Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorJalkanen, Juha
dc.contributor.authorJärvenoja, Marjaana
dc.contributor.authorLitola, Kristiina
dc.contributor.editorMurtorinne, Tuuli
dc.contributor.editorMäki-Paavola, Mari
dc.date.accessioned2013-05-21T11:29:10Z
dc.date.available2013-05-21T11:29:10Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationJalkanen, J., Järvenoja, M., & Litola, K. (2012). Muuttuva maailma, erilaisia oppijoita - millainen oppimisympäristö?. In T. Murtorinne, & M. Mäki-Paavola (Eds.), <i>Tämä toimii!</i> (pp. 67-80). Äidinkielen opettajain liitto. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja.
dc.identifier.otherCONVID_20978539
dc.identifier.otherTUTKAID_48835
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41519
dc.description.abstractMuuto on ajankohtainen puheenaihe monilla areenoilla. Eikä ihme, sillä yhteiskuntamme on merkittävällä tavalla monikielisempi, monikulttuurisempi ja monimediaisempi kuin koskaan aikaisemmin. Oppilasaines on entistä heterogeenisempää, mikä luo tarpeen erilaisille oppijanpoluille. Koulun ja oppijoiden vapaa-ajan teksti-­ ja mediamaailmojen eriytyminen toisistaan haastaa kielikouluttajat pohtimaan oppimisen sisältöjä, toimintatapoja ja -­ympäristöjä uudelleen. Kielenoppimiseen ja -­opetukseen tarvitaan myös uudenlaista jatkumoajattelua (ks. Aalto et al. tässä julkaisussa), jotta kielikoulutuksen eri vaiheet niveltyisivät mielekkääksi kokonaisuudeksi. Fokusta on aika siirtää sisällöistä oppimisen tiloihin, niissä tapahtuvaan toimintaan ja ennen kaikkea toiminnan tavoitteisiin. Pohdimme tässä artikkelissa oppimisympäristöjen kehittämisen tarpeita ja haasteita. Esittelemme affordanssin¨käsitteen ja pyrimme sen avulla valottamaan erilaisten oppimisympäristöjen etuja ja haittoja erilaisille oppijoille ja oppijaryhmille. Erittelemme muutamia konkreettisia ympäristöjä ja työkaluja, joita olemme käyttäneet äidinkielen ja s2:n opetuksessa yläkoulussa ja yliopistossa.fi
dc.language.isofin
dc.publisherÄidinkielen opettajain liitto
dc.relation.ispartofTämä toimii!
dc.relation.ispartofseriesÄidinkielen opettajain liiton vuosikirja
dc.subject.otheroppimisympäristöt
dc.subject.otheropetuksen kehittäminen
dc.subject.othermonimediainen pedagogiikka
dc.titleMuuttuva maailma, erilaisia oppijoita - millainen oppimisympäristö?
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201305181698
dc.contributor.laitosMonikielisen akateemisen viestinnän keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Multilingual Academic Communicationen
jyx.tutka.ksnameTämä toimii!
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.date.updated2013-05-18T03:30:03Z
dc.relation.isbn978-951-9062-71-6
dc.type.coarbook part
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange67-80
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© ÄOL ja tekijät. Tämä on tekijän final draft -versio artikkelista, joka on julkaistu ÄOL:n kustantamassa kirjassa 'Tämä toimii!
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot