dc.contributor.author | Erkama, Mari | |
dc.date.accessioned | 2013-08-05T07:18:32Z | |
dc.date.available | 2013-08-05T07:18:32Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1274921 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41926 | |
dc.description.abstract | Graduni tutkimustehtävänä oli pohtia, miten musiikkia ja yhteistoiminnallisuutta voi
hyödyntää kieltenopetuksessa. Päämääräni oli luoda opetusmateriaali alakoulun ruotsin
kielen alkeisopetukseen, jota opettajat pystyisivät hyödyntämään eräänlaisena
lisämateriaalina ja jota voisi myös hyödyntää musiikintunneilla.
Alakoulun ruotsinopetukseen on olemassa vain muutama oppimateriaali, ja niissäkään
yhteistoiminnallisuus ja musiikin käyttö eivät ole juurikaan kovin keskeisessä asemassa.
Koska uskon näiden työtapojen olevan hyödyllisiä vieraan kielen oppimiselle, halusin
lähteä luomaan opetusmateriaalin, joka perustuu näihin menetelmiin. Lisäksi
oppimateriaalin luominen oli minulle eräänlainen tapa lähteä etsimään omia
vahvuuksiani opettajana. Aluksi etsin aiheeseen liittyvää tutkimusta saadakseni selville,
ovatko valitsemani metodit hyödyllisiä vieraankielen oppimisen kannalta. Luonnollisesti
tutkin myös opetussuunnitelmia sekä tutustuin jo olemassa oleviin oppimateriaaleihin.
Valitsin musiikillisen puolen tueksi ruotsinkielisen musiikin oppikirjasarja Da Capon,
josta tein oppikirja-analyysin ja jota hyödynsin myös omassa oppimateriaalissani mm.
erilaisten kirjasarjasta löytyvien laulujen avulla.
Tutkimukseni osoitti, että sekä yhteistoiminnallisuus että musiikki voivat olla tukemassa
kielenoppimista monin tavoin. Lisäksi huomasin, että oppikirjasarja Da Capo on erittäin
antoisa materiaali, jota kannattaisi hyödyntää ruotsin kielen opetuksessa.
Tulevaisuudessa haluaisin rohkaista muitakin opettajia pohtimaan omia vahvuuksiaan
opettajana ja kehittelemään vastaavia oppimateriaaleja oman kiinnostuksen pohjalta.
Tällaisia voisivat olla esim. kielten oppimateriaalit kinesteettisille oppilaille,
oppimateriaalit, jotka perustuvat draaman käyttöön kielten tunneilla yms. Itse odotan
sitä, että pääsen kokeilemaan tekemääni opetusmateriaalia tulevassa työssäni. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea
ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö
kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Musiikki kieltenopetuksessa | |
dc.subject.other | yhteistoiminnallisuus | |
dc.subject.other | oppimateriaali | |
dc.subject.other | Da Capo | |
dc.title | Spel, sång och skoj - det är vad språkinlärning består av! : kooperation och musik i språkundervisning - ett undervisningspaket | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201308052112 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.date.updated | 2013-08-05T07:18:33Z | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallisuus | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |