dc.contributor.author | Härkönen, Mira | |
dc.date.accessioned | 2013-06-03T18:38:36Z | |
dc.date.available | 2013-06-03T18:38:36Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1268838 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41677 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Härkönen M. 2013. ”Tässä työssä on elämän makua”. Perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 88 sivua.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, millaisia kokemuksia opettajilla on, mutta myös, miten opettajat kirjoittavat näistä kokemuksistaan. Aineistona oli yhdeksän perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajan kirjoitelmaa, jotka kerättiin MOKU-hankkeen yhteyshenkilöiden ja henkilökohtaisten kontaktien kautta. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa aineiston analyysissa käytettiin sisällönanalyysia ja diskurssianalyysia.
Kirjoittaessaan kodin ja koulun yhteistyöstä opettajat nostivat esiin kokemuksiaan yhteistyön merkityksestä ja muodoista. Opettajat kirjoittivat myös yhteistyön erilaisista piirteistä ja korostivat piirteitä, joita hyvä yhteistyö opettajalta vaatii. Näiden lisäksi opettajat kirjoittivat haasteista, joita ovat yhteistyön puitteissa kohdanneet. Opettajien tapoja kirjoittaa kokemuksistaan lähestyttiin kokemus- ja tekstilajidiskurssin avulla. Osa opettajista etäännytti itsensä yhteistyöstä ja kuvasi yhteistyötä ikään kuin toisen silmin katsottuna. Osa taas asemoi itsensä lähemmäs yhteistyön keskiötä. Tuloksissa näkyy myös se, että koko perheen yhteiskuntaan ja kouluun kotoutumisen tukeminen vaikuttaa joidenkin opettajien tapaan lähestyä omaa rooliaan yhteistyössä. Kirjallisen ilmaisun tyylikirjoitelmissa oli vaihtelevaa ja rikasta.
Opettajat kokivat, että kodin ja koulun yhteistyö on tärkeää ja yhteistyön käytänteitä pyritään jatkuvasti kehittämään. Työssään kohtaamista haasteita huolimatta perusopetukseen valmistavan luokan opettajat pyrkivät näkemystensä mukaisesti tekemään parhaansa oppilaiden koulunkäynnin sujumiseksi sekä oppilaiden ja näiden perheiden kotoutumisen tukemiseksi.
Avainkäsitteitä: perusopetukseen valmistava opetus, kodin ja koulun yhteistyö, monikulttuurisuus, sisällönanalyysi, diskurssianalyysi | fi |
dc.format.extent | 88 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea
ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö
kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.title | "Tässä työssä on elämän makua" : perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä | |
dc.title.alternative | Perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201306031880 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2013-06-03T18:38:36Z | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | valmistava opetus | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | koti | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | monikulttuurisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |