University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

”Suomi sydämessä” – Saksansuomalaisten Suomi-koulun oppilaiden, heidän vanhempiensa ja opettajiensa käsityksiä Suomesta, suomen kielestä ja Suomi-koulusta

Thumbnail
View/Open
3.6 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Imppola, Leila
Date
2020

 
This study explores beliefs held by German-Finnish learners, parents and teachers about Finland and the Finnish language in the context of a Finnish Language School – Suomi-koulu (later: Language School). Language Schools are non-profit organizations supported by the Finnish National Board of Education. The purpose of a Language School is to offer Finnish descent children and adolescents an opportunity to preserve their Finnish language and introduce them to Finnish culture. The beliefs were examined with a broad interpretation of the socio-cultural theoretical perspective, according to which beliefs are constructed in interaction with a community. The data included questionnaire responses by 56 students, 57 parents and 22 teachers, interviews of eight students, ten parents and five teachers, as well as linguistic portrait drawings by participants. Five learners also wrote autobiographical essays. Using the data, beliefs were investigated as transmitted to the second and third generation of German Finns in their homes and at the Language School. The material included both qualitative and quantitative data. The main focus of the research was on qualitative data, which was analyzed by using qualitative content analysis. The results indicated that all participants in the study emphasized the role of the Language School as a community that expanded their possibilities of using Finnish in everyday life. For the learners, the Language School provided an opportunity to make Finnish-speaking friends and to use and practice Finnish outside of their homes. In conclusion, learners appreciated their language skills, their Finnish backgrounds, multilingualism and the role of the Language School in developing their Finnish language skills. The parents appreciated the peer support they received in the Language School community. The teachers valued the opportunity to use their professional skills in their mother tongue. Beliefs about the Finnish language were reflected in the expectations for the Language School. Some parents expected high level development of the children’s language skills, while some other parents were happy that their children had an opportunity to join the Finnish community. Both learners and parents expressed their hopes for a more results-oriented approach. The results provide grounds to consider how the Language School could be further developed. The results showed that learners have exhibited having language skill and they have a sense of belonging to the Finns. Such young people can, if they so wish and have the opportunity, be recourses to the Finnish society. Keywords: Finnish, beliefs, mother tongue, multilingualism, tuition ...
 
