Interpretation of journalistic photographs as an instrument of visual literacy education
Images are produced, used and distributed on an enormous scale. However, the
skills of understanding, interpreting and using images as well as thinking and
learning in terms of images are taken for granted, and thus, they are not
sufficiently taught and developed, especially in higher education. The need for
introducing visual literacy into the curriculum was identified in late 1960s, but
no concrete guidelines have followed. This study proposes to apply
interpretation of journalistic photographs as an instrument of visual literacy
education. The main focus is on the image interpretation process and the kinds
of meanings viewers apply to a photograph in the interpretation process. In
each of the four articles included in this study, a model or approach to
photography interpretation is proposed. The first method is the model for press
photograph story analysis, immersed in visual semiotics. This model was
simplified and improved and became the model for the interpretation of
journalistic photographs. Both models were created as a synthesis of some of
the visual research methods, including classical theories (elements of visual
semiotics, visual rhetoric, Barthes’ concept of studium and punctum),
approaches having their roots in the analysis of paintings (Barrett’s principles
for interpreting photographs, compositional interpretation, iconological context
analysis), methods dedicated to analysis of photographs in the press
(quantitative content analysis). The concept of context of journalistic
photographs is also critically discussed, indicating a context of production,
context of medium and page context, and arguing for the decontextualized
interpretation of journalistic photographs (proposing an intertextual approach)
with a context limited to the caption. In addition, the study compiles the genre
typology of journalistic photographs as an instrument for visual education. The
study calls for changes in a largely textual higher education curriculum towards
a more visually oriented one, which can serve as a start point for future
research on the assessment of visual literacy skills.
...
Julkaisija
University of JyväskyläISBN
978-951-39-6796-3ISSN Hae Julkaisufoorumista
1459-4331Asiasanat
visual education visual semiotics visual rhetoric context interpretation intertextuality journalistic photograph photo genre press photography visual literacy visual research methods visual studies valokuvat journalismi joukkoviestintä kuvajournalismi lehtikuvat uutiskuvat kuvatoimittajat visuaalinen lukutaito kuva-analyysi sisällönanalyysi semiotiikka konteksti intertekstuaalisuus kasvatus opetus koulutus oppiminen
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3559]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kolmenlaisia työntekijöitä : lehtikuvatutkimus suomalaisesta työelämästä
Järvinen, Laura (2018)Tutkimustehtävänä on selvittää, millainen on Helsingin Sanomien Ura & työelämä -palstalta vuoden ajalta kerättyjen valokuvien muodostama diskurssi, tarina työelämästä. Olettamuksena on, että työelämästä kertovalla palstalta ... -
Does the journalistic photograph need a context? : Rethinking contextual interpretation
Kedra, Joanna (“George Enescu” National University of Arts, 2017)In times when photojournalists experiment with various forms of visual production and journalistic photographs are disseminated not only in the press, but at the photography festivals and in museums, the question about ... -
Rhetoric of the visual : metaphor in a still image
Lehtonen, Kimmo E. (University of Jyväskylä, 2011) -
Lapset kriisien kuvissa : nuoret kuvien tulkitsijoina
Hiekkanen, Satu (2011)Tutkimus pohjautuu ”Lapset kriisien kuvissa” -hankkeen kuvamateriaalien testaamiseen opetustilanteissa. Hanke toteutettiin yhteistyönä Suomen Planin, Valtion taidemuseoiden ja Museopedagoginen yhdistys Pedaali ry:n kanssa. ... -
Espanjan kuvaa rakentamassa : New York Timesin poliittiset puheenvuorot Espanjaan liittyvässä valokuvajournalismissa 1936 - 1953
Titoff, Ville (2015)Tässä pro-gradu-tutkielmassa perehdytään historialliseen visuaaliseen aineistoon ja sen hyödyntämiseen poliittis-historiallisessa tutkimuksessa. Tarkemmin sanottuna tutkielma käsittelee sitä, kuinka New York Times -lehden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.