Kasvatus ja koulutus kilpailuyhteiskunnassa
Authors
Date
2013Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkimukseni asettuu osaksi kasvatuksen suuntaa pohtivan kriittisen
pedagogiikan tutkimusperinnettä. Uusliberalististen vaikutteiden ja globaalin
markkinatalouden myötä Suomi on orientoitunut yhä selvemmin
kilpailuyhteiskunnaksi hyvinvointivaltion sijaan. Suunnanmuutos on
tapahtunut myös koulutuspoliittisella tasolla ilman selkeää käännekohtaa.
Seurauksiin on kuitenkin hiljalleen herätty. Näin ollen myös suunnan
kriittinen arviointi on tullut mahdolliseksi. Tarkastelenkin tutkimuksessani sitä,
mikä on kasvatuksen ja koulutuksen tila, rooli ja suunta kilpailuyhteiskunnassa
Helsingin Sanomissa vuosina 2008-2012 käydyn keskustelun perusteella.
Aineisto koostuu kaikkiaan 50 Helsingin Sanomissa ilmestyneestä
mielipidetekstistä ja pääkirjoituksesta, jotka antavat äänen eri alojen
asiantuntijoille, opettajille, eturyhmille sekä muille kasvatuksesta ja
koulutuksesta kiinnostuneille.
Teoriaohjaavaa sisällönanalyysia väljänä teoreettisena kehyksenä käyttäen
järjestin aineiston seuraaviin teemoihin: koulujen eriytyminen,
suorituskeskeisyys, elinkeinoelämän tarpeisiin vastaaminen vs. sivistys,
koulujen (kansain)välinen kilpailu, ulkoistaminen ja opetuksen tehostaminen
sekä kilpailukyky. Tämän jälkeen käsittelin aineistoa ja kriittisesti
orientoitunutta kirjallisuutta rinnakkain, jonka perusteella muodostin viisi
aihepiiriä: kilpailu kilpailuyhteiskunnassa, kasvatuksen ja koulutuksen kilpailukyky?
menestymisen pakko, yksilöllisyyttä ja laatua tasa-arvon kustannuksella? sekä
kasvatuksen ja koulutuksen suunta? Aineiston ja tutkijoiden välisen vuoropuhelun
avulla pyrin selvittämään kasvatuksen ja koulutuksen kohtaamia haasteita ja
ongelmakohtia, joita kilpailuyhteiskunnallinen orientaatio on tuonut tullessaan.
Tutkimukseni perusteella kasvatuksen ja koulutuksen tila näyttää
ongelmalliselta. Tämä ongelmallisuus juontuu kilpailuyhteiskunnan
”arvomaailman” ja kasvatuksen ja koulutuksen kentän kohtaamattomuudesta.
Kasvatuksen ja koulutuksen kenttää koettelevat myös ristiriitaiset odotukset ja
päämäärät. Kasvatuksen ja koulutuksen suunta aiheuttaakin tyytymättömyyttä
ja epävarmuutta. Toisaalta katsotaan, että olisi myös kovan
kilpailuyhteiskunnan etu nähdä kasvatuksen ja koulutuksen tehtävä
mahdollisimman laajasti.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Huippuosaajia oppivassa yhteisössä : inklusiivisen koulun ristiriita
Pyhäluoto, Leena-Kaisa (2016)Kasvatuksen historiaan määrittyvässä tutkielmassa tarkastelen uusliberalistisen talouspolitiikan asettumista suomalaiseen koulutuskeskusteluun ja koulutuksen kenttää muokanneisiin poliittisiin ratkaisuihin 1990-luvun lamavuosista ... -
Radikaali demokraattinen kasvatus : tutkimus viisaasta kasvatuksesta
Valtonen, Mikko (2010)Tutkimuksessa puolustetaan näkemystä demokraattisen kasvatuksen moraalisesta velvoittavuudesta sekä vaatimusta epädemokraattisten kasvatuskäytäntöjen radikaalista uudistamisesta. Taustamotiivina on kriittinen suhtautuminen ... -
Balancing ‘flexibility’ and ‘employability’ : The changing role of general studies in the Finnish and Swedish VET curricula of the 1990s and 2010s
Nylund, Mattias; Virolainen, Maarit (SAGE, 2019)This article analyses and compares the evolving role of general subjects in the curricula of initial upper secondary vocational education and training (VET) in Finland and Sweden during the 1990s and 2010s. The research ... -
Mercury beats Minerva? : essays on the accelerating impact of market logic permeating higher education
Juusola, Katariina (University of Jyväskylä, 2015) -
Interpretation of journalistic photographs as an instrument of visual literacy education
Kędra, Joanna (University of Jyväskylä, 2016)Images are produced, used and distributed on an enormous scale. However, the skills of understanding, interpreting and using images as well as thinking and learning in terms of images are taken for granted, and thus, ...