Tässä tutkimuksessa selvitetään saksalaissuomalaisten nuorten käsityksiä Suomesta ja suomen kielestä Suomi-koulun kontekstissa. Suomi-koulut ovat kielikouluja, joissa annetaan ulkosuomalaislapsille täydentävää opetusta suomen kielessä sekä tutustutetaan heitä suomalaiseen kulttuuriin. Suomi-koulujen toimintaa tukee Opetushallitus. Käsityksiä on tutkittu laajasti sosiokulttuurisessa viitekehyksessä, jonka mukaan käsitykset rakennetaan vuorovaikutuksessa yhteisön kanssa. Tutkimusaineiston kuului 56 suomikoululaisen, 57 suomikoululaisen vanhemman ja 22 Suomi-koulun opettajan kyselyvastaukset. Aineistoa täydensivät suomikoululaisten, vanhempien ja opettajien haastattelut sekä osallistujien kielelliset muotokuvapiirrokset. Lisäksi käytettävissä oli viiden suomikoululaisen kirjoittamat omaelämäkertakirjoitelmat. Kerätyn aineiston kautta tutkin, millaisia käsityksiä kodeissa ja Suomi-koulussa välitetään Suomesta ja suomen kielestä toisen ja kolmannen polven saksansuomalaisille sekä Suomi-koulun asemaa kielen ja kulttuurin omaksumisen tukena. Aineisto sisälsi sekä laadullisia että kvantitatiivisia osioita. Tutkimuksen painopiste oli laadullisessa aineistossa, joka analysoitiin laadullisella sisältöanalyysillä. Tulokset osoittivat, että kaikki tutkimuksen osallistujat korostivat Suomi-koulun osuutta yhteisönä, joka laajensi heidän mahdollisuuksiaan käyttää suomen kieltä. Suomi-koulu tarjosi suomikoululaisille mahdollisuuden saada suomenkielisiä ystäviä sekä käyttää suomea ja harjoittaa suomen kielen taitoaan kodin ulkopuolella. Vanhemmat arvostivat Suomi-kouluyhteisössä saamansa vertaistukea. Heidän odotuksensa Suomi-koululle vaihtelivat. Osa vanhemmista odotti lasten kielitaidon korkeatasoista kehittymistä, kun taas toiset vanhemmat olivat iloisia siitä, että heidän lapsillaan oli mahdollisuus liittyä suomalaiseen yhteisöön. Sekä suomikoululaiset että vanhemmat toivoivat Suomi-koulun toiminnan kehittämistä tavoitteellisemmaksi. Opettajat arvostivat mahdollisuutta käyttää ammattitaitoaan äidinkielellään. Tulokset antavat perusteet pohtia, miten Suomi-koulua voitaisiin kehittää edelleen esimerkiksi Suomi-koulujen opettajien koulutuksen keinoin sekä tukemalla Suomi-koulujen opetussuunnitelmasuosituksen hyödyntämistä. Tulokset osoittivat suomikoululaisten arvostava kielitaitoaan, kulttuurisesti moninaista taustaansa ja Suomi-koulun antamaa tukea suomen kielen taitojen kehittämisessä. Suomikoululaiset ovat kielitaitoisia ja tuntevat kuuluvasa suomalaisten joukkoon. Tällaiset nuoret voivat halutessaan ja saadessaan siihen mahdollisuuden olla voimavara suomalaiselle yhteiskunnalle. Avainsanat: Suomi-koulut, käsitykset, äidinkielet, monikielisyys ...
 
ISBN
978-951-39-8105-1
Keywords
Suomi-koulut monikielisyys sosiokulttuuriset tekijät ulkosuomalaiset saksansuomalaiset äidinkieli suomen kieli kielitaito kieli ja kielet oppilaat koululaiset nuoret käsitykset Saksa Suomi Finnish beliefs mother tongue multilingualism tuition
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8105-1

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3178]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Suomi-koulusta maailmalle : ulkosuomalaiset osana Suomen kielivarantoa 

    Imppola, Leila (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)
    Tässä artikkelissa tarkastelen ulkosuomalaisten nuorten suomalaisiin kuulumisen tunnetta ja kielitaitoa osana Suomen kansallista kielivarantoa. Artikkeli perustuu vastikään ilmestyneeseen väitöskirjaani, jossa käsittelen ...
  • ‘I don’t feel like I’m studying languages anymore’ : Exploring change in higher education students’ learner beliefs during multilingual language studies 

    Pirhonen, Hillamaria (Routledge, 2022)
    To educate multilingual global citizens and follow the multilingual turn in language education, universities are faced with the challenge of developing their language pedagogies. This article reports on a study conducted ...
  • "Vierasta korostusta on niin vähän, että arvaan viro" : yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä suomenruotsalaisten puhumasta suomesta 

    Ohranen, Sari; Ahola, Sari (Estonian Association for Applied Linguistics, 2022)
    Artikkelissa tarkastelemme Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien (N = 44) käsityksiä suomenruotsalaisten puhujien (N = 9) oletetusta ensikielestä. Tutkimuksemme aineisto perustuu Suomen Akatemian rahoittamaan ...
  • Digital solutions for multilingual learning environments : the case of GraphoGame™ adaptations in Kenya 

    Puhakka, Carol Suzanne Adhiambo (University of Jyväskylä, 2015)
  • ICAnDoiT: the impact of computerised adaptive corrective feedback on L2 English learners 

    Leontjev, Dmitri (University of Jyväskylä, 2016)
    The present dissertation examines the impact of (computerised) adaptive corrective feedback, that is, feedback dynamically adapting to learners’ abilities, in English as a second/foreign language (L2) and explores the ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre