Yritysasiakkaan ostoprosessi markkinointipalveluita ostettaessa
Authors
Date
2019Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Yritysten ostokäyttäytyminen ja -prosessit sekä näihin vaikuttavat tekijät ovat kiinnostaneet tutkijoita useiden vuosikymmenten ajan, mutta liiketoimintaympäristön muutosten myötä myös aiemmin alalla päteneet lainalaisuudet ovat muuttuneet. Nykyään yritysten ydinliiketoiminnan ulkopuolelle jäävät toiminnot ulkoistetaan yhä herkemmin ja tästä johtuen yrityspalveluiden ostaminen on kasvanut valtavasti. Yritysasiakkaan monimutkaisen ostoprosessin syvällinen ymmärtäminen tarjoaa palveluntarjoajalle parhaimmillaan huomattavaa kilpailuetua, kun myynti- ja markkinointipanostukset osataan kohdistaa oikeisiin toimenpiteisiin. Asiantuntijapalveluiden ostamiseen keskittynyt tutkimus on jäänyt melko vähäiselle huomiolle ja siksi tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda käsitys yritysasiakkaan markkinointipalveluiden ostoprosessista, jota tutkitaan Dayn ja Barksdalen (1994) asiantuntijapalveluiden kontekstiin kehittämän päätöksentekomallin kautta. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään ostoprosessiin kokonaisuudessaan vaikuttavia tekijöitä, asiantuntijapalveluiden ja niiden ostamisen ominaispiirteitä, ostamiseen liittyviä riskejä ja haasteita sekä palveluntarjoajan mahdollisuuksia vaikuttaa myönteisesti yrityksen ostoprosessiin. Tutkimus on luoteeltaan laadullinen ja aineisto on kerätty puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden kautta kuudelta samalta palveluntarjoajalta markkinointipalveluita ostaneelta yrityksen edustajalta. Aineisto on analysoitu teemoittelun kautta. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yritysten ostoprosessi etenee lähtökohtaisesti tilanne- ja tapauskohtaisesti, vaikka tietyt yhtäläisyydet on tunnistettavissa jokaisesta tapauksesta. Koettua riskiä vähensivät muun muassa suositukset ja referenssit sekä mahdollisuus tunnustella yhteistyötä alkuun yksittäisen projektikokeilun kautta. Toisaalta asiakkaan asiantuntemuksen ja kokemuksen puute ostamisen kohteena olevien palveluiden suhteen lisäsivät riskin kokemista. Palveluntarjoajan aktiivinen rooli läpi ostoprosessin oli keskeisessä asemassa ja sen nähtiin vaikuttavan merkittävästi lopulliseen valintaan saakka etenkin silloin, kun keskinäinen vuorovaikutus- ja luottamussuhde kehittyi toivotulla tavalla. Yhteenvetona tutkimuksen pohjalta voidaan ehdottaa, että palveluntarjoajien tulisi panostaa vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa läpi koko ostoprosessin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29048]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla : haastattelututkimus suomalaisen vaatebrändin asiakkaiden ostokokemuksista
Mali, Eveliina (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on lisätä tietoa asiakaskokemuksen muodostumisesta omni-kanavaisessa ostoprosessissa. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen keinoin. Omni-kanavainen ... -
Examining the effects online targeting has on consumers' purchase decisions
Hiirsalmi, Sami (2020)Yritykset ja markkinoijat mittaavat markkinointitoimenpiteitänsä online- kanavissa päivittäin. Samanaikaisesti, toimiala on nuori ja empiiristä tutkimusta online-markkinoinnin vaikutuksista kuluttajien päätöksiin on vähän. ... -
The impact of store atmospherics and store layout on customer behavior in a hardware store retail setting : case: do-it-yourself store
Skottman, Timo (2015)Comprehensive apprehension of retail establishment’s atmosphere’s effects on its cus-tomers’ overall perceptions of the store and thus purchasing behavior is an essential goal for any retailer, yet the previous marketing ... -
A comparative analysis of impulse buying strategies : case study of an online women apparel store
Malik, Anam (2019)This paper presents a statistical analysis of different strategies that are used commonly by ecommerce companies to trigger impulse purchasing. The goal of the study is to offer insights to marketers and entrepreneurs as ... -
Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät
Laurén, Miitta (2021)Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian ...