etsivän nuorisotyön ja ammattiopiston välillä. Tulokset osoittivat, että aktiivinen ja toimiva palveluverkosto on nuorten syrjäytymisen ehkäisyn edellytys.
Etsivän nuorisotyön etuja ovat työn luonne ja sen uutuusarvo. Etsivä nuorisotyö oli aineiston perusteella palveluhenkistä ja tehokasta. Etsivän nuorisotyön matalakynnyksisyys ja medianäkyvyys edistävät tuen tarpeessa olevien nuorten ohjautumista etsivän nuorisotyön palveluiden pariin. Aineiston perusteella koulukuraattorit ja opinto-ohjaajat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä yhteistyön sujumiseen. Lainsäädäntö, kuten nuorisolakimuutos vuodelta 2011, ovat selkeyttäneet pelisääntöjä käytännössä. Aineiston perusteella yhteistyössä ilmeni myös haasteita. Haasteita saattoi olla ammattiopiston ja etsivän nuorisotyön vuorovaikutuksessa, tai viranomaisten yhteydessä nuoreen ja hänen perheeseensä. Etsivät nuorisotyöntekijät koettiin työkavereina, yhtenä yhteistyökumppanina, jotka tekevät samankaltaista nuorisotyötä kuin koulukuraattorit ja opinto-ohjaajat, mutta eri organisaation sisällä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nuorten syrjäytyminen ja sosiaalityön keinot syrjäytymisen ehkäisyssä
Pietilä, Hanna-Leena (2023)Nuorten syrjäytyminen on merkittävä ongelma Suomessa. Esimerkiksi muutokset elinoloissa ja erilaiset vaikeudet nuoren elämässä voivat johtaa syrjäytymiseen. Tutkielmassa tarkasteltiin nuorten syrjäytymistä ja etsittiin ... -
Etsivä löytää vai löytääkö? : etsivien nuorisotyöntekijöiden kokemukset Internetin ja sosiaalisen median käytöstä nuorten tavoittamisen keinona ja nuorisotakuun toteuttajana
Huotari, Johanna (2015)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, kuinka Suomessa onnistutaan hyödyntämään Internetiä ja sosiaalista mediaa etsivässä nuorisotyössä eli tekemään etsivää verkkoperustaista etsivää nuorisotyötä. Tarkoituksenani on tarkastella, ... -
"Koukku, joka onkii" : etsivä nuorisotyö ohjaajien ja nuorten kokemana
Ylevä, Maija (2014) -
Lääkäriopiskelijoiden käsityksiä sosiaalityön asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä : kontekstina perusterveydenhuollon osastotyö
Saarinen, Saini (2021)Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan käytännön kentällä työskennelleiden tai harjoittelussa olleiden lääkäriopiskelijoiden käsityksiä sosiaalityön asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä sosiaalityöntekijän kanssa perusterve ... -
Luokassa kodin ulkopuolelle sijoitettu lapsi : opettajan näkökulma koulun monialaisesta yhteistyöstä
Parkkonen-Manninen, Elina (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa monialaisissa verkostoissa luokanopettaja tekee työtään kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen asioissa. Tutkimuksen avulla myös haluttiin tietää, mistä monialaisista ...