dc.contributor.author | Nyrhilä, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2013-05-30T11:44:17Z | |
dc.date.available | 2013-05-30T11:44:17Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1268534 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41647 | |
dc.description.abstract | Nyrhilä, J. “Say it in English Please”. Englanninkielisen suullisen
vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin opetuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 111 sivua. 8
liitettä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä englanninkielisen suullisen
vuorovaikutuksen rooli on alakoulun englannin opetuksessa sekä miten se
oppitunneilla voi toteutua. Lähtökohtana oli kommunikatiiviselle kielen oppimiselle
tuttu ajatus kielen oppimisesta käyttäen kieltä oppituntien toiminnassa.
Tutkimukseen osallistui kolme englannin opettajaa Suomen alakouluista sekä
heistä kahden opettajan englannin opetuksen ryhmä. Toinen ryhmä oli englannin
aineenopettajan 6. luokka ja toinen CLIL -luokanopettajan 4. luokka englannin
oppitunneillaan. Ensimmäisessä oli oppilaita läsnä aineiston keruun aikana
9 ja jälkimmäisessä 17. Tutkimusmenetelminä toimivat haastattelu ja havainnointi,
tarkemmin teemahaastattelu sekä oppituntien videotallentaminen.
Kaikki kolme opettajaa haastateltiin, ja kahden opetusryhmän kaksi englannin
tuntia kuvattiin videokameralla. Aineisto koottiin välillä joulukuu 2012 – tammikuu
2013, jonka jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysin
menetelmin.
Tutkimuksen keskeisten tulosten mukaan englanti tulee oppilaiden keskinäisessä
vuorovaikutuksessa esiin lähinnä silloin, kun tehtävä tai opettaja sitä
vaatii. Oppilaat keskustelevat englanniksi enemmän opettajan kanssa, kun
opettaja esittää englanninkielisiä kysymyksiä ja oppilaat vastaavat näihin. Keskenään
oppilaat puhuvat paljon suomea. Lisäksi englanninkielisellä vuorovaikutuksella
on merkitystä oppitunneilla kielen syötöksenä, vuorovaikutukseen
osallistumiseen rohkaisijana sekä englannin kielen taitojen kehittäjänä.
Vuorovaikutuksen toteutumisen kannalta ilmeni, että opettajalla on suuri
rooli englanninkieliseen vuorovaikutukseen ohjaamisessa. Hän voi vaikuttaa
vuorovaikutuksen toteutumiseen esimerkiksi suunnittelun, tukemisen ja hyvän
ilmapiirin rakentamisen avulla. Hyvä ilmapiiri nousi niin ikään tärkeäksi tekijäksi,
jotta oppilaat uskaltavat osallistua vuorovaikutukseen pelkäämättä joutuvansa
naurunalaiseksi. Tuloksissa ilmeni myös, että oppilaat ovat hyvin innokkaita
osallistumaan oppitunneilla ja heillä vaikuttaa olevan halua oppia englantia.
Tätä motivaatiota tulisi pitää yllä. | fi |
dc.description.abstract | Nyrhilä, J. “Say it in English Please”. The role of the English oral interaction in
English teaching in primary schools. University of Jyväskylä. Department of
teacher education. A pro gradu -thesis in Education. 111 pages. 8 appendices.
The purpose of this study was to find out what the role of oral English interaction
is in English teaching in primary school and how this interaction can take
place on English lessons. The idea - also familiar to communicative language
teaching – that learning language by using it during lesson activities set the basis
for this study. Three teachers and two of whose English teaching group took
part in the study. The first was a 6th grade group of an English subject teacher
and the other a 4th grade CLIL class on their English lessons. In the first group 9
students were present during the data collection, and in the other 17. The data
were collected through interviews and observations, specifically theme interviews
and videotaping of lessons. All three teachers were interviewed and two
English lessons were videotaped with both the English study groups. The data
was collected through December 2012 to January 2013, after which the data was
transcribed and analyzed.
According to the findings, English is part of the students’ interaction with
each other usually only when the task instructions or the teacher requires it. The
students discuss in English more with the teacher when the teacher poses questions
in English and the students answer to them. With each other they communicate
a lot in Finnish. In addition, English interaction has meaning during
lessons in offering English input, encouraging participation in interaction, and
developing English language skills.
Concerning the realization of English interaction, teachers appeared to
have a big role in managing the interaction. For example through planning,
support and creating a good atmosphere in the classroom the teacher could
promote English interaction. Also a positive atmosphere turned out to be an
important factor in promoting the students’ participation in interaction without
a fear of being ridiculed. The findings also revealed that students are very eager
to participate on lessons and they seem to have willingness to learn English.
This motivation needs to be maintained. | en |
dc.format.extent | 111 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea
ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö
kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | vuorovaikutus | |
dc.subject.other | englanninkielinen suullinen vuorovaikutus | |
dc.subject.other | kommunikatiivisuus | |
dc.subject.other | vieras kieli | |
dc.subject.other | vieraan kielen oppiminen | |
dc.subject.other | vieraan kielen opettaminen | |
dc.subject.other | sosiokulttuurinen teoria | |
dc.title | "Say it in English please" : englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla | |
dc.title.alternative | Englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201305301858 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2013-05-30T11:44:17Z | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | sosiaalinen oppiminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | sosiokulttuurinen teoria | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |