Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLehtoranta, Jukka
dc.date.accessioned2013-09-23T10:27:23Z
dc.date.available2013-09-23T10:27:23Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1280571
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42203
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa verrattiin yritystenvälisten osaamisinteesiivien palveluiden kansainvälistymistä olemassa oleviin kansainvälistymisen teorioihin ja malleihin. Tavoitteena oli selvittää poikkeaako palveluyritysten kansainvälistyminen tuottavanteollisuuden kansainvälistymisen malleista. Syynä tähän oli että palveluyritysten kansainvälistymistä on tutkittu verrattain vähän ja mallit ja teoriat käsittelevät pääsääntöisesti tuotantoyrityksiä. Pääpainona tutkimuksessa oli pienten ja keskisuurten yritysten kansainvälistyminen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla yhden yrityksen henkilöstöä, sekä haastattelemalla henkilöä ELY-keskuksesta ja Finpro Ry:stä. Tavoitteena oli selvittää yrityksen kansainvälistymisen prosessi ja siihen vaikuttaneet ominaisuudet sekä saada ELY-keskuksen ja Finpro Ry:n henkilöiltä laajempaa kuvaa pk-yritysten ja palveluyritysten kansainvälistymisestä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska tavoitteena oli ymmärtää paremmin palveluyrityksen kansainvälistymistä ja saada syvällisempää kuvaa palveluyrityksen kansainvälistymiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen tulosten mukaan palveluyrityksen kansainvälistymisessä on joiltain osin yhteneväisyyksiä olemassa oleviin teorioihin kansainvälistymisestä, mutta yksittäistä täysin kuvaavaa teoriaa palveluyrityksen kansainvälistymisen syihin, prosesseihin ja menetelmiin ei löytynyt. Tuloksista voitiin havaita tiettyjen ominaisuuksien korostuvan palveluyritysten kohdalla, mitä kansainvälistymisen teorioissa ja malleissa ei ollut aiemmin huomioitu. Tutkimuksessa huomattiin, että palveluyrityksen kohdalla kulttuurierojen, verkostojen ja resurssien merkitys korostui kansainvälistymisen prosessissa. Tulosten valossa jatkotutkimukset siitä, miten laajalti edelle mainitut ominaisuudet vaikuttavat palveluyritysten kansainvälistymiseen olisivat aiheellisia, jotta voidaan paremmin ymmärtää palveluryitysten ja tuotantoyritysten kansainvälistymisen eroavaisuuksia.fi
dc.description.abstractPurpose of this thesis was to compare the internalization process of knowledge intensive business service firm to the existing theories and models of internationalization. Reason to do this was that the theories and models mainly consider the manufacturing firms internalization process and the purpose was to find out does the process of service firm differ from the existing models and theories. Another reasons was that the internationalization process of services firms is also less studied. Focus of this study was in the small and medium size firms. Thesis was conducted as a qualitative study to three persons of one service firm and to two persons from the Finnish public sector involved in the internationalization of Finnish companies. Objective was to find out the internationalization process of the service firm and to gain boarder view of internationalization of Finnish small and medium size firms and service firms form the persons working in the public sector. Study was conducted as qualitative study because the purpose was to gain deeper knowledge of the internationalization process of the service firm and to better understand the characteristics which influence the internationalization process of service firm. Results of the study suggest that there are similarities with the internationalization of the service firm and the existing theories and models but single fully explaining theory or model could not be found. Form the results there can be found characteristics of internationalization that are increased in the case of service firm, which may not to be found in the existing theories. The characteristics increased in the internationalization process of the study’s service firm were resources, cultural differences and networks. Further studies of how broadly these characteristics influence the internationalization of service firms are justified for better understanding the difference between internationalization of service and manufacturing companies.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherKansainvälistyminen
dc.subject.otherosaaminen
dc.subject.otherpalvelut
dc.subject.otherasiantuntijapalvelut
dc.subject.otherpalveluyritys
dc.subject.otheryrityksiltä yrityksille
dc.titleTapaustutkimus osaamisintensiivin B - to - B palveluyrityksen kansainvälistymisestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201309232339
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYrittäjyysfi
dc.contributor.oppiaineEntrepreneurshipen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2013-09-23T10:27:23Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20422
dc.subject.ysokansainvälistyminen
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysopalvelut
dc.subject.ysoasiantuntijapalvelut
dc.subject.ysopalveluyritykset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot