"But sometimes it is fun and sometimes boring" : pupils who have learning disorders and their feelings towards English
Vaikka oppimisvaikeuksia on tutkittu hyvinkin runsaasti erityisesti erityispedagogiikan alalla, on tutkimus jättänyt oppilaiden omat tunteet huomiotta, ja keskittynyt lähinnä oppimisvaikeuksien tunnistamiseen ja interventioon. Oppimisvaikeudet saattavat vaikuttaa merkittävästi oppilaiden tunteisiin tiettyjä oppiaineita kohtaan, mutta myös opettajilla, oppimateriaaleilla ja luokkatovereilla voi olla vaikutusta. Tunteiden tutkiminen on siis hyvin tärkeää, sillä opettajat voivat hyödyntää tuloksia opetuksen ja luokkatilanteiden kehittämisessä niin, että oppiminen olisi jokaiselle oppilaalle mahdollisimman mieluisa kokemus.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia tunteita oppilailla, joilla on oppimisvaikeuksia, on englantia kohtaan. Tutkimuksen aineisto koostuu kahden neljäsluokkalaisen piirustuksista ja haastatteluista. Piirustukset ja haastattelut toimivat tässä toisiaan tukevina menetelminä, ja erityisesti piirtäminen sopii hyvin lapsille, sillä se auttaa ilmaisemaan hankaliltakin tuntuvia tunteita. Sekä piirustukset että haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tulokset osoittavat, että jopa vain kahden lapsen välillä voi olla hyvinkin erilaisia tunteita: ensimmäisen oppilaan tunteet olivat erittäin positiivisia, ja hän nautti suuresti englannin oppimisesta. Hän koki, että englannin oppiminen oli helppoa, rentoa, hyödyllistä ja mukavaa. Toisella oppilaalla taas oli enemmän negatiivisia ja sekavia tunteita englantia kohtaan: hänestä englannin opiskelu oli vaikeaa, ja useimmiten hän oli kovin levoton oppitunneilla. Tämä oppilas ei ollut aivan varma englannin hyödyllisyydestä, ja positiivisia tunteita hän liitti englannin käyttöön koulun ulkopuolella.
Vaikka tulokset eivät olekaan yleistettävissä pienen otoksen vuoksi, ne kannustavat kuitenkin lisätutkimukseen. Erityisesti opettajien ja muiden ulkoisten tekijöiden vaikutusta oppilaiden tunteisiin pitäisi tutkia lisää, sillä ne olivat näkyvillä tässäkin tutkimuksessa, ja niihin opettajat voivat vaikuttaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ... -
Presentation of English-speaking cultures : upper secondary school textbooks of English in the 1980s and in the 2010s
Lindström, Saara (2012)Englanti on yksi maailman levinneimmistä kielistä ja sitä puhutaan sekä äidinkielenä että vielä useammin toisena tai vieraana kielenä. Tämän moninaisuuden vuoksi on myös monia englanninkielisiä kulttuureja. Näistä tunnetuimpia ... -
Culture and kultur - what is the difference, or is there any? : a comparative analysis of cultural content in English and Swedish textbook series for upper secondary school
Lamponen, Susanna (2012)Vieraiden kielten opettaminen on vuosikymmenten myötä muuttunut yhä kommunikatiivisempaan suuntaan ja oppimisteorioissa on alettu kritisoimaan kielioppikeskeisyyttä, minkä myötä kielten opetuksen keskiöön on jo vuosien ... -
Measuring Internet Gaming Disorder and Gaming Disorder : A Qualitative Content Validity Analysis of Validated Scales
Karhulahti, Veli-Matti; Martončik, Marcel; Adamkovič, Matúš (SAGE Publications, 2021)Numerous instruments have been developed to measure gaming-related health problems based on “internet gaming disorder” (IGD) in the third section of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.) and ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.