”Suomi sydämessä” – Saksansuomalaisten Suomi-koulun oppilaiden, heidän vanhempiensa ja opettajiensa käsityksiä Suomesta, suomen kielestä ja Suomi-koulusta
This study explores beliefs held by German-Finnish learners, parents and teachers
about Finland and the Finnish language in the context of a Finnish Language
School – Suomi-koulu (later: Language School). Language Schools are non-profit
organizations supported by the Finnish National Board of Education. The purpose
of a Language School is to offer Finnish descent children and adolescents an opportunity
to preserve their Finnish language and introduce them to Finnish culture.
The beliefs were examined with a broad interpretation of the socio-cultural theoretical
perspective, according to which beliefs are constructed in interaction with a
community. The data included questionnaire responses by 56 students, 57 parents
and 22 teachers, interviews of eight students, ten parents and five teachers, as well
as linguistic portrait drawings by participants. Five learners also wrote autobiographical
essays. Using the data, beliefs were investigated as transmitted to the
second and third generation of German Finns in their homes and at the Language
School. The material included both qualitative and quantitative data. The main focus
of the research was on qualitative data, which was analyzed by using qualitative
content analysis. The results indicated that all participants in the study emphasized
the role of the Language School as a community that expanded their possibilities
of using Finnish in everyday life. For the learners, the Language School
provided an opportunity to make Finnish-speaking friends and to use and practice
Finnish outside of their homes. In conclusion, learners appreciated their language
skills, their Finnish backgrounds, multilingualism and the role of the Language
School in developing their Finnish language skills. The parents appreciated the
peer support they received in the Language School community. The teachers valued
the opportunity to use their professional skills in their mother tongue. Beliefs
about the Finnish language were reflected in the expectations for the Language
School. Some parents expected high level development of the children’s language
skills, while some other parents were happy that their children had an opportunity
to join the Finnish community. Both learners and parents expressed their hopes for
a more results-oriented approach. The results provide grounds to consider how
the Language School could be further developed. The results showed that learners
have exhibited having language skill and they have a sense of belonging to the
Finns. Such young people can, if they so wish and have the opportunity, be recourses
to the Finnish society.
Keywords: Finnish, beliefs, mother tongue, multilingualism, tuition
...
Tässä tutkimuksessa selvitetään saksalaissuomalaisten nuorten käsityksiä Suomesta
ja suomen kielestä Suomi-koulun kontekstissa. Suomi-koulut ovat kielikouluja,
joissa annetaan ulkosuomalaislapsille täydentävää opetusta suomen kielessä
sekä tutustutetaan heitä suomalaiseen kulttuuriin. Suomi-koulujen toimintaa tukee
Opetushallitus. Käsityksiä on tutkittu laajasti sosiokulttuurisessa viitekehyksessä,
jonka mukaan käsitykset rakennetaan vuorovaikutuksessa yhteisön kanssa.
Tutkimusaineiston kuului 56 suomikoululaisen, 57 suomikoululaisen vanhemman
ja 22 Suomi-koulun opettajan kyselyvastaukset. Aineistoa täydensivät suomikoululaisten,
vanhempien ja opettajien haastattelut sekä osallistujien kielelliset muotokuvapiirrokset.
Lisäksi käytettävissä oli viiden suomikoululaisen kirjoittamat
omaelämäkertakirjoitelmat. Kerätyn aineiston kautta tutkin, millaisia käsityksiä
kodeissa ja Suomi-koulussa välitetään Suomesta ja suomen kielestä toisen ja kolmannen
polven saksansuomalaisille sekä Suomi-koulun asemaa kielen ja kulttuurin
omaksumisen tukena. Aineisto sisälsi sekä laadullisia että kvantitatiivisia osioita.
Tutkimuksen painopiste oli laadullisessa aineistossa, joka analysoitiin laadullisella
sisältöanalyysillä. Tulokset osoittivat, että kaikki tutkimuksen osallistujat
korostivat Suomi-koulun osuutta yhteisönä, joka laajensi heidän mahdollisuuksiaan
käyttää suomen kieltä. Suomi-koulu tarjosi suomikoululaisille mahdollisuuden
saada suomenkielisiä ystäviä sekä käyttää suomea ja harjoittaa suomen kielen
taitoaan kodin ulkopuolella. Vanhemmat arvostivat Suomi-kouluyhteisössä saamansa
vertaistukea. Heidän odotuksensa Suomi-koululle vaihtelivat. Osa vanhemmista
odotti lasten kielitaidon korkeatasoista kehittymistä, kun taas toiset vanhemmat
olivat iloisia siitä, että heidän lapsillaan oli mahdollisuus liittyä suomalaiseen
yhteisöön. Sekä suomikoululaiset että vanhemmat toivoivat Suomi-koulun
toiminnan kehittämistä tavoitteellisemmaksi. Opettajat arvostivat mahdollisuutta
käyttää ammattitaitoaan äidinkielellään. Tulokset antavat perusteet pohtia, miten
Suomi-koulua voitaisiin kehittää edelleen esimerkiksi Suomi-koulujen opettajien
koulutuksen keinoin sekä tukemalla Suomi-koulujen opetussuunnitelmasuosituksen
hyödyntämistä. Tulokset osoittivat suomikoululaisten arvostava kielitaitoaan,
kulttuurisesti moninaista taustaansa ja Suomi-koulun antamaa tukea suomen kielen
taitojen kehittämisessä. Suomikoululaiset ovat kielitaitoisia ja tuntevat kuuluvasa
suomalaisten joukkoon. Tällaiset nuoret voivat halutessaan ja saadessaan siihen
mahdollisuuden olla voimavara suomalaiselle yhteiskunnalle.
Avainsanat: Suomi-koulut, käsitykset, äidinkielet, monikielisyys
...




ISBN
978-951-39-8105-1Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3178]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suomi-koulusta maailmalle : ulkosuomalaiset osana Suomen kielivarantoa
Imppola, Leila (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Tässä artikkelissa tarkastelen ulkosuomalaisten nuorten suomalaisiin kuulumisen tunnetta ja kielitaitoa osana Suomen kansallista kielivarantoa. Artikkeli perustuu vastikään ilmestyneeseen väitöskirjaani, jossa käsittelen ... -
‘I don’t feel like I’m studying languages anymore’ : Exploring change in higher education students’ learner beliefs during multilingual language studies
Pirhonen, Hillamaria (Routledge, 2022)To educate multilingual global citizens and follow the multilingual turn in language education, universities are faced with the challenge of developing their language pedagogies. This article reports on a study conducted ... -
"Vierasta korostusta on niin vähän, että arvaan viro" : yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä suomenruotsalaisten puhumasta suomesta
Ohranen, Sari; Ahola, Sari (Estonian Association for Applied Linguistics, 2022)Artikkelissa tarkastelemme Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien (N = 44) käsityksiä suomenruotsalaisten puhujien (N = 9) oletetusta ensikielestä. Tutkimuksemme aineisto perustuu Suomen Akatemian rahoittamaan ... -
Digital solutions for multilingual learning environments : the case of GraphoGame™ adaptations in Kenya
Puhakka, Carol Suzanne Adhiambo (University of Jyväskylä, 2015) -
ICAnDoiT: the impact of computerised adaptive corrective feedback on L2 English learners
Leontjev, Dmitri (University of Jyväskylä, 2016)The present dissertation examines the impact of (computerised) adaptive corrective feedback, that is, feedback dynamically adapting to learners’ abilities, in English as a second/foreign language (L2) and explores the ...