Ambiguity tolerance as an instrument of learner profiling : a Q methodological study of how upper secondary school students' perceptions of EFL reading reconstruct a learner variable
Ihmiset suhtautuvat havaitsemaansa monitulkintaisuuteen yksilöllisesti. Siinä missä toiset kiistävät jopa monimerkityksellisyyden teoreettisen mahdollisuuden, hakeutuvat toiset mielellään epävarmoihin olosuhteisiin ja monimutkaisten tehtävien pariin. Monitulkintaisuuden sietäminen on yksilöllinen, tilannesidonnainen piirre. Tässä tutkimuksessa selvitetään kuinka tämä piirre näyttäytyy englantia opiskelevien lukiolaisten tavoissa suhtautua englanninkieliseen lukemiseen - toimeen, jossa kohdataan runsaasti epävarmuutta ja toimitaan osin arvailujen varassa.
Tutkimuksen tavoitteena oli koota oppijaprofiloinnin kautta kokonaisvaltainen kuva siitä, mitä monitulkintaisuuden sietäminen englanninkielisen lukemisen kontekstissa pitää sisällään. Hypoteesina oli, että oppijatyypit rajautuvat erilaisten tekijöiden perusteella: epävarmuuden sietämisen mukaan, havaitun uhkaärsykkeen herättämän psykologisen vasteen tyypin mukaan, sekä sen mukaan, miten erilaiset alimuuttujat, kuten kieliahdistus ja sisäinen kontrolliorientaatio arvotetaan yksilöiden kokonaiskäsityksissä.
Tutkimuksessa käytettiin Q-metodia. Taustakirjallisuuden pohjalta luotiin aineistonkeräysväline, jolla kartoitettiin 36 lukiolaisen yksilölliset, tutkimuksen aihepiiriin rajatut näkemyskartat. Faktorianalyysin avulla näkemyksistä muodostettiin kuusi oppijatyyppiä, jotka tulkittiin sekä taustateorian että vastaajilta kerättyjen avointen kommenttien valossa.
Tulosten mukaan valtaosa kohderyhmästä kuuluu oppijatyyppiin, jota luonnehtii taipumus kiinnostua havaitusta monitulkintaisuudesta. Pienempi ryhmä oppijoita hyväksyy monitulkintaisuuden ilman varsinaista kiinnostusta ja vain pieni vähemmistö kokee monitulkintaisuuden ongelmaksi. Yksilölle ominaisen ajattelutavan lisäksi ryhmien keskeisimmät erot määräytyivät myös erityisesti tiettyjen motivaatiotason muuttujien perusteella, etenkin siltä osin, kun monitulkintaisuuden sietäminen vaihtuu kiinnostukseksi. Tästä johtuen piirteen vaihteluväli ei kulkenut suoraan jatkumona inhosta ihastukseen, vaan koostui limittäisistä mutta erillisistä osatekijöistä. Muutoin oppijatyypeissä ilmennetty monitulkintaisuuden sietäminen englanninkielisen lukemisen kontekstissa toisti useita tutkimuskirjallisuudessa piirteeseen yhdistettyjä ominaisuuksia, kuten piirteen kontekstisidonnaisuutta ja psykologisen vasteen tyyppejä.
Tutkimuksen valossa englantia opiskelevien lukiolaisten kykyä sietää epävarmuutta lukemisen kontekstissa voidaan kehittää parhaiten autonomisen motivaation tukemisen kautta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Upper secondary school students' perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills
Jääskeläinen, Katja (2020)Tutkimuksen aiheena on lukion oppilaiden käsitykset älypuhelinsovellusten käytöstä englannin suullisen kielitaidon arvioinnissa. Suullinen kielitaito, sen arviointi ja mobiilioppiminen (Mobile assisted language learning, ... -
Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers´ and students´ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons
Miskala, Laura (2019)Ylöspäin eriyttäminen tarkoittaa keskivertoa parempien oppilaiden kehitystä tukevia opetusmenetelmiä. Eriyttämistä on viime vuosikymmeninä tutkittu lähtökohtaisesti opettajien sekä alaspäin eriyttämisen eli heikompien ... -
Students’ situational engagement and its association with overall engagement : the application of the InSitu instrument in the context of a Norwegian lower secondary school
Pettersen, Ella Bjerga; Ertesvåg, Sigrun K.; Pöysä, Sanni; Vaaland, Grete Sørensen; Virtanen, Tuomo Erkki (Routledge, 2023)Context is considered to greatly impact student engagement. However, little is known about the association between students’ situational engagement in a particular lesson and their overall engagement with school and learning ... -
Upper-secondary school students' use of, motivations for and perceptions of Finnish-English code-switching in northern and southern Finland
Ollila, Saana (2013)Englannin asema muun muassa kaupan, tutkimuksen ja koulutuksen kielenä on Suomessa viime vuosikymmeninä vahvistunut entisestään. Englanti näkyy entistä vahvemmin myös suomalaisten jokapäiväisessä elämässä ja kielessä, ja ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.