Radikaali demokraattinen kasvatus : tutkimus viisaasta kasvatuksesta
Tutkimuksessa puolustetaan näkemystä demokraattisen kasvatuksen moraalisesta
velvoittavuudesta sekä vaatimusta epädemokraattisten kasvatuskäytäntöjen radikaalista uudistamisesta. Taustamotiivina on kriittinen suhtautuminen nykyisissä kasvatus- ja koulutusrakenteissa vallitsevia valtasuhteita kohtaan, jotka ovat tänäkin päivänä monella tapaa, ainakin demokratian näkökulmasta, puutteelliset.
Demokratian ja kasvatuksen suhdetta lähestytään tutkimuksessa filosofisesta
näkökulmasta muodostaen teoriaa radikaalista demokraattisesta kasvatuksesta.
Avainasemassa on aikaisempien teorioiden – tärkeimpinä Paulo Freiren, Erich
Frommin, John Deweyn ja Immanuel Kantin filosofia sekä pragmatismi – luova
rekonstruktio. Tavoitteena on filosofian alkuperäisen merkityksen eli viisauden
rakastamisen hengessä pyrkiä hahmottamaan teoreettisesti ja ilman empiiristä aineistoa demokratian kannalta arvokkaita kasvatusideaaleita ja -tavoitteita.
Tutkimuksen tulosavaruudeksi muodostui seitsemän radikaalin demokraattisen
kasvatuksen ulottuvuutta. Näihin kuuluivat demokratia radikaalina ja progressiivisena elämänmuotona, terapeuttis-vapauttava kasvatusnäkemys, melioristinen maailmankuva, itsekriittisen järjen ihanne, toivo kasvatuksen perusasenteena, rauhan ja väkivallattomuuden ihanne sekä teorian ja käytännön synteesi. Kyseisten piirteiden sisältymistä kasvatukseen voidaan tämän tutkimuksen perusteella pitää avainedellytyksinä demokraattisen kasvatuksen toteutumiselle.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29829]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tietämättömän graduntekijän oppitunti : tutkielma Jacques Rancièren tasa-arvon metodista pedagogiikan kontekstissa
Hietamäki, Sari (2019)Tämä tutkielma tarkastelee ranskalaisajattelija Jacques Rancièren (1940–) ajatuksia tasa-arvosta pedagogiikan kontekstissa. Työssään Rancière on paikantanut länsimaisessa ajattelussa virheellisen uskomuksen älyjen ... -
Vapauttava laulupedagogiikka : kriittinen toimintatutkimus oppilaslähtöistä laulunopetusmallia luomassa
Svan, Maria (2011)Vapauttava laulupedagogiikka on pro gradu -opinnäytetyö, jonka tavoitteena on määritellä laulupedagogista mallia yhdistelemällä oppilaslähtöisiä suuntauksia, kuten psykofyysistä musiikkipedagogiikkaa, Paulo Freiren ... -
Yhteiskunnan hyväksi jäseneksi : diskurssianalyyttinen tutkimus opettajapuheesta, inkluusion lähtökohdista ja kriittisestä tietokäsityksestä
Harikkala, Marja; Tapio, Pauliina (2012)Tässä tutkimuksessa on tutkittu opettajapuhetta kriittisen diskurssianalyysin keinoin kriittisestä tietokäsityksestä lähtien. Aineisto on kerätty teemahaastatteluina viideltä opettajalta sekä ryhmähaastatteluna seitsemältä ... -
Demokratia, kasvatus ja kesäpäivät : Kasvatuksen historian ja filosofian kesäpäivät 2023
Huhtala, Hanna-Maija; Kannisto, Tarna; Kauppi, Veli-Mikko; Koskelainen, Jenna; Pettersson, Henri (Kasvatuksen historian ja filosofian verkosto, 2023)Tässä raportissa muistellaan Kasvatuksen historian ja filosofian verkoston Helsingissä kesäkuussa 2023 järjestämiä kesäpäiviä. Tapahtuma oli luonteeltaan poikkeuksellinen, sillä järjestysvastuussa ollut DEMOPOL-tutkimusryhmä ... -
Kasvatuksen päämääränä sivistys
Ceesay, Anne (2006)