Tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintapäätökseen vaikuttavat tekijät
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintoihin liittyviä tekijöitä yrityksen lähtiessä kehittämään liiketoimintaansa niiden avulla. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta johtajaa eri toimialoilta ja erikokoisista yrityksistä heidän työpaikoillaan. Tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoituja yksilöhaastatteluja. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä analyysia.
Asiakkaan tarpeiden tarkat määrittelyt näyttelivät tärkeää osaa tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintojen onnistumisessa. Merkittävin tekijä tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankinnoissa asiakkaan näkökulmasta oli palveluntarjoajan arvoehdotus, josta selvisivät palvelun tarjoamat liiketoiminnalliset hyödyt. Päästäkseen mukaan kilpailutukseen palveluntarjoajan tuli osoittaa asiakkaan toimialan ja liiketoiminnan tuntemusta. Asiakkaat edellyttivät palveluntarjoajan henkilöstöltä vankkaa kokemusta aiemmista projekteista, jolla varmistettiin omien liiketoimintaongelmien ratkaiseminen. Strategisissa palvelun hankinnoissa luottamus oli hintaa kriittisempi tekijä toimittajaa valittaessa, siksi luottamus on toimivan asiakassuhteen kulmakivi. Ilman luottamusta ei liiketoiminnan kehittämisessä tarvittavia luottamuksellisia tietoja pystytä jakamaan palveluntarjoajalle.
Tutkimuksen löydökset täydensivät alan kirjallisuutta nostamalla esiin uutta tietoa asiakkaaseen liittyvistä tekijöistä tietointensiivisten asiantuntijapalveluiden hankintapäätöksissä. Asiakkaaseen liittyviä tekijöitä olivat yrityksen toimiala ja koko sekä johtajien koulutustausta ja asema. Toimiala vaikutti yrityksen tiedonhakuun ja markkinointiin. Yritysten koolla oli vaikutusta mm. siihen, miten laajasti laatua arvioitiin. Johtajien suorittamilla jatkotutkinnoilla näytti olevan vaikutusta siihen, miten he arvostivat palveluntarjoajilla käytössä olevien tieteellisten menetelmien hyödyntämistä menetelmien soveltamisessa. Jatkotutkinnon suorittaneet pitivät sisältömarkkinoinnin keinoja keskeisinä nykyaikaisina menetelminä niin tiedonhaussa kuin oman yrityksen markkinoinnissa.
Tutkimuksen toimitusjohtajilla oli toimialojen toimitusjohtajien kesken hyvin kiinteät verkostot, joissa vaihdettiin tietoa alan toimijoista ja heidän toteuttamistaan palveluista. Toimitusjohtajat luottivat tiedonhaussa enemmän kollegoihinsa kuin oman yrityksensä johtoon ja työntekijöihin, kun yritys hankki tietoa tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen tarjonnasta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tapaustutkimus osaamisintensiivin B - to - B palveluyrityksen kansainvälistymisestä
Lehtoranta, Jukka (2013)Tässä tutkimuksessa verrattiin yritystenvälisten osaamisinteesiivien palveluiden kansainvälistymistä olemassa oleviin kansainvälistymisen teorioihin ja malleihin. Tavoitteena oli selvittää poikkeaako palveluyritysten ... -
HR-asiantuntijoiden kokemuksia asiantuntijapalveluyrityksestä: ominaispiirteet ja niiden vaikutukset henkilöstöjohtamiseen
Peltokorpi, Hanna (2018)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää HR-asiantuntijoiden näkemyksiä asiantuntijapalveluyrityksen ominaispiirteistä sekä ominaispiirteiden vaikutuksia henkilöstöjohtamiselle erityisesti tietointensiivisyyden ja ... -
Nuorten rahat ja yhteiskunnallinen muutos : teini-ikäisten käyttörahat ja niihin vaikuttavat tekijät 1983-2013
Wilska, Terhi-Anna; Lintonen, Tomi (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2017)Nuorten käyttörahojen määrä seurasi taloudellisia suhdanteita aina 1990-luvun lamavuosiin asti. Tämän jälkeen nuorten pysyvästi laskenut työllisyysaste on vähentä- nyt erityisesti 16–18-vuotiaiden käyttörahan määrää. ... -
Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina : vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet
Reuna, Nelli (2020)Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten vaatteisiin liittyviä kulutusasenteita. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat suomalaisten vaatteiden ostopäätöksiin, millaisia kulutusasenteita ... -
Yksivuotiaiden lasten äitien varhaiskasvatuspalvelutyytyväisyyden rakentuminen
Saranko, Lotta; Makkonen, Mariia (2018)Tämä tutkimus selvitti äitien tyytyväisyyttä yksivuotiaan lapsensa varhaiskasvatuspalveluun tarkastelemalla palvelutyytyväisyyden ulottuvuuksia. Lisäksi selvitettiin äitien ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan välisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.