Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorErkama, Mari
dc.date.accessioned2013-08-05T07:18:32Z
dc.date.available2013-08-05T07:18:32Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1274921
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41926
dc.description.abstractGraduni tutkimustehtävänä oli pohtia, miten musiikkia ja yhteistoiminnallisuutta voi hyödyntää kieltenopetuksessa. Päämääräni oli luoda opetusmateriaali alakoulun ruotsin kielen alkeisopetukseen, jota opettajat pystyisivät hyödyntämään eräänlaisena lisämateriaalina ja jota voisi myös hyödyntää musiikintunneilla. Alakoulun ruotsinopetukseen on olemassa vain muutama oppimateriaali, ja niissäkään yhteistoiminnallisuus ja musiikin käyttö eivät ole juurikaan kovin keskeisessä asemassa. Koska uskon näiden työtapojen olevan hyödyllisiä vieraan kielen oppimiselle, halusin lähteä luomaan opetusmateriaalin, joka perustuu näihin menetelmiin. Lisäksi oppimateriaalin luominen oli minulle eräänlainen tapa lähteä etsimään omia vahvuuksiani opettajana. Aluksi etsin aiheeseen liittyvää tutkimusta saadakseni selville, ovatko valitsemani metodit hyödyllisiä vieraankielen oppimisen kannalta. Luonnollisesti tutkin myös opetussuunnitelmia sekä tutustuin jo olemassa oleviin oppimateriaaleihin. Valitsin musiikillisen puolen tueksi ruotsinkielisen musiikin oppikirjasarja Da Capon, josta tein oppikirja-analyysin ja jota hyödynsin myös omassa oppimateriaalissani mm. erilaisten kirjasarjasta löytyvien laulujen avulla. Tutkimukseni osoitti, että sekä yhteistoiminnallisuus että musiikki voivat olla tukemassa kielenoppimista monin tavoin. Lisäksi huomasin, että oppikirjasarja Da Capo on erittäin antoisa materiaali, jota kannattaisi hyödyntää ruotsin kielen opetuksessa. Tulevaisuudessa haluaisin rohkaista muitakin opettajia pohtimaan omia vahvuuksiaan opettajana ja kehittelemään vastaavia oppimateriaaleja oman kiinnostuksen pohjalta. Tällaisia voisivat olla esim. kielten oppimateriaalit kinesteettisille oppilaille, oppimateriaalit, jotka perustuvat draaman käyttöön kielten tunneilla yms. Itse odotan sitä, että pääsen kokeilemaan tekemääni opetusmateriaalia tulevassa työssäni.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherMusiikki kieltenopetuksessa
dc.subject.otheryhteistoiminnallisuus
dc.subject.otheroppimateriaali
dc.subject.otherDa Capo
dc.titleSpel, sång och skoj - det är vad språkinlärning består av! : kooperation och musik i språkundervisning - ett undervisningspaket
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201308052112
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.date.updated2013-08-05T07:18:33Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysokielet
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoyhteistoiminnallisuus
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot