"Nykyinen opetus on tylsää" : alakoulun oppilaiden käsityksiä koulusta
Tutkimuksessa tutkittiin, miten oppilaat tahtoisivat kehittää koulua. Heitä pyydettiin
pohtimaan asioita, jotka heidän mielestään ovat koulussa hyvin ja mitä he tahtoisivat
muuttaa siellä. Tutkin, millainen tulevaisuuden koulu oppilaiden näkökulmasta siis
olisi. Minua kiinnostaa, miten hyvin yleiset näkökulmat ja kirjoitukset kohtaavat
oppilaiden ajatukset. Tutkimuksen aineisto kerättiin kirjoitelmin yhdeltä alakoulun
luokalta. Aineisto kerättiin saman luokan oppilailta kahteen kertaan, neljännellä ja
kuudennella luokalla, vuosina 2010 ja 2012. Oppilaita pyydettiin kirjoittamaan
vapaamuotoinen kirjoitelma omista ajatuksistaan kouluun liittyen. Kirjoittamista tuettiin ideoita antavalla tehtävänannolla, tehtävänannon asioista ei ollut pakko kirjoittaa. Myös omia ideoita toivottiin.
Kirjoitelmien perusteella voidaan olettaa, että oppilaat näkevät koulun
kokonaisvaltaisesti. Kirjoitelmissa käsiteltiin monipuolisesti opettajaa, oppimista,
koulun fyysistä ympäristöä, ruokailua sekä muita käytänteitä. Mielenkiintoista oli, että kirjoitelmissa oli hyvin vähän mainintoja kavereista, arviointiin liittyvistä asioista sekä opettajajohtoisesta opetuksesta, joiden olisi voinut olettaa olevan tärkeä osa oppilaiden koulunkäyntiä. Kaikkiaan huomio oli useimmiten kouluviihtyvyyteen liittyvissä asioissa. Kirjoitelmissa pohdittiin työskentelyn kannalta mukavia opiskelukokoonpanoja ja menetelmiä, mukavana nähdyn opettajan persoonallisuutta, koulun fyysistä ympäristöä sekö toimintatapoja. Toiminnan ja opiskelun toivottaisiin olevan enemmän oppilaita aktivoivaa. Myös luokkahuoneen ulkopuolelle suuntautuvaa toimintaa toivottaisiin olevan enemmän ja useammin. Vaikutusmahdollisuuksia toivottaisiin olevan enemmän.
...
Alternative title
Alakoulun oppilaiden käsityksiä koulustaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppoja" : lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja oppilaiden käsityksiä
Jaskari, Nelli; Karvonen, Leila (2014)Jaskari, N., Karvonen, L. 2014. ”Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppo- ja” Lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja op- pilaiden käsityksiä. Jyväskylän yliopisto. ... -
Koulun mahdollisuudet vaikuttaa oppilaan itsetuntoon : opetushenkilöstön käsityksiä oppilaiden itsetunnosta ja siihen vaikuttamisesta
Metsänranta, Päivi; Turtinen, Satu (2014) -
Arviointia vai oppimista? : alakoulun englanninopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaan itsearvioinnista
Ahtikari, Elina (2018)Ahtikari, Elina. 2018. Arvostelua vai oppimista? – Alakoulun englanninopettajien käsityksiä oppilaan itsearvioinnista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 129 sivua + 1 ... -
”Suomi sydämessä” – Saksansuomalaisten Suomi-koulun oppilaiden, heidän vanhempiensa ja opettajiensa käsityksiä Suomesta, suomen kielestä ja Suomi-koulusta
Imppola, Leila (Jyväskylän yliopisto, 2020)This study explores beliefs held by German-Finnish learners, parents and teachers about Finland and the Finnish language in the context of a Finnish Language School – Suomi-koulu (later: Language School). Language Schools ... -
Suomen CDG-mallia kehittämässä : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta
Hytönen, Henri; Rautio, Lasse (2015)Tässä tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvittää, eroavatko oppilaslähtöiseen liikunnanopetusinterventioon osallistuneiden alakoulun oppilaiden kokemukset koetusta autonomiasta, sekä liikuntaa opettavan luokanopettaj ...