Muuttuva maailma, erilaisia oppijoita - millainen oppimisympäristö?

Abstract
Muuto on ajankohtainen puheenaihe monilla areenoilla. Eikä ihme, sillä yhteiskuntamme on merkittävällä tavalla monikielisempi, monikulttuurisempi ja monimediaisempi kuin koskaan aikaisemmin. Oppilasaines on entistä heterogeenisempää, mikä luo tarpeen erilaisille oppijanpoluille. Koulun ja oppijoiden vapaa-ajan teksti-­ ja mediamaailmojen eriytyminen toisistaan haastaa kielikouluttajat pohtimaan oppimisen sisältöjä, toimintatapoja ja -­ympäristöjä uudelleen. Kielenoppimiseen ja -­opetukseen tarvitaan myös uudenlaista jatkumoajattelua (ks. Aalto et al. tässä julkaisussa), jotta kielikoulutuksen eri vaiheet niveltyisivät mielekkääksi kokonaisuudeksi. Fokusta on aika siirtää sisällöistä oppimisen tiloihin, niissä tapahtuvaan toimintaan ja ennen kaikkea toiminnan tavoitteisiin. Pohdimme tässä artikkelissa oppimisympäristöjen kehittämisen tarpeita ja haasteita. Esittelemme affordanssin¨käsitteen ja pyrimme sen avulla valottamaan erilaisten oppimisympäristöjen etuja ja haittoja erilaisille oppijoille ja oppijaryhmille. Erittelemme muutamia konkreettisia ympäristöjä ja työkaluja, joita olemme käyttäneet äidinkielen ja s2:n opetuksessa yläkoulussa ja yliopistossa.
Main Authors
Format
Books Book part
Published
2012
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Äidinkielen opettajain liitto
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305181698Use this for linking
Parent publication ISBN
978-951-9062-71-6
Review status
Non-peer reviewed
Language
Finnish
Published in
Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja
Is part of publication
Tämä toimii!
Citation
  • Jalkanen, J., Järvenoja, M., & Litola, K. (2012). Muuttuva maailma, erilaisia oppijoita - millainen oppimisympäristö?. In T. Murtorinne, & M. Mäki-Paavola (Eds.), Tämä toimii! (pp. 67-80). Äidinkielen opettajain liitto. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja.
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© ÄOL ja tekijät. Tämä on tekijän final draft -versio artikkelista, joka on julkaistu ÄOL:n kustantamassa kirjassa 'Tämä toimii!

Share