Tapaustutkimus osaamisintensiivin B - to - B palveluyrityksen kansainvälistymisestä
Tässä tutkimuksessa verrattiin yritystenvälisten osaamisinteesiivien palveluiden kansainvälistymistä olemassa oleviin kansainvälistymisen teorioihin ja malleihin. Tavoitteena oli selvittää poikkeaako palveluyritysten kansainvälistyminen tuottavanteollisuuden kansainvälistymisen malleista. Syynä tähän oli että palveluyritysten kansainvälistymistä on tutkittu verrattain vähän ja mallit ja teoriat käsittelevät pääsääntöisesti tuotantoyrityksiä. Pääpainona tutkimuksessa oli pienten ja keskisuurten yritysten kansainvälistyminen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla yhden yrityksen henkilöstöä, sekä haastattelemalla henkilöä ELY-keskuksesta ja Finpro Ry:stä. Tavoitteena oli selvittää yrityksen kansainvälistymisen prosessi ja siihen vaikuttaneet ominaisuudet sekä saada ELY-keskuksen ja Finpro Ry:n henkilöiltä laajempaa kuvaa pk-yritysten ja palveluyritysten kansainvälistymisestä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska tavoitteena oli ymmärtää paremmin palveluyrityksen kansainvälistymistä ja saada syvällisempää kuvaa palveluyrityksen kansainvälistymiseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimuksen tulosten mukaan palveluyrityksen kansainvälistymisessä on joiltain osin yhteneväisyyksiä olemassa oleviin teorioihin kansainvälistymisestä, mutta yksittäistä täysin kuvaavaa teoriaa palveluyrityksen kansainvälistymisen syihin, prosesseihin ja menetelmiin ei löytynyt. Tuloksista voitiin havaita tiettyjen ominaisuuksien korostuvan palveluyritysten kohdalla, mitä kansainvälistymisen teorioissa ja malleissa ei ollut aiemmin huomioitu. Tutkimuksessa huomattiin, että palveluyrityksen kohdalla kulttuurierojen, verkostojen ja resurssien merkitys korostui kansainvälistymisen prosessissa. Tulosten valossa jatkotutkimukset siitä, miten laajalti edelle mainitut ominaisuudet vaikuttavat palveluyritysten kansainvälistymiseen olisivat aiheellisia, jotta voidaan paremmin ymmärtää palveluryitysten ja tuotantoyritysten kansainvälistymisen eroavaisuuksia.
...
Purpose of this thesis was to compare the internalization process of knowledge intensive business service firm to the existing theories and models of internationalization. Reason to do this was that the theories and models mainly consider the manufacturing firms internalization process and the purpose was to find out does the process of service firm differ from the existing models and theories. Another reasons was that the internationalization process of services firms is also less studied. Focus of this study was in the small and medium size firms.
Thesis was conducted as a qualitative study to three persons of one service firm and to two persons from the Finnish public sector involved in the internationalization of Finnish companies. Objective was to find out the internationalization process of the service firm and to gain boarder view of internationalization of Finnish small and medium size firms and service firms form the persons working in the public sector. Study was conducted as qualitative study because the purpose was to gain deeper knowledge of the internationalization process of the service firm and to better understand the characteristics which influence the internationalization process of service firm.
Results of the study suggest that there are similarities with the internationalization of the service firm and the existing theories and models but single fully explaining theory or model could not be found. Form the results there can be found characteristics of internationalization that are increased in the case of service firm, which may not to be found in the existing theories. The characteristics increased in the internationalization process of the study’s service firm were resources, cultural differences and networks. Further studies of how broadly these characteristics influence the internationalization of service firms are justified for better understanding the difference between internationalization of service and manufacturing companies.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintapäätökseen vaikuttavat tekijät
Lohimäki, Tero (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintoihin liittyviä tekijöitä yrityksen lähtiessä kehittämään liiketoimintaansa niiden avulla. Tutkimusaineisto kerättiin ... -
The role of corporate responsibility and external services in the internationalisation of industrial SMEs in Finland
Värri, Annastiina (2017)Tutkielman tavoite on lisätä ymmärrystä kuinka suomalaiset teollisuuden alan pk-yritykset näkevät ulkopuolisten palveluntarjoajien roolin suhteessa vastuulliseen kansainvälistymiseen digitalisaation aikakaudella. Tutkielman ... -
Impact of value co-creation and co-destruction for digital consumer services : a case study on activity tracking solutions
Raatikainen, Pasi (2018)Tässä tutkielmassa tarkastellaan nykyistä markkinoiden tilannetta, jossa digitaalisen palvelut ovat muodostuneet merkittäväksi, ja merkitykseltään yhä kasvavaksi tuoteryhmäksi. Uusia digitaalisia sovelluksia, jotka hyödyntävät ... -
Resurssiperustainen yritysyhteistyö pienten palveluyritysten verkostossa : tapaustutkimus matkailualan verkostosta
Haapakoski, Markku (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Yritysasiakkaan ostoprosessi markkinointipalveluita ostettaessa
Suosalo, Emilia (2019)Yritysten ostokäyttäytyminen ja -prosessit sekä näihin vaikuttavat tekijät ovat kiinnostaneet tutkijoita useiden vuosikymmenten ajan, mutta liiketoimintaympäristön muutosten myötä myös aiemmin alalla päteneet lainalaisuudet ...