dc.contributor.author | Höylä, Laura | |
dc.date.accessioned | 2013-05-13T18:32:48Z | |
dc.date.available | 2013-05-13T18:32:48Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41387 | |
dc.description.abstract | Vaikka oppimisvaikeuksia on tutkittu hyvinkin runsaasti erityisesti erityispedagogiikan alalla, on tutkimus jättänyt oppilaiden omat tunteet huomiotta, ja keskittynyt lähinnä oppimisvaikeuksien tunnistamiseen ja interventioon. Oppimisvaikeudet saattavat vaikuttaa merkittävästi oppilaiden tunteisiin tiettyjä oppiaineita kohtaan, mutta myös opettajilla, oppimateriaaleilla ja luokkatovereilla voi olla vaikutusta. Tunteiden tutkiminen on siis hyvin tärkeää, sillä opettajat voivat hyödyntää tuloksia opetuksen ja luokkatilanteiden kehittämisessä niin, että oppiminen olisi jokaiselle oppilaalle mahdollisimman mieluisa kokemus.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia tunteita oppilailla, joilla on oppimisvaikeuksia, on englantia kohtaan. Tutkimuksen aineisto koostuu kahden neljäsluokkalaisen piirustuksista ja haastatteluista. Piirustukset ja haastattelut toimivat tässä toisiaan tukevina menetelminä, ja erityisesti piirtäminen sopii hyvin lapsille, sillä se auttaa ilmaisemaan hankaliltakin tuntuvia tunteita. Sekä piirustukset että haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tulokset osoittavat, että jopa vain kahden lapsen välillä voi olla hyvinkin erilaisia tunteita: ensimmäisen oppilaan tunteet olivat erittäin positiivisia, ja hän nautti suuresti englannin oppimisesta. Hän koki, että englannin oppiminen oli helppoa, rentoa, hyödyllistä ja mukavaa. Toisella oppilaalla taas oli enemmän negatiivisia ja sekavia tunteita englantia kohtaan: hänestä englannin opiskelu oli vaikeaa, ja useimmiten hän oli kovin levoton oppitunneilla. Tämä oppilas ei ollut aivan varma englannin hyödyllisyydestä, ja positiivisia tunteita hän liitti englannin käyttöön koulun ulkopuolella.
Vaikka tulokset eivät olekaan yleistettävissä pienen otoksen vuoksi, ne kannustavat kuitenkin lisätutkimukseen. Erityisesti opettajien ja muiden ulkoisten tekijöiden vaikutusta oppilaiden tunteisiin pitäisi tutkia lisää, sillä ne olivat näkyvillä tässäkin tutkimuksessa, ja niihin opettajat voivat vaikuttaa. | fi |
dc.format.extent | 25 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | learning disorders | |
dc.subject.other | feelings | |
dc.subject.other | content analysis | |
dc.subject.other | drawings | |
dc.title | "But sometimes it is fun and sometimes boring" : pupils who have learning disorders and their feelings towards English | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201305131618 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2013-05-13T18:32:48Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |