University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Artikkelit
  • Monikielisen akateemisen viestinnän keskus (Kielikeskus 31.7.2019 saakka)
  • View Item
JYX > Artikkelit > Monikielisen akateemisen viestinnän keskus (Kielikeskus 31.7.2019 saakka) > View Item

Muuttuva maailma, erilaisia oppijoita - millainen oppimisympäristö?

ThumbnailFinal draft -versio
View/Open
290.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Jalkanen, J., Järvenoja, M., & Litola, K. (2012). Muuttuva maailma, erilaisia oppijoita - millainen oppimisympäristö?. In T. Murtorinne, & M. Mäki-Paavola (Eds.), Tämä toimii! (pp. 67-80). Äidinkielen opettajain liitto. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja.
Published in
Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja
Authors
Jalkanen, Juha |
Järvenoja, Marjaana |
Litola, Kristiina
Editors
Murtorinne, Tuuli |
Mäki-Paavola, Mari
Date
2012
Copyright
© ÄOL ja tekijät. Tämä on tekijän final draft -versio artikkelista, joka on julkaistu ÄOL:n kustantamassa kirjassa 'Tämä toimii!

 
Muuto on ajankohtainen puheenaihe monilla areenoilla. Eikä ihme, sillä yhteiskuntamme on merkittävällä tavalla monikielisempi, monikulttuurisempi ja monimediaisempi kuin koskaan aikaisemmin. Oppilasaines on entistä heterogeenisempää, mikä luo tarpeen erilaisille oppijanpoluille. Koulun ja oppijoiden vapaa-ajan teksti-­ ja mediamaailmojen eriytyminen toisistaan haastaa kielikouluttajat pohtimaan oppimisen sisältöjä, toimintatapoja ja -­ympäristöjä uudelleen. Kielenoppimiseen ja -­opetukseen tarvitaan myös uudenlaista jatkumoajattelua (ks. Aalto et al. tässä julkaisussa), jotta kielikoulutuksen eri vaiheet niveltyisivät mielekkääksi kokonaisuudeksi. Fokusta on aika siirtää sisällöistä oppimisen tiloihin, niissä tapahtuvaan toimintaan ja ennen kaikkea toiminnan tavoitteisiin. Pohdimme tässä artikkelissa oppimisympäristöjen kehittämisen tarpeita ja haasteita. Esittelemme affordanssin¨käsitteen ja pyrimme sen avulla valottamaan erilaisten oppimisympäristöjen etuja ja haittoja erilaisille oppijoille ja oppijaryhmille. Erittelemme muutamia konkreettisia ympäristöjä ja työkaluja, joita olemme käyttäneet äidinkielen ja s2:n opetuksessa yläkoulussa ja yliopistossa. ...
Publisher
Äidinkielen opettajain liitto
Parent publication ISBN
978-951-9062-71-6
Is part of publication
Tämä toimii!
Keywords
oppimisympäristöt opetuksen kehittäminen monimediainen pedagogiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305181698

Publication in research information system

https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/20978539

Metadata
Show full item record
Collections
  • Monikielisen akateemisen viestinnän keskus (Kielikeskus 31.7.2019 saakka) [85]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Monimediaisuudella merkityksellisyyttä kielen oppimiseen 

    Markkanen, Marjo (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)
    Monimediaiset oppimisympäristöt ja -välineet lisäävät oppilaiden kiinnostusta kielten opiskeluun, kehittävät heidän monilukutaitoaan sekä luovat mahdollisuuksia kielenkäyttöön autenttisissa kielenkäyttötilanteissa. ...
  • Matematiikan kirjoittaminen verkko-oppimisympäristöissä : erilaisia menetelmiä 

    Zhidkikh, Denis (2018)
    Verkko-oppimisympäristöjen integrointi matematiikan opetukseen on aihe, jota tarkasteltu laajasti. Eräs aiheeseen liittyvä ongelma on matemaattisen tekstin ja matematiikan kirjoittamisen sähköistäminen opetuksen kannalta ...
  • ''Me ollaan vain ja eletään tätä arkea'' : opettajien ja oppilaiden merkittäviä kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä 

    Kataja, Minna; Kähkölä, Susanna (2018)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa haluttiin selvittää Hattulan Parolassa sijaitsevassa Juteinikeskuksessa toimivien opettajien ja oppilaiden merkittäviä kokemuksia työskentelystä ja opiskelusta fyysisesti joustavassa ...
  • Klassikkopaletti 2.0 : kirjallisuuden opetuksella tulevaisuuden taitojen opetukseen ja takaisin 

    Kaseva, Anu (2014)
    Tutkin pro gradu -tutkielmassani, miten opetusharjoittelun yhteydessä lukion ÄI5 Teksti, tyyli ja konteks-ti kurssille luodun blogipohjaisen Klassikkopaletti-internetsivuston ja siihen liittyvän työskentelyn kautta voidaan ...
  • Muuttuva musiikkiopiston maailma : vertaisoppimista huomioiva ja musiikkimattoa hyödyntävä opetuskokeilu 

    Tuikka, Tommi (2018)
    Maisterintutkielmani on toimintatutkimus Kuhmon musiikkiopistossa maaliskuussa 2018 toteutetusta luovan ilmaisun opintojaksosta. Kehityskohteina olivat musiikkiopiston opetuskäytänteet, vertaisoppiminen opintojakson ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre