Spel, sång och skoj - det är vad språkinlärning består av! : kooperation och musik i språkundervisning - ett undervisningspaket
Graduni tutkimustehtävänä oli pohtia, miten musiikkia ja yhteistoiminnallisuutta voi
hyödyntää kieltenopetuksessa. Päämääräni oli luoda opetusmateriaali alakoulun ruotsin
kielen alkeisopetukseen, jota opettajat pystyisivät hyödyntämään eräänlaisena
lisämateriaalina ja jota voisi myös hyödyntää musiikintunneilla.
Alakoulun ruotsinopetukseen on olemassa vain muutama oppimateriaali, ja niissäkään
yhteistoiminnallisuus ja musiikin käyttö eivät ole juurikaan kovin keskeisessä asemassa.
Koska uskon näiden työtapojen olevan hyödyllisiä vieraan kielen oppimiselle, halusin
lähteä luomaan opetusmateriaalin, joka perustuu näihin menetelmiin. Lisäksi
oppimateriaalin luominen oli minulle eräänlainen tapa lähteä etsimään omia
vahvuuksiani opettajana. Aluksi etsin aiheeseen liittyvää tutkimusta saadakseni selville,
ovatko valitsemani metodit hyödyllisiä vieraankielen oppimisen kannalta. Luonnollisesti
tutkin myös opetussuunnitelmia sekä tutustuin jo olemassa oleviin oppimateriaaleihin.
Valitsin musiikillisen puolen tueksi ruotsinkielisen musiikin oppikirjasarja Da Capon,
josta tein oppikirja-analyysin ja jota hyödynsin myös omassa oppimateriaalissani mm.
erilaisten kirjasarjasta löytyvien laulujen avulla.
Tutkimukseni osoitti, että sekä yhteistoiminnallisuus että musiikki voivat olla tukemassa
kielenoppimista monin tavoin. Lisäksi huomasin, että oppikirjasarja Da Capo on erittäin
antoisa materiaali, jota kannattaisi hyödyntää ruotsin kielen opetuksessa.
Tulevaisuudessa haluaisin rohkaista muitakin opettajia pohtimaan omia vahvuuksiaan
opettajana ja kehittelemään vastaavia oppimateriaaleja oman kiinnostuksen pohjalta.
Tällaisia voisivat olla esim. kielten oppimateriaalit kinesteettisille oppilaille,
oppimateriaalit, jotka perustuvat draaman käyttöön kielten tunneilla yms. Itse odotan
sitä, että pääsen kokeilemaan tekemääni opetusmateriaalia tulevassa työssäni.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28164]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Svensk- och tysklärares åsikter om språkundervisning för elever med finska som andraspråk
Tammela, Johan (2014)Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää ruotsin- ja saksanopettajien käsityksiä sellaisten maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta, joiden äidinkieli ei ole suomi. Tarkat tutkimuskysymykset olivat, millaisia kokemuksia ... -
"No kyllä se on tosi iso osa... et se on se englannin ja ruotsin ero" : språklärarnas tankar och erfarenheter gällande elevers motivation på högstadiet
Mutanen, Anniina (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia ja kokemuksia kieltenopettajilla on koskien yläasteikäisten oppilaiden opiskelumotivaatiota sekä heidän motivoimistaan. Lisäksi selvitettiin, mitkä tekijät ... -
Läsfärdighet på andraspråk : ett läsdiplom i svenska som andra inhemska språk för högstadiet i Mellersta Finland
Lari, Maiju (2020)Lukudiplomi kehitettiin kirjaston ja koulujen välisenä yhteistyönä Oulussa osana Opetushallituksen hanketta vuosina 1998–2001. Tämän jälkeen lukudiplomi on levinnyt ympäri Suomea – sen tarkoituksena on ollut houkutella ... -
Grammatikframställningen i nybörjarsvenska : en analys av läroböckerna Klick, Megafon och Hallonbåt
Ylinen, Sasu (2019)Uuden opetussuunnitelman myötä peruskoulun ruotsin opetus koki suuria muutoksia: kuudesta kurssista kaksi siirtyivät opetettaviksi alakoulun puolelle, mikä asettaa uusia vaatimuksia opetusmateriaaleille. Tämän Pro gradu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.