Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKumpula, Hanna-Maria
dc.date.accessioned2013-06-12T10:26:59Z
dc.date.available2013-06-12T10:26:59Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1269865
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41746
dc.description.abstractTutkimuksessa tutkittiin, miten oppilaat tahtoisivat kehittää koulua. Heitä pyydettiin pohtimaan asioita, jotka heidän mielestään ovat koulussa hyvin ja mitä he tahtoisivat muuttaa siellä. Tutkin, millainen tulevaisuuden koulu oppilaiden näkökulmasta siis olisi. Minua kiinnostaa, miten hyvin yleiset näkökulmat ja kirjoitukset kohtaavat oppilaiden ajatukset. Tutkimuksen aineisto kerättiin kirjoitelmin yhdeltä alakoulun luokalta. Aineisto kerättiin saman luokan oppilailta kahteen kertaan, neljännellä ja kuudennella luokalla, vuosina 2010 ja 2012. Oppilaita pyydettiin kirjoittamaan vapaamuotoinen kirjoitelma omista ajatuksistaan kouluun liittyen. Kirjoittamista tuettiin ideoita antavalla tehtävänannolla, tehtävänannon asioista ei ollut pakko kirjoittaa. Myös omia ideoita toivottiin. Kirjoitelmien perusteella voidaan olettaa, että oppilaat näkevät koulun kokonaisvaltaisesti. Kirjoitelmissa käsiteltiin monipuolisesti opettajaa, oppimista, koulun fyysistä ympäristöä, ruokailua sekä muita käytänteitä. Mielenkiintoista oli, että kirjoitelmissa oli hyvin vähän mainintoja kavereista, arviointiin liittyvistä asioista sekä opettajajohtoisesta opetuksesta, joiden olisi voinut olettaa olevan tärkeä osa oppilaiden koulunkäyntiä. Kaikkiaan huomio oli useimmiten kouluviihtyvyyteen liittyvissä asioissa. Kirjoitelmissa pohdittiin työskentelyn kannalta mukavia opiskelukokoonpanoja ja menetelmiä, mukavana nähdyn opettajan persoonallisuutta, koulun fyysistä ympäristöä sekö toimintatapoja. Toiminnan ja opiskelun toivottaisiin olevan enemmän oppilaita aktivoivaa. Myös luokkahuoneen ulkopuolelle suuntautuvaa toimintaa toivottaisiin olevan enemmän ja useammin. Vaikutusmahdollisuuksia toivottaisiin olevan enemmän.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheroppilaslähtöisyys
dc.subject.otherkoulukulttuurin muutos
dc.subject.otheroppilaan oma mielipide
dc.subject.otherkoulun kehittäminen
dc.title"Nykyinen opetus on tylsää" : alakoulun oppilaiden käsityksiä koulusta
dc.title.alternativeAlakoulun oppilaiden käsityksiä koulusta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201306121953
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2013-06-12T10:26:59Z
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysokoulukulttuuri
dc.subject.ysomielipiteet
dc.subject.ysokoulu


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot