Impact of value co-creation and co-destruction for digital consumer services : a case study on activity tracking solutions
Tässä tutkielmassa tarkastellaan nykyistä markkinoiden tilannetta, jossa digitaalisen palvelut ovat muodostuneet merkittäväksi, ja merkitykseltään yhä kasvavaksi tuoteryhmäksi. Uusia digitaalisia sovelluksia, jotka hyödyntävät uusinta teknologiaa ilmestyy markkinoille kiihtyvää tahtia. Palvelullistuminen ja digitalisaatio ovat muokanneet tapoja, joilla arvoa asiakkailleen syntyy. Tämä tutkielma pyrkii tutkimaan sitä, kuinka sovellusten tuottajat ja kuluttajat toteuttavat arvon yhteisluontia. Toisaalta kirjallisuus koskien arvon yhteisluontia on ollut varsin positiivista. Hiljattain on kuitenkin tunnistettu, että arvon yhteisluonnilla on myös mahdollinen negatiivinen lopputulos: arvon yhteistuhoaminen. Tässä tutkielmassa pyritään myös syventämään tietämystä koskien tätä aihealuetta. Vastausten löytämiseksi tutkielman yhteydessä on toteutettu empiirinen tutkimus, jossa arvon yhteisluontia ja yhteistuhoamista tutkitaan aktiivisuutta mittaavien sovellusten parissa. This thesis studies the prevalent market situation where digitalized services have become the main offering. More and more new digital solutions utilizing the latest technological innovations are offered to consumers. This has created new ways to create value. This thesis aims to find answers on how digital consumer services establish value co-creation. In addition, since past literature has been overly positive about value co-creation a contribution is searched for to fill this research gap. This research gap includes studying the negative outcomes of a value co-creation process which leads up to value being destructed. In order to make a contribution and find answers, an empirical study is made where value co-creation and co-destruction with activity tracking solutions is studied.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Actors’ Dynamic Value Co-creation and Co-destruction Behavior in Service Systems : A Structured Literature Review
Li, Mengcheng; Tuunanen, Tuure (University of Hawai'i at Manoa, 2020)This paper investigates resource integration and social interaction as the two core processes of value co-creation and co-destruction in a service system. We applied a structured literature review as our research methodology ... -
Information Technology–Supported value Co-Creation and Co-Destruction via social interaction and resource integration in service systems
Li, Mengcheng; Tuunanen, Tuure (Elsevier BV, 2022)The paper develops a conceptual framework to study the constructs of information technology (IT)-supported value co-creation and co-destruction through shared processes of social interaction and resource integration as ... -
Value co-creation and co-destruction in Untappd
Ulander, Santeri (2022)Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkitaan miten arvoa yhteisluodaan ja yhteistuhotaan Untappdissa, sosiaalisessa sovelluksessa, joka pyörii oluen arvostelun ympärillä. Tutkielman tavoitteena on selvittää miten yksilöt ja ... -
A Personal Values-Based Approach to Understanding Users’ Co-Creative and Co-Destructive Gaming Experiences in Augmented Reality Mobile Games
Elo, Jenny; Lumivalo, Juuli; Tuunanen, Tuure (Association for Information Systems, 2022)Background: Understanding how users evaluate their experiences has been recognized as being fundamental to designing services that meet the users’ needs and support the emergence of positive rather than negative value ... -
Value co-creation and co-destruction in identity and access management service platform : case study
Krats, Henri (2021)Pro gradu tutkielmassa tutkittiin arvon yhteisluontia ja yhteistuhoutumista identiteetin ja pääsynhallinnan palvelualustassa. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena identiteetin ja pääsynhallinnan palvelualustan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.