Viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä huumorista kampanjavaikuttamisessa
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaisia merkityksiä viestinnän asiantuntijat antavat huumorille kampanjavaikuttamisessa ja millaisia riskejä sen käyttämiseen sisältyy. Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata viestinnän asiantuntijoiden käsityksiä ja kokemuksia huumorin funktioista, huumorille sopivista kohderyhmistä, huumorille sopimattomista käyttöyhteyksistä sekä mahdollisista seurauksista.
Työ toteutettiin laadullisella menetelmällä ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Tutkielmaan haastateltiin yhteensä neljää viestinnän konsultoivissa tehtävissä toimivaa asiantuntijaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, ja kerätty aineisto analysoitiin teemoittelun keinoin.
Työ tulosten perusteella viestinnän asiantuntijat kokivat kampanjavaikuttamisen huumorin funktionaalisena eli huumorilla on useita erilaisia käyttötarkoituksia. Huumoria luonnehdittiin hyväntuuliseksi eikä huumorille sopivia kohderyhmiä rajattu erityisen tarkasti. Huumorin riskejä tarkasteltaessa viestinnän asiantuntijat tunnistivat useita sille sopimattomia asiayhteyksiä, kuten globaalisti ja yhteiskunnallisesti merkittävät asiat, vähemmistöt sekä henkilökohtaisuuksiin, arvomaailmaan ja terveyteen liittyvän huumorin. Näissä epäonnistumisella oli selkeät ja havaittavat seuraukset niin kampanjan, organisaation kuin mahdollisen kumppaniyrityksen osalta.
Tämän työn tulokset tuovat näkökulmia huumorin hyödyntämiseen kampanjavaikuttamisessa. Viestinnän alan organisaatiot ja asiantuntijat voivat soveltaa työn tuloksia esimerkiksi huumoria sisältävien kampanjavaikuttamisen suunnitteluun, kohdentamiseen ja juoksuttamiseen, sekä auttamaan välttämään mahdolliset ongelmat ja riskit.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29512]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Viestinnän strateginen rooli organisaatiossa : näkemyksiä viestinnän strategisesta luonteesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä
Koskinen, Hanna (2016)Viestinnän merkitys organisaatiossa korostuu dynaamisessa toimintaympäristössä, sillä viestintäammattilaisen ydinosaamiseen kuuluvat hyvät konfliktin hallintakyvyt sekä sidosryhmätaidot. Silti viestintäammattilaiset joutuvat ... -
Viestintäjohtajien näkemyksiä viestinnän merkityksestä suomalaisten virastojen strategiaprosessissa
Tiihonen, Anna (2014)Viestinnän strategista roolia organisaatioiden toiminnassa on tutkittu laajalti. Suomalaisten julkisorganisaatioiden osalta aihe ei ole kuitenkaan saanut paljoa huomiota. Tässä pro gradu-tutkimuksessa tarkastellaan Suomen ... -
”Silloin se liikunnanopetus on varmaan parhaimmillaan” : liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä huumorista sekä huumorin käytöstä opetuksessa
Turu, Toni (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella minkälaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikunnanopettajilla on huumorista sekä huumorin käytöstä opetuksessa. Ensisijaisena tavoitteena oli selvittää sekä kuvailla huumorin ... -
Viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa
Riikonen, Tuulia (2024)Visuaalisesta viestinnästä on tullut osa viestinnän ammattilaisten työtä sosiaalisen median ja Internetin kehittymisen myötä, mutta viestinnän ammattilaisten kokemuksiin perustuen aihetta on tutkittu hyvin vähän. Tämän ... -
Jatkuva tavoitettavuus ja työmotivaatio viestinnän asiantuntijoiden teknologiavälitteisessä työssä
Leppänen, Jenni (2024)Tämän tutkielman tavoitteena oli kartoittaa, millaisena viestinnän asiantuntijat kokevat työmotivaation ja jatkuvan tavoitettavuuden ja sen hallinnan teknologiavälitteisessä työssä, sekä miten eri tavoin motivoituneet viestinnän ...