Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä huumorista kampanjavaikuttamisessa

Thumbnail
Katso/Avaa
513.3Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Sagulin, Petri
Päivämäärä
2021
Oppiaine
ViestintäCommunication
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaisia merkityksiä viestinnän asiantuntijat antavat huumorille kampanjavaikuttamisessa ja millaisia riskejä sen käyttämiseen sisältyy. Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata viestinnän asiantuntijoiden käsityksiä ja kokemuksia huumorin funktioista, huumorille sopivista kohderyhmistä, huumorille sopimattomista käyttöyhteyksistä sekä mahdollisista seurauksista. Työ toteutettiin laadullisella menetelmällä ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Tutkielmaan haastateltiin yhteensä neljää viestinnän konsultoivissa tehtävissä toimivaa asiantuntijaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, ja kerätty aineisto analysoitiin teemoittelun keinoin. Työ tulosten perusteella viestinnän asiantuntijat kokivat kampanjavaikuttamisen huumorin funktionaalisena eli huumorilla on useita erilaisia käyttötarkoituksia. Huumoria luonnehdittiin hyväntuuliseksi eikä huumorille sopivia kohderyhmiä rajattu erityisen tarkasti. Huumorin riskejä tarkasteltaessa viestinnän asiantuntijat tunnistivat useita sille sopimattomia asiayhteyksiä, kuten globaalisti ja yhteiskunnallisesti merkittävät asiat, vähemmistöt sekä henkilökohtaisuuksiin, arvomaailmaan ja terveyteen liittyvän huumorin. Näissä epäonnistumisella oli selkeät ja havaittavat seuraukset niin kampanjan, organisaation kuin mahdollisen kumppaniyrityksen osalta. Tämän työn tulokset tuovat näkökulmia huumorin hyödyntämiseen kampanjavaikuttamisessa. Viestinnän alan organisaatiot ja asiantuntijat voivat soveltaa työn tuloksia esimerkiksi huumoria sisältävien kampanjavaikuttamisen suunnitteluun, kohdentamiseen ja juoksuttamiseen, sekä auttamaan välttämään mahdolliset ongelmat ja riskit. ...
Asiasanat
kampanjointi yhteisöviestintä viestintä huumori vaikuttaminen organisaatiot
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112286183

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [23417]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Viestinnän strateginen rooli organisaatiossa : näkemyksiä viestinnän strategisesta luonteesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä 

    Koskinen, Hanna (2016)
    Viestinnän merkitys organisaatiossa korostuu dynaamisessa toimintaympäristössä, sillä viestintäammattilaisen ydinosaamiseen kuuluvat hyvät konfliktin hallintakyvyt sekä sidosryhmätaidot. Silti viestintäammattilaiset joutuvat ...
  • Viestintäjohtajien näkemyksiä viestinnän merkityksestä suomalaisten virastojen strategiaprosessissa 

    Tiihonen, Anna (2014)
    Viestinnän strategista roolia organisaatioiden toiminnassa on tutkittu laajalti. Suomalaisten julkisorganisaatioiden osalta aihe ei ole kuitenkaan saanut paljoa huomiota. Tässä pro gradu-tutkimuksessa tarkastellaan Suomen ...
  • ”Silloin se liikunnanopetus on varmaan parhaimmillaan” : liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä huumorista sekä huumorin käytöstä opetuksessa 

    Turu, Toni (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella minkälaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikunnanopettajilla on huumorista sekä huumorin käytöstä opetuksessa. Ensisijaisena tavoitteena oli selvittää sekä kuvailla huumorin ...
  • Viestinnän strateginen monitulkintaisuus : vaihtoehtoinen ratkaisu sidosryhmien odotustenhallintaan? 

    Valentini, Chiara; Lievonen, Matias (ProCom ry, 2020)
    Artikkelissa kerrotaan, mistä strategisessa monitulkintaisuudessa (Strategic ambiguity) on kyse, ja avataan, kuinka viestinnän ammattilaiset voivat hyödyntää sitä sidosryhmien odotustenhallinnassa. Strategista monitulkintaisuutta ...
  • Hukattuja voimavaroja etsimässä : seurojen tekemän viestinnän merkitys voimisteluseurojen vapaaehtoistoiminnassa 

    Yli-Patola, Sanna (2013)
    Urheiluseurojen toiminnassa vapaaehtoinen seuratyö on merkittävässä asemassa. Vapaaehtoistyön taustalla olevat seuratoimijoiden henkilökohtaiset ja välillä toisistaan eroavat motiivit haastavat seurojen vapaaehtoisuutta ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre