Opettajien kokemuksia perusopetukseen valmistavasta opetuksesta turvapaikanhakijaoppilaiden kanssa
TIIVISTELMÄ
Laitinen, Minna. 2016. Opettajien kokemuksia perusopetukseen valmistavasta opetuksesta turvapaikanhakijaoppilaiden kanssa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 85 sivua + liitteet.
Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaiseksi opettajat kuvaavat työtään perusopetukseen valmistavassa opetuksessa turvapaikanhakijaoppilaiden kanssa. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään opettajien työssään kokemia tunteita ja valmiuksia kohdata ja opettaa maahanmuuttajataustaisia oppilaita. Tutkimukseen osallistuneet (n=7) opettajat työskentelivät Itä- ja Pohjois-Suomen alueella. Teemahaastatteluista koostuva aineisto kerättiin keväällä 2016 ja se analysoitiin temaattisen sisällönanalyysin keinoin. Tulosten mukaan opettajan työ valmistavan opetuksen luokassa asettaa vaatimuksia niin opettajan ammattitaidolle kuin koko persoonalle. Turvapaikanhakijaoppilaiden opettamiseen liittyi opettajien mukaan erityisiä haasteita, jotka on huomioitava opetuksessa. Keskeisimmät haasteet liittyvät opetusryhmien heterogeenisyyteen, opetussisältöihin, yhteisen kielen puuttumiseen sekä oppilaiden käyttäytymiseen. Tulokset osoittavat, että opettajat joutuvat työssään pohtimaan usein omia rajojaan ja työssä jaksamistaan. Työskentely valmistavassa opetuksessa herätti opettajissa myös pohdintaa omasta ammatillisesta identiteetistä. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, ettei opettajankoulutus anna riittävästi valmiuksia maahanmuuttajaoppilaan kohtaamiseen ja opettamiseen. Lisäksi opettajankoulutuksessa tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota opettajan työssä jaksamiseen, oman työajan hallintaan sekä tunteiden kohtaamiseen.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24518]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Joka päivä mä opin suomen kieli silloin, kun mä puhun heidän kanssa" : uussuomalaisten nuorten kokemuksia suomalaiseen peruskouluun integroitumisesta
Väkevä, Titta (2009)TIIVISTELMÄ Väkevä, T. 2009. ”JOKA PÄIVÄ MÄ OPIN SUOMEN KIELI SILLOIN, KUN MÄ PUHUN HEIDÄN KANSSA” – Uussuomalaisten nuorten kokemuksia suomalaiseen peruskouluun integroitumisesta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. ... -
”Psykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja… oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen” : opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa
Ranta, Pauliina; Mustonen, Rita (2020)Perusopetukseen valmistava opetus on yleisopetukseen sekä yhteiskuntaan integroivaa maahanmuuttajaoppilaille järjestettävää opetusta. Se tarjoaa oppilaille tietoja ja taitoja oppiaineista kieleen sekä koulussa olemiseen, ... -
Ulkomailla opettaminen haasteena ja rikkautena : opettajien kokemuksia
Koikkalainen, Maija; Leinonen, Heidi (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ulkomailla työskennelleet suomalaiset opettajat ovat kokeneet ulkomailla opettamisen ja millaisia valmiuksia ulkomailla opettaminen heidän mielestään edellyttää. Tutkimuksen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pätevyydestään kulttuurisesti moninaisissa lapsiryhmissä
Kemppinen, Julia; Heikkinen, Annika (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka varhaiskasvatuksen opettajat kokevat pätevyytensä kulttuurisesti moninaisissa lapsiryhmissä toimiessaan. Varhaiskasvatuksen opettajien koetun pätevyyden lisäksi tutkimuksen ... -
Kielellisiä taitoja ja koulunkäyntivalmiuksia : valmistavan opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen tila ja vaikuttavuus -arviointi
Venäläinen, Salla; Laimi, Tanja; Seppälä, Saana; Vuojus, Taneli; Viitala, Mikko; Ahlholm, Maria; Latomaa, Sirkku; Mård-Miettinen, Karita; Nirkkonen, Markku; Huhtanen, Mari; Metsämuuronen, Jari (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2022)Tässä raportissa tarkastellaan Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvin) toteuttaman kansallisen arvioinnin tuloksia perusopetukseen valmistavan opetuksen ja oppilaan oman äidinkielen opetuksen tilasta ja ...