Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Yritysasiakkaan ostoprosessi markkinointipalveluita ostettaessa

Icon
1.1Mb

Tekijät
Suosalo, Emilia
Päivämäärä
2019
Oppiaine
MarkkinointiMarketing
Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Voit pyytää käyttörajoitetun opinnäytteen itsellesi tästä
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Yritysten ostokäyttäytyminen ja -prosessit sekä näihin vaikuttavat tekijät ovat kiinnostaneet tutkijoita useiden vuosikymmenten ajan, mutta liiketoimintaympäristön muutosten myötä myös aiemmin alalla päteneet lainalaisuudet ovat muuttuneet. Nykyään yritysten ydinliiketoiminnan ulkopuolelle jäävät toiminnot ulkoistetaan yhä herkemmin ja tästä johtuen yrityspalveluiden ostaminen on kasvanut valtavasti. Yritysasiakkaan monimutkaisen ostoprosessin syvällinen ymmärtäminen tarjoaa palveluntarjoajalle parhaimmillaan huomattavaa kilpailuetua, kun myynti- ja markkinointipanostukset osataan kohdistaa oikeisiin toimenpiteisiin. Asiantuntijapalveluiden ostamiseen keskittynyt tutkimus on jäänyt melko vähäiselle huomiolle ja siksi tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda käsitys yritysasiakkaan markkinointipalveluiden ostoprosessista, jota tutkitaan Dayn ja Barksdalen (1994) asiantuntijapalveluiden kontekstiin kehittämän päätöksentekomallin kautta. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään ostoprosessiin kokonaisuudessaan vaikuttavia tekijöitä, asiantuntijapalveluiden ja niiden ostamisen ominaispiirteitä, ostamiseen liittyviä riskejä ja haasteita sekä palveluntarjoajan mahdollisuuksia vaikuttaa myönteisesti yrityksen ostoprosessiin. Tutkimus on luoteeltaan laadullinen ja aineisto on kerätty puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden kautta kuudelta samalta palveluntarjoajalta markkinointipalveluita ostaneelta yrityksen edustajalta. Aineisto on analysoitu teemoittelun kautta. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yritysten ostoprosessi etenee lähtökohtaisesti tilanne- ja tapauskohtaisesti, vaikka tietyt yhtäläisyydet on tunnistettavissa jokaisesta tapauksesta. Koettua riskiä vähensivät muun muassa suositukset ja referenssit sekä mahdollisuus tunnustella yhteistyötä alkuun yksittäisen projektikokeilun kautta. Toisaalta asiakkaan asiantuntemuksen ja kokemuksen puute ostamisen kohteena olevien palveluiden suhteen lisäsivät riskin kokemista. Palveluntarjoajan aktiivinen rooli läpi ostoprosessin oli keskeisessä asemassa ja sen nähtiin vaikuttavan merkittävästi lopulliseen valintaan saakka etenkin silloin, kun keskinäinen vuorovaikutus- ja luottamussuhde kehittyi toivotulla tavalla. Yhteenvetona tutkimuksen pohjalta voidaan ehdottaa, että palveluntarjoajien tulisi panostaa vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa läpi koko ostoprosessin. ...
Asiasanat
B2B ostoprosessi ostaminen markkinointi asiantuntijapalvelut yritysasiakkaat ostokäyttäytyminen palvelut yrityspalvelut palveluntuottajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912205457

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Examining the effects online targeting has on consumers' purchase decisions 

    Hiirsalmi, Sami (2020)
    Yritykset ja markkinoijat mittaavat markkinointitoimenpiteitänsä online- kanavissa päivittäin. Samanaikaisesti, toimiala on nuori ja empiiristä tutkimusta online-markkinoinnin vaikutuksista kuluttajien päätöksiin on vähän. ...
  • Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla : haastattelututkimus suomalaisen vaatebrändin asiakkaiden ostokokemuksista 

    Mali, Eveliina (2021)
    Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on lisätä tietoa asiakaskokemuksen muodostumisesta omni-kanavaisessa ostoprosessissa. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen keinoin. Omni-kanavainen ...
  • A comparative analysis of impulse buying strategies : case study of an online women apparel store 

    Malik, Anam (2019)
    This paper presents a statistical analysis of different strategies that are used commonly by ecommerce companies to trigger impulse purchasing. The goal of the study is to offer insights to marketers and entrepreneurs as ...
  • The impact of store atmospherics and store layout on customer behavior in a hardware store retail setting : case: do-it-yourself store 

    Skottman, Timo (2015)
    Comprehensive apprehension of retail establishment’s atmosphere’s effects on its cus-tomers’ overall perceptions of the store and thus purchasing behavior is an essential goal for any retailer, yet the previous marketing ...
  • Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät 

    Laurén, Miitta (2021)
    Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre